تلاش های مذبوحانه رژیم اسرائیل برای تعدی به ارتش لبنان از طریق راه های دیپلماتیک و همچنین فریادهای سیاسی مقامات این رژیم در این زمینه به نتیجه دلخواه آنها منجر نخواهد شد.
کد خبر: ۴۸۹۹۲۹
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۲ 06 September 2017

به گزارش تابناک سمنان و به نقل از پایگاه النشره، ارتش لبنان به تازگی با پیروزی در برابر تروریست های تکفیری در نبرد مرزی با آن‌ها دستاورد بزرگی را خلق کرده است و این مسأله با توجه به نتایجی که حاصل شده است، امروز دیگر برهیچکس پوشیده نیست. به دنبال این پیروزی بود که بسیاری از مقامات و شخصیت های بین المللی یکی پس از دیگری تحقق پیروزی بر تکفیری ها در مناطق مرزی را به دولت و ملت لبنان تبریک گفتند.

با این حال، این واقعیت نیز امروز بر همگان آشکار شده که رژیم صهیونیستی نمی تواند شاهد یک ارتش قدرتمند و مستقل در لبنان باشد. صهیونیست ها از اینکه ارتش لبنان به تجهیزات پیشرفته نظامی مجهز بوده و قادر به مقابله با تکفیری ها باشند، به شدت در هراس هستند. این درحالی است که تل آویو خود به صورت شبانه روزی از کشورهای جهان درخواست تسلیحاتی را می کند که تقریبا تمامی ارتش ها در سراسر دنیا از آن برخوردار هستند. علت این مسأله نیز کاملا مشخص است. دشمن اسرائیلی، مؤلفه برتری بر دیگران را برخورداری از تجهیزات پیشرفته نظامی قلمداد می‌کند و در این میان، هیچ مؤلفه دیگری را معیار و ملاک برتری نمی داند.

نارضایتی اسرائیل از قدرت ارتش لبنان

اسرائیل که چشم دیدن ارتش قدرتمند و مستقل لبنان را ندارد، به همین دلیل پس از تحقق پیروزی های متعدد ارتش در برابر تکفیری ها در مناطق مرزی، روی به اقدامات خصمانه دیپلماتیک علیه نیروهای مسلح لبنان آورده است. مقامات اسرائیلی تاکنون نتوانسته اند پیروزی بزرگ نیروهای لبنانی در مناطق مرزی را هضم کرده و با آن کنار بیایند. آنها دستاوردهای بسیار بزرگ ارتش لبنان در نبرد با گروه های تروریستی ـ تکفیری را مقدمه ای برای تقویت بیش از پیش قدرت ارتش لبنان قلمداد کرده اند و برای ضربه زدن به آن به اقداماتی در عرصه سیاسی متوسل شده اند.

بسیج آمریکا و غرب علیه نیروهای لبنانی

مقامات رژیم صهیونیستی طی سال های گذشته تلاش فراوانی کردند تا ایالات متحده آمریکا و متحدان غربی آن را علیه ارتش لبنان بسیج کنند. رژیم اسرائیل هرآنچه در چنته داشت را به کار گرفت تا دولت های پی در پی در لبنان نتوانند برای تأمین نیازهای نظامی ارتش خود با کشورهای اروپایی توافقنامه های تسلیحاتی به امضاء برسانند.

صهیونیست ها برای مجاب کردن آمریکایی ها و غربی ها به عدم برقراری مناسبات نظامی با دولت لبنان، مسأله حزب‌الله و تسلیح این گروه مقاومت را دستمایه قرار دادند و اینگونه القاء کردند که تسلیحات ارتش لبنان به دست حزب الله می رسد و در نهایت، امنیت تل آویو را با مخاطره مواجه می سازد. اکنون نیز پس از پیروزی های ارتش لبنان، دشمن صهیونیستی تحرکات خود علیه نیروهای مسلح این کشور را ازسرگرفته است. اما این‌بار مسأله تسلیح حزب الله را به میان نیاورده است.

اکنون صهیونیستها پای ادعای دیگری را به میان کشیده اند که اساسا صحت ندارد. آنها مدعی هستند که ارتش لبنان تحت نفوذ حزب الله بوده و از آن عجیب تر، ادعا می کنند که ارتش از اوامر جمهوری اسلامی ایران تبعیت می کند! صهیونیستها با طرح چنین ادعاهایی به دنبال آن هستند که حساسیت جامعه جهانی را نسبت به ارتش لبنان برانگیخته و بدین‌ترتیب، نوعی رویارویی میان آن دو را رقم بزنند. مقامات صهیونیست حتی صراحتا از سازمان ملل متحد خواسته اند تا در این زمینه مداخله کند.

تلاش برای انزوای نیروهای مسلح لبنان

کاملا واضح است که منظور رژیم صهیونیستی از مداخله سازمان ملل در امور نظامی لبنان، تحت الشعاع قرار دادن نفوذ ارتش، قدرت و اختیارات آن است؛ به گونه ای که با اقدامات سازمان ملل، نیروهای مسلح لبنان دیگر قادر به تعقیب گروه های تروریستی و خرابکار در خارج از مرزهای خود را نداشته باشند و تنها به تحت تعقیب قرار دادن آنها در داخل مرزهای خود بسنده کنند. به عبارت دیگر، تل آویو در صدد است تا ارتش لبنان به نوعی منزوی شده و در خاک خود زمین گیر شود.

تحقق این هدف شوم، موجبات رضایت کامل رژیم صهیونیستی را فراهم می آورد، چراکه موجب می شود تا از احترام جهانیان به قدرت و اقتدار ارتش لبنان کاسته شده و نگاه ها از آن منحرف شود.

از سوی دیگر، تحقق این هدف (انزوای ارتش لبنان) منجر به بازگشت ناآرامی و بی ثباتی در لبنان خواهد شد. بازگشت ناامنی به لبنان نیز در نهایت نتیجه ای جز بدبین شدن مردم این کشور به حزب الله را به دنبال نخواهد داشت، زیرا مردم، حزب الله را بخشی از ساختار نظامی لبنان تلقی می کنند و ظهور و بروز هرگونه ناامنیِ نشأت گرفته از خلأ قدرت ارتش، جایگاه فکری و سیاسی حزب الله در نزد افکار عمومی لبنان را نیز با خطر مواجه می سازد.

تدبیر هوشمندانه حزب الله

با تمام این‌ها، تحرک سیاسی و دیپلماتیک اخیر دشمن صهیونیستی برای خدشه وارد کردن به اعتبار ارتش لبنان در مجامع بین المللی محکوم به شکست است، چراکه از یک سوی، مردم لبنان به خوبی به فداکاری ها و اقدامات قهرمانانه نیروهای ارتش در نبردهای مختلف با تکفیریها در داخل و خارج از مرزها واقف هستند و از سوی دیگر، حزب الله لبنان نیز با درایت و هوشمندی از تمام قدرت خود برای حمایت از نیروهای ارتش بهره برداری می کند. بسیاری از رسانه های وابسته به تل آویو تلاش کردند تا طی هفته های اخیر از اهمیت نقش ارتش لبنان در نبرد با تروریسم در مناطق مرزی بکاهند.

اما حزب الله و دبیرکل آن یعنی سید حسن نصرالله بسیار هوشمندانه دربرابر این توطئه بزرگ ظاهر شدند. سید حسن نصرالله در یکی از آخرین سخنرانی های خود صراحتا اعلام کرد که ارتش لبنان به تنهایی و بدون کمک جستن از نیروهای حزب الله موفق شد در نبرد بزرگ «فجر الجرود» به پیروزی برسد و کمر تکفیریها را به زمین بزند. این اولین باری نبود که سید حسن نصرالله صراحتا لب به حمایت از ارتش لبنان گشود. پیشتر نیز دبیرکل حزب الله لبنان بارها و در مناسبت های مختلف بر لزوم حمایت از ارتش لبنان و تجهیز آن به پیشرفته ترین تسلیحات نظامی تأکید کرده بود.

ساز مخالف جامعه جهانی با اسرائیل

از سوی دیگر، به نظر نمی رسد که جامعه جهانی نیز در این میان با اسرائیل هم‌صدا شده و به نداهای شیطانی آن گوش فرا دهد. اقتدار ارتش لبنان دیگر مجالی در برابر صهیونیستها برای تبلیغ اهدافشان برای جامعه جهانی باقی نگذاشته است. وضعیت منطقه و سِیر تحولات کنونی نیز به گونه ای نیست که رژیم صهیونیستی قادر به پیاده سازی برنامه ها و توطئه‌های خود در لبنان باشد. سلسله پیروزی ها و دستاوردهای گسترده محور مقاومت به ویژه در مرزهای سوریه و لبنان، اسرائیل را بیش از هر زمان دیگری نسبت به ایجاد ناامنی در اراضی لبنان دچار شک و تردید کرده است.

سخن پایانی

درهرصورت، باید گفت که تلاش های مذبوحانه رژیم اسرائیل برای تعدی به ارتش لبنان از طریق راه های دیپلماتیک و همچنین فریادهای سیاسی مقامات این رژیم در این زمینه به نتیجه دلخواه آنها منجر نخواهد شد؛ همانگونه که فریادهای بلند آنها طی سال های گذشته علیه ارتش و متهم ساختن آن به تسلیح حزب الله هیچ سودی برایشان نداشت. اکنون به نظر می رسد که بهتر است مسئولان اسرائیلی به فکر کنار آمدن با شکست مفتضحانه ای باشند که در نبرد احتمالی آینده با مقاومت متحمل خواهند شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار