مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: شرط اصلی هر گونه توسعه در تولید، صادرات و ایجاد یا توسعه صنایع فرآوری گوشت مرغ، تولید این محصول در وزن استاندارد است.
کد خبر: ۴۹۵۹۹۹
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۹ 18 September 2017
به گزارش تابناک سمنان، محمد سعیدی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: برای ورود گوشت مرغ تولیدی استان سمنان به بازارهای کشور، منطقه یا بین‌المللی، اولین اقدام ایجاد رغبت در تولیدکنندگان برای پرورش مرغ در وزن استاندارد و مورد پذیرش بین‌المللی است.

وی با اشاره به اینکه متوسط وزن استاندارد بین‌المللی گوشت مرغ تولیدی بین 900 تا یکهزار و 200 گرم است، گفت: در حال حاضر متوسط وزن مرغ تولیدی استان سمنان بین 2 هزار تا 2 هزار و 400 گرم لاشه است و برنامه‌ریزی از سوی وزارت جهادکشاورزی انجام شده تا این وزن به متوسط یکهزار و 800 گرم برسد.

سعیدی با تاکید بر اینکه تولید مرغ در وزن استاندارد باید با آموزش و ترویج به سرمایه‌گذاران و مرغداران فرهنگسازی شود، گفت: به نظر می‌رسد باید کمیته‌ای از سوی وزارتخانه‌های جهادکشاورزی، بهداشت و درمان، صنعت، معدن و تجارت و دستگاه های نظارتی و مرتبط تشکیل شود تا مساله نظارت بر تولید مرغ با وزن استاندارد یکبار برای همیشه در کشور تعیین تکلیف شود.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با اشاره به ایجاد دفتر صادرات گوشت مرغ در کشور، تاکید کرد: در حال حاضر نیاز است بخش خصوصی برای تولید در وزن استاندارد، اصلاح روش‌های تولید، استانداردسازی تجهیزات تولید و پرورش، به‌روزرسانی تغذیه و پرورش و روش‌های عرضه پیشقدم شود تا به شاخص‌ها و معیارهای بین‌المللی نزدیک شویم و اهداف صادراتی در این صنعت محقق شود.

وی با اشاره به برگزاری همایش تخصصی صنعت مرغ استان سمنان در اسفند 94، گفت: مهمترین مساله برای رونق و توسعه صنعت مرغ از طریق ایجاد صنایع فرآوری یا برای صادرات، ایجاد تمایل و مجاب شدن تولیدکننده برای تولید مرغ در وزن استاندارد است.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان به برخی شاخص های مثبت مرغ در وزن استاندارد از نظر پرشکی و دارویی اشاره و خاطرنشان کرد: مرغ در وزن استاندارد عمر کمتری دارد و از نظر ارزش غذایی، لذیذ بودن، باقیمانده دارویی کمتر و قرارداشتن در دوره ایمن از بیماری‌ها در شاخص‌های مناسب و مطلوب از نظر دامپزشکی قرار دارد و با توجه به این ویژگی‌ها، مردم باید به مصرف مرغ در وزن استاندارد روی بیاورند.

سعیدی ادامه داد: از سوی وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی و نظارتی مرتبط، زنجیره تولید تا کشتارگاه و عرضه‌کننده و مهمتر از همه مصرف کنندگان باید خرید و مصرف مرغ با وزن استاندارد به فرهنگ تبدیل شود تا بیشترین کمک به تولید و سرمایه‌گذاری صنعت مرغ انجام شود.

وی با اشاره به فعالیت 450 واحد مرغداری در این استان که 400 واحد آن تولیدکننده مرغ گوشتی با ظرفیت حدود 38 میلیون قطعه جوجه در چهار نوبت سال جوجه‌ریزی است، گفت: به دلیل نبود کشش بازار و به منظور تنظیم قیمت بازار، در طول سال مرغداران سمنان به 25 میلیون قطعه جوجه‌ریزی اقدام می‌کنند که 13 میلیون کمتر از ظرفیت جوجه‌‍ریزی سالانه است یعنی بخشی از ظرفیت تولید و سرمایه‌گذاری در مرغداری استان سمنان بدون استفاده می‌ماند.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان یادآور شد: اگر تولید مرغ در وزن استاندارد محقق شود، امکان فرآوری یا صادرات گوشت مرغ به کشورهای منطقه رونق می گیرد و ظرفیت تولید نیز به 100 درصد می رسد و سرمایه‌گذاری‌های این بخش به طور کامل به سودبخشی می‌رسد.

استان سمنان 450 واحد مرغداری دارد که 400 واحد تولیدکننده مرغ گوشی و چهار واحد تولیدکننده مرغ بدون آنتی‌بیوتیک فعالیت دارند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار