نشریه آمریکایی نوشت: پاره کردن توافق از سوی ترامپ منجر به سقوط نظام ایران که سرانش دشمن آمریکا هستند، نخواهد شد.
کد خبر: ۴۷۴۶۶۵
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۳ 08 August 2017

به گزارش تابناک سمنان، نشریه آمریکایی «دالاس نیوز» در گزارشی ضمن انتقاد از رویکرد رئیس جمهور آمریکا درباره توافق هسته‌ای با ایران و عجیب و غریب نامیدن آن نوشت: «دونالد ترامپ» در ماه اکتبر قصد دارد ایران را ناقض توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ اعلام کند، تصمیمی که این امکان را به آمریکا داده تا مجازات‌های سخت اقتصادی را برای هرکسی که با تهران تجارت می‌کند، دوباره اعمال کند.

این نشریه ادامه داد: این رویکرد ایده‌ای بد است. با آن‌که توافق هسته‌ای کامل نیست و تحقیقات هسته‌ای ایران را متوقف نمی‌کند، بلکه محدودیت آن‌را برای چند سالی فراهم می‌کند اما باز هم خیلی بهتر از هیچ است. این در حالی است که پیش از توافق، تهران کمتر از یک سال با ساخت سلاح اتمی که اسرائیل و عربستان سعودی را تهدید می‌کردند، فاصله داشت. حال با تشکر از این توافق، این مشکل دست‌کم به تعویق افتاده است.

دالاس نیوز نوشت: البته این روند ترامپ را از این‌که توافق را «بدترین معامله» بنامد، متوقف نمی‌کند. اما مهمترین لحظه‌ برای تصمیم گیری او در ماه اکتبر خواهد بود، یعنی زمانی‌که مجبور است به کنگره پیروی ایران از توافق را اعلام کند.

دالاس نیوز با انتقاد از تصمیم محتمل ترامپ در اعلام عدم پیروی تهران از توافق هسته‌ای نوشت: رویکرد ترامپ در سیاست خارجی عجیب و غریب است یعنی اولین حکم اعلام شده و سپس شواهد و مدارک آن اعلام می‌شود. اقدامی که به طور محتمل کارایی ندارد و هیچ‌کدام از پنج کشور دیگر حاضر در مذاکرات اتمی سال ۲۰۱۵ با ترامپ همراه نمی‌شوند.

در نتیجه، اگر ترامپ در ماه اکتبر اعلام کند که ایران در حال نقض توافق است، انگلیس، آلمان و فرانسه «او و نه تهران» را به خاطر پیامدهای این ماجرا مقصر خواهد شناخت. همچنین این اقدام مانعی بزرگ برای مرحله بعدی است که آمریکا می‌خواهد مجددا تحریم اقتصادی را در مورد تجارت شرکت‌های خارجی با ایران وضع کند.

بر این اساس، اگر آمریکا به عنوان مسئول شکست این توافق در نظر گرفته شود کشورهای دیگر ممکن است از همراهی با تحریم‌های یکجانبه ترامپ سرباز ‌زنند و در نتیجه‌ تحریم‌ها را بی‌اثر خواهند ساخت.

دالاس نیوز با اشاره به خطاهای ترامپ در بهره بردن از توافق اتمی با ایران نوشت: گزینه‌ای به نام دیپلماسی وجود دارد که رئیس جمهور می‌توانست از آن استفاده کند. او می‌توانست برای اجرای سختگیرانه‌تر توافق هسته‌ای، با محدودیت‌هایی که ایران در مسیر دسترسی بازرسان بین المللی به پایگاه‌های نظامی خود قرار داده، بر این کشور فشار آورد.

او می‌توانست تحریم‌های بین المللی قویتری را علیه ایران بابت آزمایش موشکی این کشور که در توافق منظور نشده، دنبال کند. او همچنین می‌توانست مذاکرات برای توافقی جدید جهت حفظ محدودیت بر برنامه هسته‌ای ایران که پس از سال ۲۰۲۶ آغاز می‌شود را شروع نماید اما رئیس‌جمهور این گزینه‌ها را باوجود ارائه از سوی مشاورانش دنبال نکرده است.


در انتهای این گزارش آمده است: پاره کردن توافق سقوط حکومت ایران که اکثر سران حاکمش دشمن ایالات متحده هستند را موجب نخواهد شد اما باعث برخورد بین دولت ترامپ و بسیاری از کشورهای جهان از جمله چین، روسیه و متحدان آمریکا در اروپا شده و احتمالا برنده عجیب و غریب آن نیز «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه خواهد بود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار