فرماندار دامغان گفت: پسته‌کاران این شهرستان باید به سمت تولید این محصول با کیفیت و رویکرد صادراتی هدایت شوند.
کد خبر: ۴۹۲۸۹۵
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۶ 12 September 2017
به گزارش تابناک سمنان، علی اصغر مجد روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا، با بیان اینکه رویکرد پسته‌کاران دامغان از شکل دست‌فروشی باید به صادرات تغییر کند، گفت: پسته‌کاران باید از فروش محصول خود به صورت تَرفروشی خودداری کرده و به تولید باکیفیت مطلوب برای صادرات روی بیاورند.

فرماندار دامغان با بیان اینکه باغداران پسته باید بدانند صادرات این محصول ارزآوری بیشتری دارد و به سود اقتصاد کشور است، افزود: با صادرات این محصول، پسته دامغان به جایگاه واقعی خود در جهان دست خواهد یافت.

وی با اشاره به فروش سموم بی کیفیت از سوی توزیع‌کنندگان، گفت: امروز سموم بی‌کیفیت به یک معضل برای باغداران پسته دامغان تبدیل شده که بر میزان برداشت محصول آنان تاثیر مستقیم داشته است.

فرماندار دامغان گفت: به منظور افزایش کیفیت سموم و جلوگیری از ورود سموم تقلبی به بازار، جهاد کشاورزی باید مطالعات و نظارت لازم بر سموم کشاورزی را در برنامه خود قرار دهد.

فرماندار دامغان، شناسایی ظرفیت و توانمندی بخش کشاورزی شهرستان و توسعه باغ‌ها را از اولویت برنامه‌های دامغان دانست و افزود: در چند سال اخیر با توجه به ارزش اقتصادی محصول پسته، سطح زیر کشت این محصول در دامغان به سرعت و به صورت علمی و کارشناسی در حال توسعه است به طوری که طی یک سال گذشته، اراضی سطح زیر کشت پسته دامغان حدود یکهزار هکتار افرایش داشته است.

مجد، توجه به اجرای سامانه‌های نوین آبیاری را جزو اولویت‌های حوزه کشاورزی دانست و گفت: با توجه به کمبود منابع آبی و قرار داشتن در منطقه گرم و خشک، اجرای سامانه‌های نوین آبیاری به عنوان یک اولویت است.

فرماندار دامغان گفت: اکنون حدود 20 درصد باغ‌های شهرستان دامغان مجهز به سامانه آبیاری نوین است که تقاضا داریم برای توسعه بیشتر این سامانه‌ها، جهاد کشاورزی استان سمنان اعتبارات لازم را در اختیار این شهرستان قرار دهد.

وی اضافه کرد: با حمایت و پشتیبانی دولت، در سفر اخیر دکتر روحانی رئیس جمهوری به استان سمنان، 120 میلیارد ریال تسهیلات به بخش کشاورزی دامغان اختصاص یافت که برای اجرای 55 طرح بزرگ و کوچک در بخش کشاورزی هزینه شده است.

فرماندار دامغان، پسته را یکی از با ارزش ترین محصولات باغی دامغان دانست و گفت: برگزاری جشنواره پسته در دامغان به واسطه شکرگزاری از این نعمت الهی است که به لطف خدا برداشت پسته امسال دامغان نسبت به سال گذشته، 2 برابر افزایش داشته است.

وی ادامه داد: 35 درصد اشتغال دامغان در حوزه کشاورزی است که 5 هزار باغدار و کشاورز در این بخش مشغول فعالیت هستند.

مجد، به بهره برداری مناسب از منابع آبی در مسیر توسعه باغ های پسته در دامغان اشاره و خاطرنشان کرد: اکنون عمق دسترسی به آب در دامغان به 150 متر رسیده است و فقط در 20 درصد از باغ های پسته دامغان، سامانه های نوین آبیاری اجرا شده است و بقیه باغ ها به صورت سنتی آبیاری می شود.

وی با بیان اینکه دامغان به خاطر شرایط آب و هوایی یکی از مرغوب ترین محصولات پسته را داراست، افزود: از نظر ارزش غذایی و کیفیت، پسته دامغان در جهان دارای جایگاه خاصی است.

فرماندار دامغان با اشاره به گرایش سرمایه گذاران استان کرمان برای ایجاد باغ های پسته در شهرستان دامغان، گفت: وجود منابع آبی و شرایط آب و هوایی در کنار کمبود آفات، رغبت سرمایه‌گذاران به ایجاد باغ‌های پسته در دامغان را افزیش داده است.

جشنواره ملی پسته دامغان از روز 22 شهریور به صورت رسمی آغاز می شود و نمایشگاه این جشنواره از امروز به مدت چهار روز در 50 غرفه با حضور شرکت های ایرانی و نمایندگانی از ایتالیا، آلمان، ژاپن و کره جنوبی در سالن هلال احمر دامغان برپا شده است.

بیش از ٨0 درصد پسته استان سمنان در شهرستان دامغان تولیدی می‌شود و پیش بینی می شود در سال جاری از باغ های شهرستان دامغان شاهد 40 هزار تن برداشت پسته باشیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار