با بازکردن انتقال گاز از خط لوله دامغان- نکا توسط وزیر نفت، انتقال روزانه ۴۰ میلیون مترمکعبی گاز عسلویه به مازندران آغاز شد.
کد خبر: ۴۷۰۹۷۱
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۹ 01 August 2017
به گزارش تابناک : دقایقی پیش «بیژن زنگنه» وزیر نفت با حضور در روستای پنبه چوله ساری، شیر آغاز انتقال گاز از خط لوله دامغان- نکا را باز کرد و خط لوله انتقال گاز دامغان - نکا که زیرساختی مهم در تحقق بی‌نیازی کامل استانهای شمالی کشور از گاز وارداتی ترکمنستان است، به طور کامل به بهره برداری رسید.

در زمستان سال 95 قطع یکباره گاز صادراتی به ایران از سوی ترکمنستان، در شرایطی که در ابتدای فصل سرما قرار داشتیم و حفظ پایداری فشار گاز شمال کشور با گاز وارداتی از ترکمنستان پیش بینی شده بود، ایران را در وضعیت تنش‌زای تأمین گاز قرار داد. ترکمنستان پیش از این نیز در سال 86 با قطع گاز، بحران تأمین انرژی زمستانه‌ای را به استانهای شمالی کشور تحمیل کرده بود.

اگرچه با مدیریت بهینه تولید، عرضه و مصرف در بخش خانگی و همچنین تحمیل مصرف بیشتر سوخت مایع به نیروگاهها و صنایع کشور، به جز چند روز پرتنش و با قطعی های پراکنده، بقیه زمستان 95 به خوبی گذشت، اما مسئولان بر آن شدند با تکمیل زیرساخت هایی جدید در بخش گازرسانی، به طور کامل استانهای شمالی کشور را از گاز وارداتی از ترکمنستان بی‌نیاز کنند.

یکی از این زیرساختها که برای تأمین گاز پایدار استان بزرگ مازندران و دیگر استانهای شمالی کشور بسیار مهم بوده، تکمیل خط لوله انتقال گاز دامغان - نکا است. «بیژن زنگنه» وزیر نفت در تاریخ 15 دی ماه سال 1395 و درست پس از آنکه ترکمنستان با قطع یکباره گاز صادراتی به ایران، شرایط تنش زایی را در تأمین سوخت استانهای شمالی به وجود آورد؛ در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم خبر از صدور دستور ویژه مبنی بر تکمیل خط لوله انتقال گاز دامغان - نکا داد و گفت: "تا زمانی که خط لوله انتقال گاز دامغان - نکا تکمیل نشود این مسئله حل نمی شود و ما با جدیت تکمیل این خط را دنبال می کنیم."

وزیر نفت در پاسخ به اینکه "چه راهکاری در مقابله با ترکمنستان در دستور کار قرار دارد"، افزود: "بیش از همه چیز، ما بی‌نیازی کامل از واردات گاز از ترکمنستان را در دستور کار داریم."

وی ادامه داد:‌ "تا زمانی که خط لوله انتقال گاز دامغان - نکا تکمیل نشود این مسئله حل نمی شود و ما با جدیت تکمیل این خط را دنبال می کنیم."

از اینرو، با دستور ویژه وزیر نفت، مقرر شد با تکمیل خط لوله انتقال گاز دامغان - نکا، افزایش فشار گاز شبکه مازندران از طریق گیلان و تجهیز و تکمیل ایستگاههای تقویت فشار گاز در شمال شرق کشور، سال 95 آخرین سالی باشد که ترکمن ها به زعم خود، فرصت باج خواهی از ایران را با گروکشی گاز در فصل سرما به دست آوردند و از زمستان سال 96 در صورت تمایل ایران برای ادامه تجارت گازی با ترکمنستان، فقط در راستای توجیه پذیری اقتصادی انتقال گاز از مسیر ترکمنستان، این تجارت گازی ادامه یابد.

پیرو اجرای دستور ویژه زنگنه، در 6 ماه گذشته با تمرکزدهی به اجرای این پروژه، خط لوله گاز دامغان به نکا تکمیل شده و امروز به بهره برداری رسید.

با بهره برداری از این خط، کمبود گاز مورد نیاز استان‌های سمنان، گلستان، مازندران، خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی رفع می‌شود. این خط انتقال گاز  دارای 12 ایستگاه شیر بین راهی، هشت ایستگاه انشعاب، سه ایستگاه حفاظت کاتدیک، یک ایستگاه ارسال توپک، یک ایستگاه دریافت توپک و یک ایستگاه CGC است.





منبع : تسنیم 
برچسب ها: وزیر نفت ، گاز عسلویه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار