کد خبر: ۴۵۶۰۱۵
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۲ 09 July 2017
گام اولی که شوراها در آغاز فعالیت خود باید بردارد؛ انتخاب رئیس شورا و تعیین شهردار است که هر دو به عنوان سنگ بنای فعالیت های دوره چهارساله، نقش مهمی در موفقیت و یا عدم موفقیت آن دارد و اگر شورا در این دو مقوله مدبرانه و با درایت عمل نکند؛ سایر تصمیم گیری ها و برنامه های شورا با چالش جدی مواجه خواهد شد.
انتظاری که از اعضای شورای جدید وجود دارد؛ اینکه با وحدت، یکدلی و یکرنگی به توسعه، پیشرفت و آبادانی شهر کمک کنند و به جز منافع مردم و شهر به چیز دیگری نیندیشند و مصلحت اندیشی و منافع و مصالح مردم را در راس امور خود قرار دهند.
اعضای شورا باید بدون در نظر گرفتن مسایل شخصی، قومی، جناحی و باندی، تنها به توانمندی، تخصص و تجربه افرادی که قرار است رئیس شورا و شهردار شوند توجه کنند و اعمال فشار و اعمال نظرهای هدفمند و منفعت طلبانه برخی افراد بر تصمیم گیری های آنان تاثیری نگذارد.
این چیزی است که شورا در طول چهار سال و در سایر برنامه ها و اهداف خود باید به توجه کند.
رئیس شورا و شهردار باید فردی دلسوز، پیگیر، شناخته شده، مدیر و کاربلد و به مشکلات شهر کاملا واقف باشد و بتوانند با درک کامل مسایل و لحاظ کردن جوانب امر و تعامل سازنده و خوب با مسئولان محلی و استان، از حقوق مردم و شهر دفاع کند.
استفاده از دیدگاهها و نظرات آحاد مردم به خصوص صاحب نظران در اداره امور شهر کار پسندیده ای است که می تواند شورا را در رسیدن به اهداف و برنامه هایش یاری کند. آنچه شورا باید نسبت به آن بی تفاوت باشد اعمال سلیقه های شخصی و باندی و اعمال فشارها و دیدگاههای هدفمند و گاهی مغرضانه برخی افراد خاص است.
شورا باید محلی برای حل مشکلات مردم، پاسخگویی به درخواست های آنان و رسیدگی به وضعیت شهر باشد و نباید به محلی برای تسویه حساب، پیگیری منافع، داد وستد و دنبال کردن اهداف شخصی و یا اشخاص خاص تبدیل شود.
یکی از اقداماتی که می تواند شورا را در رسیدن به اهداف و برنامه هایش یاری کند تشکیل ' شورایار ' و استفاده از نظرات مردم و صاحب نظران می باشد که امیدواریم شورای پنجم با مصلحت اندیشی و توجه به خواسته های مردم، امور را به پیش ببرد.
با شناختی که از اعضای شورای شهرمان داریم این اطمینان وجود دارد که تصمیم گیری های آنان اصولی، کارشناسی شده ، بر اساس منطق و اراده مردم باشد و امیدواریم آنها خدمت خالصانه به مردم را سرلوحه کارهای خود قرار دهند و اجازه ندهند دیگران برایشان تصمیم بگیرند.
نکته قابل توجه آنکه رسانه به عنوان رکن چهارم دموکراسی و چشم و گوش و زبان مردم در کنار شورای شهر قرار دارد و ضمن انعکاس و اطلاع رسانی توانمندی ها، عملکرد و نقاط قوت شورا، در مقابل ضعف های آنان نیز انتقاد سازنده خواهد داشت.
نکته قابل تامل دیگر اینکه گرچه وحدت و همدلی در میان اعضای شورای شهرمان وجود دارد؛ اما آنها باید این وحدت را تقویت و نسبت به هم حسن نیت نشان دهند و بیش از آن چیزی که وجود دارد اعتماد یکدیگر را جلب نمایند و همچون یک خانواده با همدلی و وحدت برای عمران وآبادانی شهر و رفع مشکلات مردم تلاش کنند. همان چیزی که مردم انتظار آن را دارند و به آن رای دادند.
'احمد جعفری ندوشن'
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار