ایوب کارا، وزیر ارتباطات رژیم صهیونیستی یک‌شنبه گذشته اعلام کرد دفتر شبکه الجزیره را در اراضی اشغالی بسته و مجوزهای داده شده به خبرنگاران را هم لغو می‌کند.
کد خبر: ۴۷۵۲۵۴
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۰ 09 August 2017

به گارش تابناک سمنان و به نقل از روزنامه جوان، ایوب کارا، وزیر ارتباطات رژیم صهیونیستی یک‌شنبه گذشته اعلام کرد دفتر شبکه الجزیره را در اراضی اشغالی بسته و مجوزهای داده شده به خبرنگاران را هم لغو می‌کند. یک روز بعد بود که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از تصمیم وزیر ارتباطات خود تشکر کرده تا به آن وجه رسمی داده شود و معلوم کند خود او پشت این تصمیم قرار دارد. حالا با گذشت یکی دو روز، عفو بین‌الملل به این تصمیم اعتراض کرده و شبکه الجزیره هم اعلام کرده در برابر این تصمیم اعتراض قضایی کرده و موضوع را به دادگاه می‌کشاند. این اتفاق در حالی پیش آمده که نتانیاهو نزدیک به دو هفته قبل دستور تعطیلی این شبکه را در شهر قدس داده بود. شبکه الجزیره در آن موقع دستور نتانیاهو را بخشی از توطئه کشورهای محاصره‌کننده قطر دانسته بود و به نظر می‌رسد نتانیاهو حالا با بستن دفاتر این شبکه در عمل وارد دعوای شیوخ شده و طرف سعودی‌ها در مقابل قطری‌ها ایستاده است.

ورود نتانیاهو به دعوای شیوخ و جانبداری او از طرف سعودی‌ها از آن جهت جالب توجه است که تا پیش از این رابطه‌ای نزدیک‌تر و البته محرمانه با طرف قطری‌ها داشت. به یاد داشته باشیم تزیپی لیونی، وزیر خارجه اسبق رژیم صهیونیستی همین چند سال قبل مدعی شد قطر برای حمایت از اردوی تبلیغاتی مبالغ 3 میلیون دلار به اردوی نتانیاهو و 5/2 میلیون دلار به اردوی لیبرمن پرداخته است. این رابطه تا حدی بود که نتانیاهو یک سال قبل از سفرش به دوحه، مرکز قطر و حضورش در دفتر مرکزی شبکه الجزیره در این شهر بگوید، اما حالا او با وجود تمام این روابط قبلی ترجیح داده در دعوای فعلی به سمت طرف مقابل برود و سعودی‌ها را بر دوست قدیمی ترجیح بدهد.

شاید این جانبداری نتانیاهو بی‌ارتباط با اوضاع او در داخل نباشد که چندان هم مساعد نیست، چراکه دادستانی رژیم صهیونیستی پیگیر چهار پرونده فساد علیه ساره نتانیاهو، همسر نتانیاهو است، جدای از اینکه خود نتانیاهو دست‌کم در دو پرونده متهم به دریافت رشوه و سوءاستفاده مالی است. برخی معتقدند رفتار نتانیاهو علیه الجزیره پیش‌درآمد حرکت او علیه رسانه‌هاست که در این موضوع دست به افشا‌گری زده‌اند و می‌خواهد این پیام را بدهد که قادر به بستن آنها هم هست. با وجود این، اصل موضوع حول وضعیت منطقه‌ای می‌چرخد و نتانیاهو با این کار از حاشیه‌نشینی فاصله می‌گیرد و می‌خواهد با ورود دعوای شیوخ، خود را به عنوان یکی از طرف‌های دعوا نشان بدهد.

در واقع می‌توان تصمیم صهیونیست‌ها برای بستن الجزیره را در راستای روندی دانست که از سوی سعودی‌ها و برای نزدیکی به صهیونیست‌ها شروع شده که انور عشقی، ژنرال بازنشسته آل‌سعود یکی از مهره‌های اصلی بوده و چندین نوبت به نمایندگی از آل‌سعود به رژیم صهیونیستی سفر کرده است. این جدای از برخی شایعات مبنی بر سفر محمد بن سلمان، ولیعهد آل‌سعود، به قدس در 2015 و دیدار او با برخی از مقامات رژیم صهیونیستی است. در هر صورت، تلاش نه‌چندان پوشیده صهیونیست‌ها و سعودی‌ها چند سالی است شدت گرفته، اما مسئله اصلی در علنی کردن ارتباط بین این دو طرف بوده که با چه بهانه‌ای بتوانند این موضوع را در افکار عمومی جهان عرب توجیه کنند. عبدالباری عطوان حدود یک ماه قبل نوشت: «ائتلاف و نه عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی، عنوان آینده نزدیک است.»

هرچند عطوان آن موقع توضیح روشنی از این ادعای خود بیان نکرد، اما تصمیم نتانیاهو و وزیر ارتباطاتش برای بستن الجزیره توضیح روشنی در این مورد می‌دهد. باید توجه کرد که نتانیاهو در ابتدای شروع دعوا بین شیوخ از وقوع تحول مهمی در منطقه گفته بود که باعث می‌شود رژیم او مبدل به «شریک مهمی برای آنها شود»، معلوم بود که او این دعوا را فرصتی برای رژیم خود می‌دید تا از آن برای ورود به ائتلاف با یکی از طرف‌های آن استفاده کند و این دو ماه را هم صبر کرده تا فرصت مناسب را به دست بیاورد.

حالا که دعوا بعد از دو ماه و چندین و چند سفر از سوی میانجیگرهای رنگارنگ به نقطه کوری رسیده و معلوم شده که به این زودی نمی‌توان انتظار حل مسئله را داشت، نتانیاهو فرصت را مناسب دیده تا با ورود به ائتلاف سعودی‌ها علیه قطر هم خود را به عنوان یک بازیگر منطقه‌ای نشان دهد و هم از این فرصت برای به رسمیت شناخته شدن یک طرف استفاده کند. باید توجه داشت که او در این ائتلاف مصر را با سال‌ها رابطه رسمی سیاسی دارد و با ورود به ائتلاف این رابطه را با سعودی‌ها هم ایجاد می‌کند تا به چند سال رابطه مخفیانه پایان دهد و مجوز رسمی شدن آن را به دست بیاورد. سکوت این چند روز سعودی‌ها نشان می‌دهد آنها در مقابل افکار عمومی جهان عرب برای قبول صهیونیست‌ها در ائتلاف خود مانده‌اند و هنوز نمی‌دانند چه توجیهی می‌توانند بیاورند. به عبارت دیگر، سعودی‌ها در ائتلاف خود شاهد ورود میهمان ناخوانده‌ای شده‌اند، اما واقعیت این است که نمی‌توان رابطه مخفیانه را تا ابد ادامه داد و باید آن را روزی علنی کنند که به نظر نتانیاهو وقت آن روز رسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار