نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی:
نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه برخی قوانین در حوزه تعاونی‌ها دست و پا گیر هستند، گفت: این امر باعث شده سهم تعاونی‌ها تنها سه درصد باشد.
کد خبر: ۴۹۲۴۰۹
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰ 11 September 2017

به گزارش تابناک سمنان، سید حسن حسینی شاهرودی ظهر دوشنبه در مراسم تقدیر از تعاونی های برتر شاهرود به میزبانی سالنآمفی تئاتر فنی و حرفه ای این شهر، ضمن اشاره به علل ناکامی تعاونی ها در کشور، بیان داشت: اگر قانون تعاون را مرور کنیم باید گفت از سال ۲۸ اولین برنامه هفت ساله تعاونی ها تدوین شد که تا سال ۳۴به طولانجامید و قانون هفت ساله دوم نیز پس از آن اجرا شد.

وی افزود: این روال تا انقلاب اسلامی به طول انجامید و امروز در برنامه ششم هستیم پس مبانی قانونی آن بیش از هشت دهه در ایران قدمت دارد لذا کم سابقه است در کشوری سبقه تعاونی وجود داشته باشد که البته توفیقاتی نیز در این حوزه وجود داشته اما در نهایت باید گفت قانون تعاونی ها در دهه ۷۰ به همت مجلس مصوب شد.

عضو خانه ملت گفت: تفکر حاکم بر دولت مخالف بخش تعاونی و سهم تعاونی بوده و غالب دولت ها اینگونه بوده اند و این درحالی است که قانون اساسی، تعاونی را محور اقتصاد می داند.

حسینی شاهرودی بیان کرد: تعاونی ها می تواند به رشد و شکوفایی اقتصاد کمک کنند چرا که بر اصل مشارکت مردمی و سود و زیاد عامه پایه گذاری شده است، امروز ما باید شاهد رشد تعاونی ها می بودیم که متاسفانه بنا به دلایلی این امر به تاخیر افتاده است.

وی افزود: در اصل ۴۴ قانون اساسی بنا بر این بود که تمام بانکداری کشور به صورت خصوصی مدیریت شوند که این امر جز دو یا سه بانک،مابقی موسسات و بانک ها واگذار شوند، نگاه قانون اساسی ما نیز اینگونه است اما سهمی که در قانون اساسی برای تعاونی ها در نظر گرفته شده بیش از یک سوم است.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس با بیان اینکه در زمان انقلاب برخی نگاه ها به تعاونی ها مثبت نبود، بیان داشت: برای مثال افراد اعتقاد داشتند اقتصاد یا باید خصوصی باشد یا دولتی و این میانه معنایی ندارد و یکی از دلایل ناکامی های تعاونی ها در آن زمان همین نگاه برخی مسئولان ارشد کشوری بود.

حسینی شاهرودی تاکید کرد: قوانین برنامه توسعه اول تا چهارم بندهای متعددی در حمایت از تعاونی ها دارد اما چرا سهم تعاونی ها امروز ۱۰ درصد، هفت درصد و شاید ارقام واقعی تر سه درصد سهم اقتصاد کشور باشد.

وی افزود: ۲۰درصد از شاغلان ما در حوزه بیمه ها تعاونی ها هستند این هم تلخ است و هم شیرین شیرین است چرا که ۱۶هزار نفر در شاهرود عضو تعاونی ها هستند اما تلخ از اینکه آیا سهمشان از اقتصاد نیز به همین میزان است؟ اگر داشته باشیم بسیار عالی است اما اگر نداشته باشیم اتلاف سرمایه را خواهیم داشت.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلسگفت: اگر نگاه ما به تعاونی ها مثبت باشد قطعا تسهیل در حوزه فعالیتتعاونی ها صورت می گیرد و اگر نگاه مثبت نباشد ما هر میزان که فریاد بزنیم دولت در برنامه ششم مکلف شده تا سهم تعاونی ها را به ۲۵درصد برساند واین امر عملی نخواهد شد.

حسینی شاهرودی بیان کرد: تعاونی ها جایگاه های مثبت و منفی بسیاری داشته اند پس نمی توان گفت که چون تعاونی ها در گذشته جواب نداده اند امروز هم نباید استفاده شوند، امروز یک نفر با مدرک دیپلم یک مجوز تعاونی اعتباری می گیرد و به یکباره به قطب اقتصادی بدل می شود این امر می تواند به کارآفرینی و توسعه اقتصادی کمک کند.

منبع: مهر
برچسب ها: تعاونی ، شاهرود
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار