آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی گفت: اینکه بگوییم هر چیزی از علم طب در قدیم باطل بوده، دروغ محض است؛ باید به طب قدیم و جدید به صورت جامع نگاه داشته باشیم.
کد خبر: ۴۹۵۰۲۷
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۰ 16 September 2017
به گزارش تابناک سمنان، این مرجع تقلید عصر امروز در دیدار با جمعی از کارکنان سلامتکده و شرکت داروسازی بوعلی که در دفتر این مرجع تقلید انجام شد، با اشاره به سخنانی که اخیرا در مورد وجود نداشتن طب اسلامی مطرح شده است، اظهار کرد: اسلام مکتبی به نام مکتب طب را ارائه نکرده است اما در آیات و روایات اسلامی اشاره‌هایی به مباحث طبی شده که نمی‌توان آنها را انکار کرد.

وی با تاکید بر اینکه روایات و آیات مختلف در مورد طب باید مورد بررسی قرار گیرد، اضافه کرد: این روایات با ارزش است به شرط اینکه اسناد آن بررسی و با صحت اسناد گفته شود.

آیت‌الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: هر چند مکتب طب اسلامی نداریم اما علمای اسلام علوم مختلف از جمله طب را مورد بررسی قرار داده‌اند، کتاب‌های مختلفی در مورد طب مسلمین تهیه شده و در دسترس است، در مورد طب مسلمین پایه‌ها و شاخص‌های قوی مطرح است.

وی با بیان اینکه برگزاری کنگره خدمات شیعه نسبت حوزه علوم اسلامی دنبال می‌شود، مطرح کرد: یکی از مباحثی که در این کنگره مورد بررسی قرار می‌گیرد موضوع علم طب است چرا که علمای اسلامی به ویژه شخصیت‌های شیعه دارای تلاش فراوانی در حوزه طب بوده‌اند.

آیت‌الله مکارم شیرازی یادآور شد: در مورد طب سنتی یا همان طب علمای اسلام افراط و تفریط نیز وجود دارد؛ اینکه بگوییم این طب درست است و طب جدید باطل بوده نادرست است یا اینکه بگوییم مباحثی که از علمای اسلام رسیده و در کتاب‌هایی از جمله قانون آورده شده باطل است، درست نیست.

وی با تاکید بر اینکه بشر از روز نخست طب را با تجربه پیدا کرده است، گفت: اینکه بگوییم هر چیزی از علم طب در قدیم باطل بوده، دروغ محض است؛ باید به طب قدیم و جدید به صورت جامع نگاه داشته باشیم.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: هر فردی که کتاب طب را خوانده و دوره‌هایی را گذرانده ادعا می‌کند که طبیب اسلامی و سنتی است که این موضوع کار را در حاشیه قرار می‌دهد چرا که بیشتر آنها مغازه‌ای برپا کرده و در کنار فروش دارو به درمان نیز اقدام می‌کنند؛ دولت نیز باید حساب این افراد را با مجموعه‌هایی که سال‌هاست در این عرصه فعالیت دارند جدا کند و جلوی افراد بدون تجربه را گرفته و برای مجموعه‌های با تجربه و توانمند تفاوت قائل شود.

وی با اشاره به اینکه برخی از افراد خرافاتی را به طب سنتی اضافه کرده‌اند، گفت: این خرافات سبب شده است که اعتبار طب سنتی کم شود، باید از فعالیت این افرادی که خرافات را به نام طب میان مردم ترویج می‌دهند جلوگیری شود، خرافات سبب متزلزل شدن اصالت‌ها می‌شود و این موضوع در مورد دین اسلام نیز مطرح است.

آیت‌الله مکارم شیرازی از خرافات به عنوان دشمن دین نام برد و ادامه داد: باید گروهی که نسبت به طب جدید و طب سنتی آگاه هستندمجموعه‌ای را تشکیل داده و موسسات و اشخاص را بررسی و حساب‌ها را از یکدیگر جدا کنند، این اقدام برکات بسیاری را به دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد: گروهی باید از نظر اسنادی روایات مختلف را مورد بررسی قرار دهند تا مشخص شود روایات طبی موجود چگونه است، تا زمانی که برخی از گمانه‌زنی‌ها وجود دارد عده‌ای بر علیه طب سنتی قیام می‌کنند در حالی که نه حذف مطلق و نه قبول مطلق هیچ کدام درست نیست، افراط و تفریط همه چیز را بهم می‌ریزد اما اگر اعتدال را رعایت کنیم هر کاری قوام و دوام خواهد داشت.

آیت‌الله مکارمشیرازییادآور شد: اینکه گاهی گفته می‌شود فردی برای موفقیت در طب سنتی باید طب جدید را سپری کند صحیح نیست چرا که هر کدام از این طب‌ها اصول متفاوتی دارند، اگر بوعلی سینا در دوره ما بود به او اجازه می‌دادیم که طبابت کند یا از او انتظار سپری کردن دوره‌های طب جدید را داشتیم.

وی با بیان اینکه همیشه افرادی در کنار حوزه‌های علمیه طب سنتی را می‌خواندند، گفت: از علمای اسلام آموزه‌های بسیاری در حوزه طب سنتی داریم اما اگر این روند کنونی ادامه داشته باشند در هر نقطه‌ای تابلویی بالا برده می‌شود و عده‌ای چوب عده‌ دیگری را می‌خورند در حالی که اگر حساب‌ها از یکدیگر جدا شوند دیگر شاهد این ظلم و ستم نخواهیم بود.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار