مدير امور منابع آب دامغان اعلام کرد:
مدير امور منابع آب شهرستان دامغان از نصف شدن ظرفيت سد مخزني شهيد شاهچراغي دامغان در خشكسالي امسال خبر داد.
کد خبر: ۴۶۰۸۷۰
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۶ 16 July 2017

به گزارش تابناک سمنان، علي شاهرودي در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا با اعلام این خبر اظهار کرد: سد مخزني شهيد شاهچراغي دامغان داراي ظرفيتي بالغ بر 20 ميليون متر مكعب بوده است كه اكنون حجم ذخائر آبی آن به كمتر از 10 ميليون متر مكعب كاهش پيدا كرده است.

وي افزود: در اثر خشكسالي‌هاي اخير که امسال شدت يافته ، اضافه برداشت و برداشت‌هاي غيرمجاز آب، ظرفيت سد شهيد شاهچراغي را از 20 ميليون متر مكعب، به كمتر از 10 ميليون متر مكعب رسانده است و از آنجا كه در بخش زيادي از عمق و كف سد، رسوب و ... وجود دارد، اين ظرفيت در برخي مواقع به 5 ميليون متر مكعب مي‌رسد.

مدير امور منابع آب شهرستان دامغان تأكيد كرد: بخش مهمي از آب اين شهرستان از چشمه علي دامغان تأمين مي‌شود و از طريق نهر كبير چشمه علي به داخل سد شهيد شاهچراغي سر ريز مي‌شد، اما متاسفانه به دليل خشكسالي و كمبود آب، اضافه برداشت روستاهاي پايين دست چشمه‌علي دامغان و كاهش بارندگي، ميزان آب چشمه‌علي امسال افت پيدا كرده است و نهر كبير چشمه علي دامغان در حال خشك شدن كامل است.

شاهرودي خاطرنشان كرد: آب رودخانه چشمه علي دامغان بعد از عبور از چندين روستاي پايين دست، به سد شهيد شاهچراغي دامغان مي‌ريزد، اما به دليل اضافه برداشت‌هايي كه از طريق احداث بندهاي غير قانوني در جريان رودخانه و نهر كبير توسط اهالي و كشاورزان به صورت دست ساز تعبيه شده بود تا آب به داخل زمين‌هاي كشاورزي هدايت شود، ميزان آب ورودي از چشمه علي دامغان به سد شهيد شاهچراغي تقريباً به صفر رسيده است.

وي اضافه كرد: با تعامل و همكاري مطلوب دستگاه قضايي و انتظامي شهرستان دامغان تعداد 5 بند غير قانوني در مسير نهر كبير چشمه علي دامغان تخريب شد و آب به جريان اصلي خود در نهر كبير و مسیر سد شهيد شاهچراغي بازگشت.

مدير امور منابع آب شهرستان دامغان در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص تاثیر این اقدامات در حجم ذخائر آبی و میزان ورودی آب به این سد اضافه كرد: ميزان آب ورودي به داخل سد مخزني شهيد شاهچراغي دامغان در اثر برداشت غيرمجاز تا حدود زيادي كاهش يافته بود، اما با انجام اين كار و تخريب بندهاي غيرقانوني و بازگشت آب به جريان رودخانه چشمه علي، ميزان آب ورودي به داخل سد، تا 250 ليتر بر ثانيه افزايش پيدا كرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار