محمد رضا خاتمی معتقد است کابینه روحانی کابینه ایدالی نیست و با همین وضعیت می شد نیروهای بهتری را به مجلس معرفی کرد. وی می گوید نقد اصلاح طلبان به دولت از منظر توانایی وزرا برای تحقق وعده های آقای روحانی است نه از سر سهم خواهی خاتمی همچنین لاریجانی را بازیگر مهمی در عرصه سیاسی ایران می داند و بهره گیری وی از قدرت را طبیعی می داند.
کد خبر: ۴۹۲۵۰۵
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۸ 11 September 2017

به گزارش تابناک سمنان و به نقل از جماران، نائب رئیس مجلس ششم با بیان این که این کابینه، کابینه ایدآلی نیست و شاید حتی با همین وضعیت سیاسی ایران می شد کابینه بهتری را تشکیل داد، گفت: تجربه ما در انتخابات شوراهای شهر رو روستا اخیر و انتخابات 7 اسفند، لزوم بازنگری در جبهه اصلاحات و شورای سیاست گذاری را به ما گوشزد می کند.

محمد رضا خاتمی در خصوص تحلیل خود از کابینه پیشنهادی حسن روحانی گفت: ما شرایط و آرایش خاص سیاسی ایران را می دانیم و از جایگاه ها اطلاع داریم. بنابراین باید با واقع نگری به این موضوع نگاه کنیم.

محمد رضا خاتمی: کابینه دوازدهم ایده آل نیست/ در موضوع حصر آقای لاریجانی با اصلاح طلب ها همراهی دارد/ لزوم بازنگری در شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان

وی ادامه داد: طبعاً این کابینه کابینه ایدآلی نیست و شاید حتی با همین وضعیت سیاسی ایران می شد کابینه بهتری را تشکیل داد. اما این همه موضوع نیست، مسئله این است که ما باید به گونه ای حرکت کنیم که آرمان ها و مطالبات مردم تحقق پیدا کند.

نائب رئیس مجلس ششم با بیان این که ما برای قضاوت در مورد کابینه آینده باید هنوز منتظر بمانیم، اظهار کرد: این که چه کسی وزیر شود یا نه مسئله مهمی است اما مهمتر از آن این است که این وزرا چه کار می خواهند کنند. اگراصلاح طلبان به کابینه یا آقای روحانی انتقادی دارند از این منظر است، نه این که چرا ما وزیر نشدیم و کس دیگری وزیر شده است. نقد اصلاح طلبان از این منظر است که احساس می کنند ممکن است بعضی از این وزرا نتوانند آن برنامه ها و وعده های آقای روحانی را تحقق ببخشند، کما این که در دور اول هم نتوانستند.

خاتمی خاطرنشان کرد: این مشکلی است که در حقیقت باید توسط خود آقای روحانی مدیریت شود؛ افراد برای ما مهم نیستند بلکه برنامه ها مهم است. در این مورد هم باید به کابینه فرصت داد و با آن همدلی و همراهی کرد تا با قوت قلب این وزرا و شخص آقای رئیس جمهور برنامه های خودشان را پیاده کنند.

وی افزود: بنابراین با این فرصتی که داده می شود ما باید در چند ماه آینده ارزیابی عملکرد داشته باشیم نه ارزیابی سوابق افراد یا شخصیت خود افراد. امیدوارم در آن ارزیابی دولت آقای روحانی نمره قابل قبولی گیرد.

محمد رضا خاتمی در ادامه در پاسخ به این سوال که«برخی افراد فکر میکنند هزینه اجتماعی انتخاب آقای روحانی را اصلاح طلبان متحمل شدند اما بهره آن را کسان دیگری بردند؟ نظر شما درباره این گزاره چیست؟» گفت: فکر نمی کنم شخص خاصیبخواهد بهره این موضوع را ببرد. به هر حال سیاست رقابت های خاص خودش را دارد. هر کسی هم به میزان توان و نیروی خود از قدرت بهره می برد. بخش قابل توجه از مجلس با آقای لاریجانی است، این آرایش سیاسی کشور را باید در نظر گرفت.

وی اضافه کرد: ضمن این که ما وقتی آقای لاریجانی را با اصولگراهای تندروی دیگر مقایسه می کنیم احساس می کنیم که می شود با همدیگر کار کرد چون در حال حاضر مسائلی که در کشور وجود دارد لزوما مسائل جناحی نیست بلکه بیشتر مشکلات ما مشکلات ملی است.

در موضوع حصر آقای لاریجانی با اصلاح طلب ها همراهی دارد

نائب رئیس مجلس ششم تاکید کرد: به عنوان مثال در حال حاضر در مسئله مهمی مانند رفع حصر ما می بینیم که آقای لاریجانی با اصلاح طلب ها همدلی و همراهی دارد. بنابراین، به این جنبه ها باید توجه کرد. سیاست هم به معنای واقعی کلمه یعنی بده- بستان، هیچ ایرادی ندارد اگر بخشی از نیروهای سیاسی که با قدرت همراهی می کنند بهره آن را هم ببرند.

انتظار این بود که وزیر کشور اصلاح طلب باشد

خاتمی در مورد معرفی مجدد رحمانی فضلی به عنوان وزیر کشور به مجلس از طرف رئیس جمهورروحانی گفت: وزارت کشور برای اصلاح طلب ها بسیار مهم است و شاید انتظار اصلی همه این بود که برای این وزارت خانه یک فرد کاملاً اصلاح طلب به مجلس معرفی شود. اما به هر حال عملکرد آقای رحمانی فضلی در این انتخابات و انتخابات های قبلی عملکرد قابل قبولی بوده. امیدواریم با امکانی که ایشان در زمینه ارتباط گیری با جناح اصولگرا و بخشی از هسته قدرت دارد، بتواند به نفع برنامه های آقای روحانی عمل کند.

لزوم بازنگری در شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان

وی همچنین در ادامه نظر خود را در مورد عملکرد شورای عالی سیاست گذاری و سازوکار این شورا این گونه بیان کرد: ببینید همه اقداماتما که در این چند سال اخیر در قالب شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان صورت گرفته است در شرایط خاص، ضرب الاجلی و وضعیت جدید بوده است. به نظر من عملکرد شورای عالی سیاست گذاری قابل تقدیر است اما این به معنای بی عیب بودن آن نیست.

محمد رضا خاتمی ادامه داد: تجربه ای که ما در انتخابات شوراهای شهر رو روستا اخیر و کمتر از آن در انتخابات 7 اسفند داشتیم، لزوم یک بازنگری در جبهه اصلاحات شورای سیاست گذاری را به ما گوشزد می کند. آیا این تشکیلات برای انتخابات آینده و ادامه راه اصلاح طلبان راه گشا خواهد بود؟ اگر مناسب است نقاط ضعف آن را برطرف و نقاط قوت را تقویت کنیم. و اگر هم می بینیم که شرایط جدید به ما این را حکم می کند که ما باید یک سازماندهی جدید جبهه ای داشته باشیم با بهره گیری از تجربیات گذشته به آن بپردازیم.

وی در پایان گفت: من موافق باز شدن باب گفت و گو و عمل در این زمینه در میان جناح اصلاح طلب هستم هر چند خوشبختانه این گفت و گو و هم اندیشی در حال حاضر در حال انجام است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار