با اجرای طرح تحول سلامت در دولت تدبیر و امید، خدمات سلامت و درمان به اقشار مردم در سطوح مختلف جان تازه‌ای گرفت و بازتعریف شد، در جریان این روند، چرخه مالی و مطالبه و بدهی‌های متقابل داروخانه‌ها، بیمه‌ها و مراکز درمانی، ممکن است چالش اصلی خدمات حوزه درمان باشد.
کد خبر: ۴۹۵۲۳۲
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۱ 17 September 2017

به گزارش تابناک سمنان، در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید در سال 92 در شرایطی که بیش از 300 قلم دارو در کشور کمبود داشت، گرانی دارو جان بسیاری از بیماران را تهدید می کرد اما دولت یازدهم توانست در مدت کوتاهی و در کمتر از 100روز بر این بحران غلبه کند.


در مدت کوتاهی در همان سه ماه اول دولت یازدهم، بحران دارو تمام شد و پس از آن در طول دولت یازدهم، بازار دارو به ثبات نسبی رسید، واردات دارو در طول چهار سال این دولت حدود 500 میلیون دلار کاهش یافت حتی قیمت برخی داروهای خارجی تا 50درصد ارزانتر شد؛ علاوه بر آن بر اساس اعلام رئیس وقت سازمان غذا و دارو، تجهیزات پزشکی وارداتی در مجموع حدود 35 درصد و در برخی موارد تا 50 درصد ارزانتر شد.

از سوی دیگر، با اجرای طرح تحول سلامت، بدهی بیمه‌ها به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و پاراکلینیکی در چند سال اخیر به عنوان یکی از مهمترین مشکلات نظام سلامت کشور، همواره مطرح بوده است.

بخشی از این مشکل ناشی از ناکارآمدی بیمه‌ها و بخشی نیز ناشی از نامتناسب بودن منابع درآمدی و هزینه‌های سازمان‌های بیمه‌گر است، از طرفی دیگر، در چند سال اخیر به طور متوسط رشد تعرفه‌های پزشکی با رشد بودجه سازمان‌های بیمه گر متناسب نبوده است، به طوری که در سال 93، برخی تعرفه‌های پزشکی حدود 100 درصد رشد داشت، این رشد در سال 94 حدود 9 درصد بود و در سال 95 نیز حدود 10درصد بود.

رشد منابع درآمدی سازمان بیمه سلامت در سال 93 حدود 63 درصد، در سال 94 حدود 14درصد و در سال 95 حدود 12 درصد بوده است؛ دولت یازدهم با تجمیع بخش های مختلف، مباحث حوزه بهداشت و درمان را در قالب طرح تحول نظام سلامت از آبان 92 تا اردیبهشت 93 در پیش گرفت.

در سمنان 22 داروخانه، دامغان 11، گرمسار و ایوانکی 9، مهدیشهر و شهمیرزاد چهار و یک داروخانه در سرخه فعال است که از این تعداد 2 داروخانه شبانه‌روزی در سمنان یک باب در دامغان و یک باب در گرمسار فعال است و تا کنون هیچ داروخانه ای به دلیل مطالبات از سوی بیمه ها در استان سمنان تعطیل نشده است.

در دولت یازدهم سه داروخانه در سمنان، سه باب در گرمسار، یک باب در دامغان و یک داروخانه دیگر در شهرستان آرادان به تعداد داروخانه‌های استان سمنان اضافه شد تا به ارتقای خدمات حوزه بهداشت و درمان از سوی بخش خصوصی افزوده شود.

استان سمنان بیش از 702 هزار نفر جمعیت دارد که از این تعداد 159 هزار بیمه شده اصلی هستند و در مجموع 478 هزار بیمه‌شده فرعی یا افراد زیر پوشش سرپرست خانوار و یا کارگری هستند.

68 درصد از جمعیت کل استان سمنان زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند و از این لحاظ این استان رتبه دوم کشوری را دارست؛ در حال حاضر بیش از 109 هزار و 30 نفر از اقشار روستایی سمنان از مزایای بیمه سلامت بهره مند هستند، بیش از 36 درصد روستاییان سمنان و 50 درصد از روستاییان شاهرود زیر پوشش بیمه سلامت قرار دارند و جایگاه استان در پوشش بیمه ای اقشار محروم و کمتر برخوردار نسبت به میانگین کشوری مطلوب است.
پوشش بیمه سلامت در استان سمنان شامل 229 هزار و 947 نفر است که 37 درصد جمعیت بیمه شده استان را تشکیل می دهد.

* بدهی بیمه‌ها به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی
معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بیمه‌های پایه حدود 9 ماه و معادل 9 هزار میلیاردتومان بدهی معوقه به بیمارستان‌های کشور دارند و جلوگیری از بروز بحران در بیمارستان‌ها نیازمند تصمیم سریع برای جبران این بدهی است.

محمد آقاجانی افزود: وضعیت بدهی بیمه ها به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشور نگران کننده است، این بیمه‌ها از حدود 9 ماه پیش مطالبات بیمارستان‌ها را پرداخت نکرده‌اند و مجموع بدهی معوقه پرداخت نشده بیمه ها به این مراکز به حدود 9 هزار میلیارد تومان می‌رسد.

وی تصریح کرد: بیمارستان‌های دولتی به طور متوسط هر ماه بین یکهزار تا یکهزار و 200 میلیارد تومان به بیمه شدگان دو سازمان اصلی بیمه‌گر یعنی سازمان تامین اجتماعی و سازمان بیمه سلامت خدمات ارائه می‌کنند.

معاون وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: حدود 500 میلیارد تومان این خدمات مربوط به بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی و حدود 700 میلیارد تومان این هزینه به سازمان بیمه سلامت مربوط است و در برخی استانها معوقه پرداخت نشده هشت ماه و در برخی استان‌ها 9 ماه است.

وی تصریح کرد: مطابق قانون بیمه همگانی مصوب خرداد سال 74، بیمه‌ها موظف هستند،‌60 درصد اسناد مالی بیمارستانها و مراکز درمانی را ظرف دو هفته پرداخت کنند و 40 درصد بقیه مطالبات این مراکز باید حداکثر ظرف سه ماه تسویه شود، بنابراین کل مطالبات وزارت بهداشت از بیمه‌ها هنوز سررسید نشده و 70 درصد آن از زمان سررسید گذشته است و مهلت قانونی پرداخت آن سپری شده است.

آقاجانی افزود: حدود 20درصد از مطالبات بیمارستان‌ها و مراکز درمانی از بیمه‌ها به مطالبات پرسنلی این مراکز مربوط است و پزشکان، پرستاران و کارکنان این مراکز حدود 9 ماه است که کارانه و مطالبات پرسنلی خود را دریافت نکرده‌اند، ولی کسری منابع درآمدی بیمارستان‌ها و تاخیر در پرداخت کارانه و مطالبات پرسنلی، تاکنون خللی در انجام کار بیمارستان‌ها به وجود نیاورده است.

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: رفع مشکل تاخیر در پرداخت مطالبات مراکز درمانی نیازمند یک تصمیم عاجل است و برای جلوگیری و رفع بحران در بیمارستان‌ها باید هر چه زودتر این مشکل حل شود.

** با وجود بحران مالی، داروخانه‌ای در سمنان تعطیل نشده است
رئیس انجمن داروسازان استان سمنان گفت: 75 داروخانه در استان سمنان فعال است که از این تعداد نزدیک به 10 مورد به صورت شبانه روزی ارائه خدمت می کنند.

کوروش درّی افزود: تاخیر پرداخت به سازمان های بیمه گر، باعث دیکر پرداخت بیمه‌ها به داروخانه‌ها و سپس کاهش نقدینگی داروخانه‌ها شده و در نتیجه داروخانه ها برای تامین نیاز خود مجبور به گرفتن وام از بانک ها شده‌اند تا کمبود نقدینگی خود را از این طریق جبران کنند.

وی تصریح کرد: در ادامه روند و با طولانی شدن روند پیچیده بدهی بیمه‌ها به شبکه دارویی، دریافت وام با کارمزد بالا از سوی داروخانه ها برای تامین دارو منجر به اختلال در روند سود داروخانه‌ها خواهد شد.

وی با اشاره به این که میزان مطالبه شرکت های پخش دارو از هر داروخانه با داروخانه دیگر متفاوت است، یاد آور شد: میزان بدهی بستگی به مراجعان، میانگین مبلغ نسخه‌های داروخانه و زمان مانده‌طلب داروخانه است.

رئیس انجمن داروسازان استان سمنان، با یادآوری اینکه با این همه شرایط تا کنون هیچ داروخانه ای در استان سمنان تعطیل نشده است، بیان کرد: طبق قوانین جدید، بیمه ها مکلفند 60 درصد مبلغ صورتحساب موسسات پزشکی طرف قرارداد را هنگام دریافت و بقیه را حداکثر تا 2 الی سه ماه پرداخت کنند اما روند پرداختی در استان سمنان بین 6 تا هشت ماه انجام می پذیرد و فاصله ایجاد شده منجر به تاخیر در روند چرخه دارو می شود.

رئیس انجمن دارو سازان استان سمنان، کمبود اعتبارات بیمه ها را ناشی از افزایش تعهدات آن ها در طرح تحول سلامت و افزایش تعداد بیمه شدگان برشمرد و گفت: باید راهکارهایی برای جبران افزایش و سرانه بهداشتی افراد زیر پوشش با نظارتهای قانونی اجرایی شود.

** مطالبه یک هزار میلیارد ریالی تامین اجتماعی از صنعتگران سمنان
مدیرکل تامین اجتماعی استان سمنان گفت: حجم مطالبات این اداره کل از کارفرمایان و کارگاه های بخش خصوصی و دولتی این استان بیش از 100 میلیارد تومان است.

محمد اخلاقی افزود: هم اکنون بدهی قطعی ‌شده کارگاه‌ها و مطالبات این سازمان از 2 بخش دولتی و خصوصی استان سمنان بیش از 100 میلیارد تومان است که بخش عمده این بدهی ها مربوط به بخش خصوصی است.

وی از بخشودگی بخشی از بدهکاری کارفرمایان خوش‌حساب اداره کل تامین اجتماعی سمنان با هدف کمک به بهبود شرایط واحدها خبر داد و گفت: در یک سال اخیر حدود 911 پرونده بخشودگی جرائم با هدف کمک به رفع مشکل بیمه شدگان در استان سمنان بررسی شد که 756 پرونده مشمول بخشودگی جرائم شدند و 155 پرونده نیز مشمول نشدند.

اخلاقی، حق بیمه وصولی از این تعداد پرونده را 68 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: در مجموع حدود 25 میلیارد ریال از بدهی‌های این پرونده ها بخشیده شد.

مدیرکل تامین اجتماعی استان سمنان با بیان اینکه واحدهای برخوردار از این مزایا متعهد شدند تا حق بیمه‌ خود را به موقع پرداخت کنند، بیان کرد: پرونده حدود 43 بیمه شده که بدهی خود را تقسیط کرده بودند به دلیل عمل نکردن به تعهد خود، دوباره به حال تبدیل شد و به جریان افتاده است.

** روند تاخیر پرداختی‌ها در اجرای طرح تحول نظام سلامت
مدیریت درمان تامین اجتماعی استان سمنان با اشاره به این که زیر پوشش قراردادن 11 میلیون نفر در بیمه سلامت برای دولت هزینه پیش‌بینی‌نشده‌ای به همراه داشت، خاطرنشان کرد: از سویی نیز، شورای عالی بیمه به سازمان تامین اجتماعی اجازه نداد متناسب با افزایش 2.2 درصدی تعرفه ها سرانه درمان بیمه شدگان را افزایش دهد و این مساله نیز برای تامین اجتماعی مشکلاتی ایجاد کرد.

مجتبی اکرم افزود: هزینه پرداختی مردم تا قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت برای پزشکان عمومی بیش از 50 درصد و برای پزشکان متخصص 61 درصد بود که این اتفاق در سازمان تامین اجتماعی موجب تاخیر پرداخت شد.

وی خاطرنشان کرد: در برنامه ششم توسعه به عنوان یکی از طرح های زیرساختی، طرح پزشک خانواده در سال اول اجرای برنامه ششم توسعه پیش بینی شده است.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان سمنان با بیان این که طرح تحول نظام سلامت باید در بخش بستری بیمارستان‌ها اجرایی می شد، خاطرنشان کرد: خدمات فوق تخصصی تقریبا رایگان به مردم ارایه می شود و دولت برای اجرای طرح پزشک خانواره نیاز به پشتیبانی مالی ویژه دارد.

وی با بیان این که اکنون و با اجرای طرح تحول نظام سلامت بیماران با حداقل پرداخت دسترسی به پزشک فوق تخصص دارند، افزود: یکی از ایرادات طرح تحول نظام سلامت این بود که طرح مشمول حال بیماران بستری بود ولی بیمارانی که سرپایی درمان می شدند نیز مشمول این طرح شدند که هزینه هایی در برداشت و ترمز بزرگی در جلوی اجرای طرح پزشک خانواده گذاشت.

** افزایش 275 درصدی هزینه‌های بیمه سلامت سمنان در طرح تحول
مدیر کل بیمه سلامت استان سمنان گفت: در حال حاضر منابع درآمد طرح تحول سلامت از محل هدفمندی یارانه ها تامین می شود و این مقدار از اعتبارات تخصیصی جوابگوی هزینه های درمانی اجرای طرح تحول سلامت نیست.

علیرضا اعرابی تصریح کرد: سطح بندی خدمات درمانی از اقدامات مطلوبی است که می تواند هزینه اجرای طرح تحول سلامت را از این طریق مدیریت کرد.

وی خاطرنشان کرد: اداره کل بیمه سلامت استان سمنان در سال 92 بیش از 26 میلیارد تومان برای اجرای طرح سلامت در استان هزینه کرد که در سال 95 این اعتبار با بیش از 275 درصد افزایش به 95 میلیارد تومان رسید.

مدیرکل بیمه سلامت استان سمنان اضافه کرد: نظارت بر ارایه خدمات در طرح تحول سلامت از دیگر چالش های مهمی است که برای افزایش رفاه اجتماعی از مسیر طرح تحول سلامت باید مدنظر قرار گیرد.

اعرابی اضافه کرد: بعد از اجرای طرح تحول سلامت شاهد کاهش بزهکاری های اجتماعی و افزایش امنیت روانی و احساس آرامش در جامعه بودیم و باید این طرح مهم برای کاهش دغدغه مردم برای تامین هزینه درمانی بیش از پیش کاهش یابد.

مدیرکل بیمه سلامت استان سمنان گفت: هم اکنون بیش از 109 هزار و 30 نفر از اقشار روستایی سمنان از مزایای بیمه سلامت بهره مند هستند، بیش از 36 درصد روستاییان سمنان و 50 درصد از روستاییان شاهرود زیر پوشش بیمه سلامت قرار دارند و جایگاه استان در پوشش بیمه ای اقشار محروم و کمتر برخوردار نسبت به میانگین کشوری مطلوب است.

مدیرکل بیمه سلامت استان سمنان با اشاره به اجرای سامانه یکپارچه بهداشت «سیب» گفت: یکی از اهداف اجرایی شدن سامانه یکپارچه بهداشت «سیب» و متصل شدن بیمه سلامت به این سامانه، مدیریت منابع و کنترل هزینه های درمانی است.

** بدهی بیمه ها به دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان با اشاره به مطالبات حوزه سلامت از بیمه ها در سراسر کشور، گفت: مطالبات این دانشگاه از بیمه ها در استان 850 میلیارد ریال است.

مهدی شادنوش افزود: هدف رهبر معظم انقلاب در حوزه سلامت این است که بیمار جز درد بیماری دغدغه دیگری نداشته باشد، اما امروزه به هر دلیلی حمایت بیمه ها وجود ندارد و با وجود این مطالبات، فشار زیادی بر دوش حوزه سلامت قرار دارد و با وجود رضایت قابل توجهی که در مردم ایجاد شده، بیمه ها از حوزه سلامت حمایتی نمی کنند و دانشگاه های علوم پزشکی فشار زیادی را تحمل می کنند.

وی درباره طلب دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان تشریح کرد: این دانشگاه 850 میلیارد ریال مطالبه بیمه ای دارد و این به این معنا است که خدماتی از 9 ماه پیش تا کنون به بیمه ها فروخته شده، اما هنوز مبالغ آن پرداخت نشده است.

شادنوش تصریح کرد: این در حالی است که قانون بیمه ها را مکلف کرده است که بعد از ارایه اسناد از طرف بیمارستان ها، 60 درصد از مطالبه ها را نقدی و حداکثر در یک بازه زمانی سه ماهه 40 درصد باقی مانده را پرداخت کنند، که این اتفاق نیفتاده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان گفت: دانشگاه علوم پزشکی مجموعه ای است که 6 حوزه بزرگ و در حد اداره کل را اداره می کند و در ابعاد مختلف فرهنگی اجتماعی تاثیرگذار و با قشرهای مختلفی از مردم در ارتباط است و این مطالبات می تواند تاثیرات منفی را در جامعه باقی بگذارد.

وی گفت: با پرداخت نشدن این مطالبه ها، مبالغ سنگین غیرقابل تحمل به دانشگاه های علوم پزشکی تحمیل شده است و برای حل این مشکل با تعامل و گفت و گو تلاش زیادی شده است، اما این مهم اتفاق نیفتاده است.

وی با اشاره به این که درسمنان 22 داروخانه، دامغان 11، گرمسار و ایوانکی 9، مهدیشهر و شهمیرزاد چهار و یک داروخانه در سرخه فعال است، خاطرنشان کرد: ازاین تعداد 2 شبانه روزی در سمنان یک باب در دامغان و یک باب در گرمسار فعال است و تا کنون هیچ داروخانه ای به دلیل مطالبات از سوی بیمه ها تعطیل نشده است.

وی یاد آور شد: جدای از آمار رسمی این داروخانه ها، سمنان چهار داروخانه دیگر با احتساب بیمارستان خصوصی و تامین اجتماعی، در دامغان و گرمسار هر کدام یک داروخانه فعال دیگر هم دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان افزود: در دولت یازدهم سه داروخانه در سمنان، سه باب در گرمسار یک باب در دامغان و یک داروخانه دیگر در شهرستان آرادان به بهره برداری رسید.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار