قائم‌مقام معاون وزیر بهداشت اظهار کرد: قبل از اجرای طرح تحول سلامت در حاشیه شهرها با مشکلاتی نظیر دسترسی محدود مردم به مراقبت‌های بهداشتی درمانی اولیه‌، کمبود نیروی انسانی آموزش‌دیده، منابع مالی محدود، ارائه خدمات غیرفعال و محدود مواجه بودیم.
کد خبر: ۴۵۶۲۳۸
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۴ 09 July 2017
جعفرصادق‌ تبریزی در اجلاس معاونان بهداشت دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم‌پزشکی سراسر کشور با اشاره به اینکه نظام سلامت پیش از این قرار بود به سه هدف عدالت در سلامت، دسترسی همگانی به مراقبت‌های مردم محور و جامعه سالم دست یابد، گفت: متاسفانه نظام سلامت از مسیر اصلی خود منحرف شد و روندهایی که در حال حاضر جریان دارد شامل بیمارستان محوری، تجارتی شدن و چندپارگی خدمات بود که با اجرای طرح تحول در نظام‌ سلامت و اصلاحات در مراقبت‌های اولیه سلامت سعی شد که این مسیر انحراف شده را به جای اصلی خود بازگردانیم.

وی ادامه داد: قبل از اجرای طرح تحول سلامت در روستاها با مشکلاتی نظیر کمبود پزشک و ماما برای خدمات پزشک خانواده، کمبود شدید مکمل‌ها و داروهای اساسی، نبود خودرو برای ده‌گردشی پزشکان خانواده، وضعیت نامطلوب فضای فیزیکی ارائه خدمت، تجهیزات فرسوده و محدود، کم رنگ شدن خدمات دهان و دندان، منابع مالی محدود مواجه بودیم. همچنین در مراکز شهری از مشکلاتی نظیر دسترسی محدود مردم به مراقبت‌های بهداشتی درمانی اولیه، کمبود نیروی انسانی آموزش دیده، منابع مالی محدود، ارائه خدمات غیر فعال و محدود، اجرای پزشک خانواده فقط در دو استان فارس و مازندران، محرومیت حدود ۱۰ میلیون نفر حاشیه‌نشین از خدمات مطلوب سلامت رنج می‌بردیم.

تبریزی با اشاره به وجود مشکلات در حاشیه شهرها پیش از اجرای طرح تحول سلامت، اظهار کرد: در حاشیه شهرها با مشکلاتی نظیر دسترسی محدود مردم به مراقبت‌های بهداشتی درمانی اولیه‌، کمبود نیروی انسانی آموزش‌دیده، منابع مالی محدود، ارائه خدمات غیر فعال و محدود، اجرای پزشک خانواده فقط در دو استان فارس و مازندران، محرومیت حدود ۱۰ میلیون نفر حاشیه‌نشین از خدمات مطلوب سلامت مواجه بودیم.

قائم‌مقام معاون وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: طرح تحول سلامت با هدف پوشش همگانی سلامت شروع به کار کرد و با چالش‌هایی نظیر دسترسی مردم به مراقبت‌های بهداشتی درمانی اولیه، ساختار ارائه خدمت نامناسب، نیروی انسانی ناکافی یا ناکارآمد، منابع مالی ناکافی یا پرداخت‌های غیررسمی، ارائه خدمات ناکافی و سازماندهی خدمات، مقرارت و دستور العمل‌های معیوب مواجه شد.

تبریزی افزود: با شروع طرح تحول سلامت پوشش جمعیت به روش bottom up در قالب برنامه‌هایی نظیر تکمیل شبکه روستایی (جمعیت، خدمات)، تمرکز بر مناطق محروم کشور، تمرکز بر جمعیت آسیب‌پذیر و حاشیه شهرها، طراحی و استقرار مراکز و پایگاه‌های سلامت و ارایه فعال خدمات صورت گرفت که از جمله برنامه‌های آن افزایش اعتبارات برنامه از ۳۰۰۰ میلیارد ریال به ۲۴ هزار میلیارد ریال، پوشش جمعیت ۲۸ میلیون نفری روستائیان، عشایر و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر، استقرار ۹۸ درصد پزشکان و صد درصد ماماها، تامین ۴۳۶ قلم دارو، تامین ۷ قلم مکمل، تامین تجهیزات و لوازم مصرفی، استانداردسازی محل زیست پزشک و ماما (تعمیر، تجهیز)، تامین خودرو (مراکز و تیم‌های سلامت) بود.

وی خاطرنشان کرد: از جمله برنامه‌های آینده برای تحقق پوشش همگانی سلامت می‌توان به اجرای «نظام خدمات جامع و همگانی سلامت» با اولویت بهداشت و پیشگیری بر درمان و مبتنی بر مراقبت‌های اولیه سلامت، با محوریت نظام ارجاع و پزشک خانواده با به‌کارگیری پزشکان عمومی و خانواده، گروه پرستاری در ارایه مراقبت‌های پرستاری در سطح جامعه و منزل، سطح‌بندی خدمات‌، پرونده الکترونیک سلامت‌، واگذاری امور تصدی‌گری با رعایت ماده ۱۳ قانون مدیریت خدمات کشوری و پرداخت مبتنی بر عملکرد مطابق قوانین مربوطه به نحوی که آحاد ایرانیان تا پایان سال دوم برنامه تحت پوشش نظام ارجاع قرار گیرند، اشاره کرد.

در ادامه این نشست، مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشت با اشاره به اینکه هدف ششم از سیاست‌های ابلاغی جمعیت افزایش امید به زندگی و کاهش مرگ زود هنگام افراد ۳۰ تا ۷۰ سال است، گفت: با توجه به سند توسعه پایدار و سند کاهش کنترل عوامل خطر و بیماری‌های غیر واگیر در حیطه مراقب‌های بهداشتی و کاهش آسیب و ترویج خود مراقبتی باید قدم بر داشت.

اسماعیل مطلق افزود: جمعیت میانسالان کشور بر اساس سرشماری سال ۹۰ مرکز آمار بالغ بر ۲۷ میلیون نفر و در سر شماری سال ۹۵ بالغ بر ۳۳ میلیون و ۲۶۵ هزار و ۵۰۵ نفر بوده است. وجود ۹.۲ درصد جمعیت بالای ۶۰ سال در کشور بر اساس سرشماری سال ۹۵ و مقایسه با سال ۹۲ که ۸.۲ درصد بوده است نشان داد موفقیت بهداشتی در این زمینه چالش برانگیز است.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشت با اشاره به اینکه هدف نهایی افزایش امید زندگی سالم در میانسالی و سالمندی است، گفت: افزایش پوشش خدمات نوین سلامت میانسالان به میزان ۷۰ درصد جمعیت تحت پوشش تا پایان برنامه ششم توسعه، ارتقای کیفیت خدمات سلامت سالمندان، پیشگیری از عوارض اجتناب‌ناپذیر سنین سالمندی و کاهش ناتوانی افراد سالمند، افزودن خدمات حمایتی برای نیازهای سالمندی از اهداف واسطه‌ای است که دنبال می‌شود.

در ادامه این نشست معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان اظهار کرد: با آغاز طرح تحول سلامت بسته‌های خدماتی برای تمام گروه‌های سنی فراهم شده است.

محمدرضا صایینی با اشاره به اینکه با آغاز طرح تحول سلامت بسته‌های خدماتی برای تمام گروه‌های سنی کودک، نوجوان و جوان و میانسال و مسن فراهم شده است، گفت: در طرح تحول سلامت تغییرات به صورت ماهوی اتفاق افتاد و برای تمامی اقشار در تمامی سنین بسته های خدماتی مهیا شد.

وی ادامه داد: برای جمعیت‌های زیر ۲۰ هزار نفر خدمات ویژه‌ای در قالب طرح تحول سلامت ایجاد شد که از جمله این خدمات افزایش کادر پزشکی در مراکز روستایی بود. جذب ۱۲۸ پزشک عمومی، ۱۱۸ ماما و ۲۸ دندانپزشک و ۱۱ نفر پرستار / بهیار برای ۸۶ مرکز خدمات جامع سلامت محور، از جمله دیگر این خدمات بود که توسط طرح تحول سلامت ایجاد شد.

صائینی با اشاره به اینکه پیش از اجرای طرح تحول سلامت هیچ خدماتی در عرصه دندانپزشکی به روستاییان داده نمی‌شد، خاطرنشان کرد: خوشبختانه با اجرای این طرح توانستیم قریب به صد درصد افراد روستایی را تحت پوشش قرار دهیم، به طوری که همه خدمات برای افراد زیر ۱۴ سال رایگان است.

وی ادامه داد: جذب و به‌کارگیری تعداد ۵۲ نفر مراقب سلامت، شش نفر روان‌شناس بالینی و ۵ نفر کارشناس تغذیه، ۳ نفر پزشک و ۱۰ نفر کارشناسان بهداشت محیط و حرفه‌ای از دیگر خدمات این طرح بود که پس از آن توانسته‌ایم تعداد کارشناسان تغذیه را به ۲۰ نفر افزایش دهیم.

وی با اشاره به اینکه پیش از اجرای این طرح بیش از ۷۶ درصد اقدامات در حوزه بیماری‌های واگیر انجام شده است، گفت: در جهت کاهش مرگ و میرهای ناگهانی دست به انجام اقداماتی زده‌ایم که بر اساس این امر افراد بالای ۴۰سال موظف شده‌اند یک سری از آزمایشات را در زمینه فشار خون و برخی از سرطان‌ها انجام دهند که همه این آزمایش‌ها در مرحله اول به صورت رایگان است.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار