سعید شریعتی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نوشت: وعده روحانی این بود میانگین سنی کابینه 5 سال کاهش پیدا کنه. تو این 17 نفر نسبت به 92، حداقل یک سال کابینه پیرتر شده؛ 57 در 92 به 58 در 96»
کد خبر: ۴۷۵۲۶۴
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۳ 09 August 2017

به گزارش تابناک سمنان و به نقل از وطن امروز، ، سرانجام پس از چند هفته گمانه‌زنی‌ رسانه‌ای درباره کابینه دوازدهم، روز گذشته لیست پیشنهادی وزرای دولت دوازدهم تقدیم هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی شد. به گزارش «وطن امروز»، بر اساس اظهارات هیات رئیسه مجلس قرار بود دیروز حسن روحانی با حضور در مجلس، لیست وزرای پیشنهادی را به مجلس معرفی کند اما به دلایلی نامعلوم، او به مجلس نرفت و حسینعلی امیری، معاون پارلمانی حسن روحانی مامور شد لیست کابینه پیشنهادی را تقدیم هیات رئیسه مجلس کند. البته لیست وزرای پیشنهادی حسن روحانی در دقایق پایانی دستخوش تغییر شد و وزیر پیشنهادی علوم از این لیست حذف و کابینه با 17 وزیر به مجلس معرفی شد. طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، رئیس‌جمهور از زمان برگزاری مراسم تحلیف، 2 هفته برای تقدیم لیست کابینه به مجلس فرصت دارد. بر همین اساس روحانی برای معرفی وزیر علوم تا 28 مردادماه زمان دارد.

پیش از معرفی کابینه دوازدهم، برخی چهره‌های سیاسی بر اساس وعده‌های حسن روحانی برای به کارگیری ظرفیت زنان، بر استفاده از وزیر زن تاکید داشتند اما اظهارات ابتکار، مولاوردی و امین‌زاده (3 نفر از بانوان حاضر در دولت) و سایر مقامات دولت حسن روحانی در این باره، احتمال حضور وزیر زن در کابینه را نزدیک به صفر کرده بود. جدا از این مساله، حسن روحانی که در دولت یازدهم، میانگین سن وزرایش نسبت به دولت دهم 7 سال بالاتر بود، در ایام تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم، در برابر انتقادات به سن کابینه یازدهم، وعده کمتر شدن سن کابینه خود و کاهش 5 ساله سن مدیریت در کشور را داد اما بر اساس لیستی که معاون پارلمانی رئیس‌جمهور از وزرای کابینه دوازدهم تقدیم مجلس کرده است، سن کابینه نه تنها کاهش پیدا نکرده که حتی با وجود حضور یک وزیر جوان، یک‌سال نیز افزایش پیدا کرده و به 58 سال رسیده است تا همچنان رکورد حضور پیرترین وزرای کابینه در دست حسن روحانی باشد. علاوه بر این روحانی در کابینه دوازدهم، بیش از نیمی از کابینه سابق خود را حفظ کرده و تنها 8 نفر از اعضای دولت را تغییر داده است. مجموع این عملکرد نیز باعث شد انتقادات نسبت به چیدمان کابینه دوازدهم بالا بگیرد.

بر اساس این گزارش، روز گذشته حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، نامه حسن روحانی خطاب به علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی و لیست 17 نفر از وزرای پیشنهادی خود را تقدیم مجلس کرد. متن نامه حجت‌الاسلام حسن روحانی به شرح زیر است:

باسمه تعالی

جناب آقای دکتر لاریجانی

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

احتراماً در اجرای اصل 133 قانون اساسی و همچنین ماده 188 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به پیوست اسامی وزرای پیشنهادی را به همراه شرح حال و برنامه آنان، همچنین خط مشی و اصول کلی و برنامه دولت، برای اخذ رأی اعتماد مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌دارم.
حسن روحانی
رئیس‌جمهوری اسلامی ایران

اسامی وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور به مجلس شورای اسلامی به شرح زیر است:


1- دکتر مسعود کرباسیان برای تصدی وزارت امور اقتصادی و دارایی، 2- محمود علوی برای تصدی وزارت اطلاعات، 3- دکتر محمدجواد ظریف برای تصدی وزارت امور خارجه، 4- مهندس محمدجواد آذری‌جهرمی برای تصدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، 5- سیدمحمد بطحایی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش، 6- دکتر سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی برای تصدی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، 7- دکتر علی ربیعی برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، 8- مهندس محمود حجتی‌نجف‌آبادی برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی، 9- سرتیپ ستاد امیر حاتمی برای تصدی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، 10- دکتر سیدعلیرضا آوایی برای تصدی وزارت دادگستری، 11- عباس آخوندی برای تصدی وزارت راه‌وشهرسازی، 12- دکتر محمد شریعتمداری برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت، 13- دکتر سیدعباس صالحی برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 14- دکتر عبدالرضا رحمانی‌فضلی برای تصدی وزارت کشور، 15- مهندس بیژن نامدار زنگنه برای تصدی وزارت نفت، 16- مهندس حبیب‌الله بیطرف برای تصدی وزارت نیرو، 17- دکتر مسعود سلطانی‌فر برای تصدی وزارت ورزش و جوانان
حسن روحانی در لیست وزرای پیشنهادی، تنها 8 وزیر را تغییر داده است. گزینه او برای تصدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که به جای واعظی به مجلس معرفی شده، ۳۶ سال دارد و در سوابقش معاونت وزیر ارتباطات و رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت دیده می‌شود. همچنین گفته می‌شود وی قبل از وزارت ارتباطات مدتی هم در وزارت اطلاعات خدمت کرده است. وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی که قرار است جایگزین علی طیب‌نیا شود، دکترای مدیریت بازرگانی دارد و سابقه معاونت وزیر اقتصاد، رئیس‌کل گمرک جمهوری‌اسلامی‌ایران و معاونت وزیر بازرگانی را دارد. وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش نیز که قرار است جایگزین فخرالدین دانش‌آشتیانی شود، کارشناسی‌ارشد مدیریت دولتی دارد و پیش از این معاون پشتیبانی و توسعه مدیریت وزارت آموزش‌وپرورش، رئیس مرکز ملی نظارت راهبردی سازمان برنامه و بودجه کشور و سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش بوده است. گزینه جدید روحانی برای جایگزینی حجت‌الاسلام پورمحمدی در وزارت دادگستری رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس‌جمهور حسن روحانی است. او پیش‌تر معاون وزیر و رئیس سازمان ثبت‌احوال کشور و رئیس کل دادگستری استان تهران بوده است و پس از آن به عنوان مستشار دادگاه عالی انتظامی قضات منصوب شد. روحانی برای وزارت دفاع نیز یکی از امرای ارتش را جایگزین سردار دهقان کرده است. وزیر پیشنهادی دفاع، فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی ارشد از دانشکده فرماندهی و ستاد ارتش (دافوس) است. معاون اطلاعات ارتش، معاون نیروی انسانی و جانشین معاون ارکان و امور مشترک ستاد کل نیروهای مسلح از دیگر مسؤولیت‌های وی است. وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز که جایگزین نعمت‌زاده می‌شود، معاون اجرایی رئیس‌جمهور در دولت یازدهم است. او سابقه وزارت بازرگانی در دولت هفتم و هشتم را دارد. وزیر پیشنهادی نیرو نیز که جایگزین چیت‌چیان می‌شود، کارشناسی ارشد مهندسی عمران دارد. وزارت نیرو، معاونت امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت، معاونت آموزشی وزیر نیرو، ریاست سازمان نظام مهندسی استان تهران و استانداری یزد از جمله مسؤولیت‌های او در این سال‌هاست.
وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی که قرار است جایگزین رضا صالحی‌امیری شود، دکترای فلسفه دارد و از جمله مسؤولیت‌های او می‌توان به معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سرپرستی وزارت ارشاد اشاره کرد.

کابینه بدون وزیر علوم
در حالی که برخی چهره‌های نزدیک به دولت از انتخاب علی خاکی‌صدیق به عنوان گزینه قطعی برای وزارت علوم خبر می‌دادند، دیروز حسن روحانی در لیست کابینه پیشنهادی، وی را به عنوان وزیر علوم معرفی نکرد تا شائبه‌ها درباره احتمال تغییر وزیر علوم قوت بگیرد. صبح دیروز پیش از معرفی اعضای کابینه به مجلس، علی خاکی‌صدیق، رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در حاشیه نشست سراسری رؤسای دانشگاه‌ها در دانشگاه شهید بهشتی با حضور در جمع خبرنگاران گفت: اعضای کابینه را رئیس‌جمهور معرفی می‌کند و بنده تا این لحظه در لیست کابینه هستم. اما ساعاتی بعد و پس از عدم معرفی وزیر علوم به مجلس، بهروز نعمتی، سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، مدعی شد: آقای خاکی‌صدیق که به‌عنوان گزینه پیشنهادی وزارت علوم مطرح بود، ساعت 21:30 شب گذشته انصراف خود را برای این سمت اعلام می‌کند که در این شرایط آقای رئیس‌جمهور باید فرد دیگری را برای تصدی سمت وزارت علوم به مجلس معرفی کند.

انتقاد از کابینه روحانی

پس از معرفی لیست کابینه پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی، چهره‌های اصلاح‌طلب و حامیان دولت از ترکیب کابینه دوازدهم انتقاد کردند و آن را در تعارض با کم و کیف رای به روحانی دانستند. اصلاح‌طلبان در حالی به حسن روحانی معترضند که وی 10 وزیر از دولت یازدهم را همچنان در کابینه خود حفظ کرده است. حمیدرضا جلایی‌پور، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران در کانال تلگرامی خود در انتقاد از کابینه پیشنهادی نوشته است: «کابینه‌ای که امروز آقای روحانی به مجلس معرفی کردند، تناسبی با کم‌ّ‌وکیف آرای ایشان ندارد. آن 24 میلیون نفری که از روی ناگزیری به ایشان رأی دادند، همچنان چاره‌ای جز حمایت از دولت دوازدهم ندارند، چون راه دیگری برای اصلاحات باقی نمانده است. «رأی ناگزیر» اگر زوری هم داشته باشد، زور سلبی است، نه ایجابی. اینگونه رأی دادن، شاید بتواند خطری عاجل را دفع کند اما از عهده ریل‌گذاری برای آینده برنمی‌آید. توقعی هم نیست. ایشان هم مشکلاتی دارند و موانعی اما کسی که پاسخگویی به آرای عمومی را - تا حد ممکن - وظیفه خود نداند، هر قدر هم کوتاه بیاید و مصلحت‌سنجی کند، راه به جایی نمی‌برد. ایشان هم دیر یا زود، درمی‌یابند که مصلحت‌سنجی تا این حد، نه برای کشور سودی دارد و نه برای عاقبت خودشان». سعید شریعتی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز در توئیتی با تاکید بر اینکه کابینه حسن روحانی با 58 سال سن پیرترین کابینه بعد از انقلاب است، نوشت: «وعده روحانی این بود میانگین سنی کابینه 5 سال کاهش پیدا کنه. تو این 17 نفر نسبت به 92، حداقل یک سال کابینه پیرتر شده؛ 57 در 92 به 58 در 96»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار