ناظر عالی میراث فرهنگی سمنان خبر داد
ناظر عالی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان گفت: مرمت و ساماندهی برج مهماندوست دامغان به پایان رسید.
کد خبر: ۴۶۱۴۶۱
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۳ 17 July 2017

به گزارش تابناک سمنان، امیدعلی صادقی امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: مرمت و ساماندهی برج مهماندوست دامغان به پایان رسید و این مرحله از کار مرمت برج مهماندوست با پاک‌سازی آجرها، تخلیه و بندکشی مجدد، تثبیت تزئینات آجری و ... انجام شد.

وی با اشاره به اینکه تزئینات آجری این برج در حال تخریب بود، گفت: با توجه به اینکه آجرهای این برج از نوع خاصی است، آجرهایی با ابعاد و رنگ مشابه برای مرمت و بهسازی برج نصب شد.

ناظر عالی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان افزود: بنای برج طغرل یا مهماندوست بر روی پایه‌ای دایره‌ای شکل قرار گرفته و دارای 12 ترک طاق‌نمایی است.

صادقی گفت: تبدیل معماری 12 ضلعی به استوانه، شیوه کار معماری برج مهماندوست را جزو نمونه‌های استثنایی برج‌های آرامگاهی قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه کتیبه‌ای به خط کوفی بر گرداگرد قسمت استوانه‌ای برج وجود دارد و تاریخ بنای آن را سال 490 هجری قمری بیان می‌دارد، ادامه داد: اهالی روستاهای مجاور این بنا را بقعه امامزاده قاسم از اولاد موسی بن جعفر (ع) می‌دانند.

ناظر عالی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان گفت: برج مهماندوست دامغان دارای گنبدی بوده که فرو ریخته و ارتفاع آن بدون گنبد 14.5 متر است.

به گزارش فارس؛ برج مهماندوست در 18 کیلومتری شرق دامغان و در نزدیکی جنوب روستای مهماندوست و در بین راه دامغان- شاهرود واقع است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار