عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه ۱۶ استان کشور یعنی حدود ۶۰درصد مردم با بحران آب مواجه هستند، گفت: انتقال آب بهترین راهکار برای رفع بحران کم آبی در کشور است.
کد خبر: ۴۸۲۱۷۹
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۷ 22 August 2017

به گزارش تابناک سمنان، ابوالفضل حسن بیگی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن بیان اینکه خشکسالی‌های اخیر در کشور به دلیل رشد جمعیت و کمبود نزولات جوی ایجادشده است، ابراز داشت: درگذشتهسالانه حدود ۶۵۰میلیارد متر مکعب نزولات آسمانی را شاهد بودیم و درحال حاضر این میزان تبدیل به ۵۰۰میلیارد متر معکعب شده است که نشان از کاهش فراوان می‌دهد از سوی دیگر جمعیت ایران از ۳۰میلیون نفر در دهه ۵۰ به ۸۰میلیون نفر رسیده و این امر علاوه بر پنج میلیون نفر که از کشورهای دیگر مانند پاکستان و افغانستان و ... مهمان ما هستند، جمعیتی بالغ بر ۸۵میلیون نفر را برای ما ایجاد کرده است که با این تفاسیر باید گفت امروز به دلیل توسعه در بخش جمعیت، کشاورزی، مسکن، صنایع و ... ۶۰درصد جمعیت کشور با کمبود آب مواجه هستند.

ابوالفضل حسن بیگی - آینه - کراپ‌شده

وی افزود: برخی کارشناسان درباره تولید آب نظر منفی دارند ولی سئوال اینجا است که چرا آمریکا از یک هزار و ۹۰۰کیلومتر آب را جابه جا می‌کند و هیچ آسیبی به محیط‌زیست نمی‌رسد محیط‌زیست را اگر درست تعریف نکنیم، همین می شود که امروز برخی استان های ما با تولید آب مقابله می‌کنند لذا در برنامه ششم وزارت نیرو را مکلّف شده از طریق دریای مکران، خلیج فارس و دریای خزر، آب را تامین کند.

خریداریآب مورد نیاز ازکشورهای همسایه

عضو کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه در حال مذاکره با کشورهای همسایه هستیم تا آب موردنیاز را خریداری کنیم، ابراز داشت: برخی از این کشورهانسبت به جمعیت و وسعت خودشان آب فراوانی دارند به عنوان مثال در تاجیکستان بالغ‌بر ۲۵ برابر نیاز خودش آب دارد که به دریای سیاه و سیبری سرریز می شود ما با این کشور در حال مذاکره هستیم تا بتوانیم آب مورد نیاز را خریداری کنیم.

حسن بیگی بابیان اینکه برداشت آب به گونه ای شده که برخی از استان ها بعضاً درگیری هایی را هم با هم دارند، تصریح کرد: در چهار محال بختیاری یا استان هایی که به‌نوعی آب از آنها جابه‌جا می‌شود این مشکل تبدیل به یک بحران جدی شده که باید راه حلی برای آنها یافت از سوی دیگر ریشه برخی مشکلات در خارج هستند مثلا برخی کشورها مانند ترکیه تعداد زیادی سد را ساخته تا عملاً آب دجله و فرات کم شود و این به ضرر همسایگان جنوبی و به خصوص ایران است.

وی در پاسخ به اقدامات صورت گرفته در زمینه کم آبی و مشکل ریزگرد ها در جنوبغرب کشور، افزود: با احداث سدّ هور الهویزه، هورالعظیم و هور الحمار درخارج از ایران شاهد ایجاد گرد و غبار در پائین دست این سد ها هستیم که در این بخش مجلس طرح این موضوع را به کمیسیون امنیت ملی سپرد تا با تشکیل کمیته آب بتواند این چنین معضلاتی را در کشور حل‌ و فصل کند و باید گفت این رویه یک سال طول خواهد کشید تا بتوانیم با تهیه اسناد مربوط، به مراجع جهانی شکایت و مشکل را پیگیری کنیم.

نیازمند ۵۰ میلیارد متر مکعب آب شیرین هستیم

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلسهمچنین گفت: این کمیسیون با جمع‌بندی نظرها در کمیته آب تصمیم نهایی خود را اعلام می‌کند اما باید گفت هر زمان چنین طرح هایی مطرح می شود که در آن واردات آب محوریت دارد، جوّی در سطح کلان ایجاد شده که حتی بر انتخابات نیز تاثیر می‌گذارد لذا دولت‌ها سعی می‌کند زیاد در این قسمت ورود پیدا نکنند بنابراین از مقام معظم رهبری استدعا می‌کنیم تا با ورود به صحنه، دستور این کار را بدهند.

حسن بیگی بابیان اینکه در راستای آشنایی با قوانین و مقررات کشورهای دیگر در راستای چگونگی تامین آب آنها، تعدادی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مامور شدند که به کشورهای گوناگون سفر کنند، ابراز داشت: در خلیج فارس بالغ‌بر ۹میلیارد متر مکعب آب شیرین می‌شود که از این مقدارپنج میلیارد برای عربستان و سه میلیارد برای کویت و عمارت و قطر و بحرین صادرمی‌شود لذا می توان دید که امروز کشورهایی که یک قطره آب شرین ندارند، از طریق دریا منابع خود را تامین می کنند.

وی بابیان اینکه غربی‌ها پیش‌بینی کرده اند که تا نیم قرن آینده خاورمیانه خالی از سکنه و جمعیت خواهد شد، تصریح کرد: در حال حاضر عربستان و دیگر کشورها برای استحصال ۱۰میلیارد متر مکعب شرب درحالبرنامه‌ریزی هستند حال چگونه محیط‌زیست و سازمان های بین‌المللی نسبت به آن‌ها هیچ گونه اعتراضی ندارند امابه محض اینکه ایران می‌خواهد کاری انجام دهد جوّسازی صورت می‌گیرد ما اگر بتوانیم برای مثال ۲۰۰میلیون مترمکعب آب را به دامغان که حوزه انتخابیه بنده است، انتقال دهیم می‌توانیم ۵۰۰هزار هکتار زمین را زیر کشت پسته برده و همچنین ۲۰۰هزار هکتار جنگل در راستای تولید اکسیژن ایجاد کنیم باتوجه به جمعیت کشور نیازمند۴۰ الی۵۰ میلیارد متر مکعب آب شیرین هستیم.

جلوگیری از ورود سالانه۵۰۰ میلیون متر مکعب حق آبه ایران

نماینده مردم دامغان در مجلس همچنین با بیان اینکه سالانه ۴۰۰الی ۵۰۰میلیون متر مکعب حق آبه ایران با احداث سد توسط کشورهای همسایه از ما گرفته می شود، ابراز داشت: متاسفانه کشور افغانستان در بالا دست رودخانه حریره رود که شهر مشهد را سیراب می‌کند، سد احداث کرده کهلازم است کمیسیون امنیت ملی وارد موضوع شود تا با تصمیمات درست برای مردم و دولت راهگشا باشد.

حسن بیگی در ادامه تصریح کرد: استان سمنان بالغ بر ۶۰۰هزار نفر جمعیت دارد و بااینکه به نسبت سایر استان ها وضعیت بهتری دارد اما طبیعتا زمانی ۵۴ میلیون نفر در کشور با کمبود آب مواجه هستند باید با تصمیم درست برای همه فکر شود لیکن باید از دریای خزر آب به کویر مرکزی انتقال پیدا کند.

وی افزود: البته یک هجمه سنگینی از خارج کشور نسبت به انتقال آب انجام شد الان می‌دانیم از ولگا دو هزار و ۷۰۰میلیارد مکعب آب وارد دریای خزر می‌شود در حالی که ما ۲۰۰میلیون مترمکعب آب نیاز داریم که به داخل کشور وارد شود لذا در این بخش اقدامات و مذاکرات لازم را انجام می‌دهیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار