آنچه از رفتار امروز دولتمردان آمریکا دریافت می‌شود، گستاخی و وقاحت به‌دلیل کوتاهی و عقب‌نشینی پی‌درپی دولتمردان و برخی دیگر از مسئولین ماست.
کد خبر: ۴۹۶۱۲۵
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۵ 19 September 2017

به گزارش تابناک سمنان و به نقل از کیهان، سفر رئیس‌جمهور به نیویورک فرصتی مناسب جهت بیان حقانیت جمهوری اسلامی و تشریح عهدشکنی و کینه توزی‌های شیطان بزرگ است. اظهاراتی همچون «آمریکا قول داد به وعده‌های قبلی خود عمل کند!» تنها و تنها به گستاخی بیشتر طرف مقابل منجر خواهد شد. رئیس‌جمهور محترم و اعضای دستگاه دیپلماسی این سفر را فرصتی برای اتمام حجت با شیطان بزرگ قرار دهند.


حضرت امام خمینی(ره) یک روز پس از تسخیر لانه جاسوسی، تحلیلی از رابطه ایران و آمریکا ارائه کردند که در عین اختصار و سادگی، از عمق و درایتی عجیب برخوردار بود. ایشان فرمودند:«در یک روایتی است که رسول خدا که مبعوث شد آن شیطان بزرگ فریاد کرد و شیطان‏ها را دور خودش جمع کرد و اینکه مشکل شد کار بر ما، در این انقلاب، شیطان بزرگ که آمریکاست شیاطین را با فریاد دور خودش دارد جمع می‌کند. و چه بچه شیطان‌ها که در ایران هستند و چه شیطان‏هایی که در خارج هستند، جمع کرده است و هیاهو به راه انداخته است...».


این نخستین بار بود که عبارت «شیطان بزرگ» برای آمریکا به کار رفت و رسماً وارد ادبیات سیاسی جمهوری اسلامی ایران شد و به مرور از مرزهای ایران نیز فراتر رفته و رسانه‌های بین‌المللی نیز بارها از این عبارت برای توصیف آمریکا استفاده کردند. با گذشت ۳۸ سال از این ابداع عجیب بنیانگذار انقلاب اسلامی، این عبارت نه تنها تازگی و دقت خود را از دست نداده بلکه گذشت زمان و فراز و نشیب تاریخ، صحت این عبارت را بیش از پیش تایید کرده است.


رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم دانش آموختگی دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی- یکشنبه ۲۶ شهریور- به گستاخی و وقاحت آمریکا در قضیه برجام ‌اشاره کرده و فرمودند:«آنها در این موضوع، هر روز از خود یک شرارت و یک شیطنت نشان می‌دهند که نشانگر صحت فرمایش امام بزرگوار است که آمریکا را شیطان بزرگ می‌خواندند و حقیقتاً رژیم ایالات متحده آمریکا، خبیث‌ترینِ شیطان‌ها است».


برجام، معیاری برای شناخت شیطان بزرگ


اکنون حدود ۲۶ ماه از امضای برجام و حدود ۲۰ ماه از آغاز اجرای تعهدات ۱+۵ ذیل برجام می‌گذرد. بنابر اظهارات مقامات ارشد دولت قرار بر این بود که براساس برجام در قبال ایجاد محدودیت گسترده در توانایی هسته‌ای ایران، تمامی تحریم‌ها در روز اجرا- دی ماه ۹۴- بالمره لغو شود. اما در حال حاضر- نه تنها تحریم‌ها لغو نشد، بلکه با تصویب طرح‌هایی همچون «سیاه چاله تحریم» زیرساخت تحریم‌های جدید نیز طراحی شده است!


اما این اتفاق، امری غیرقابل پیش‌بینی نبود. منتقدان روند مذاکرات هسته‌ای قبل از امضای برجام بارها اعلام کردند که قواعدی همچون «توازن تعهدات»، «همزمانی اجرای تعهدات»، «اخذ تضمین از طرف مقابل» و «پیش‌بینی برگشت‌پذیری امتیازات واگذار شده در صورت نقض عهد» که قاعده عقلی هر قرارداد عادی حقوقی است، در برجام رعایت نشده است و همین امر می‌تواند زمینه‌ساز عهدشکنی آمریکا در توافق هسته‌ای باشد. اما متاسفانه برخی مقامات ارشد دولت و اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای برخورد نامناسبی با انتقادهای کارشناسی داشتند.


«علی اکبر صالحی» رئیس‌سازمان انرژی اتمی- شهریور ۹۵- وجود نقص‌ در برجام را تأیید و تصریح کرد که باید در زمان تنظیم آن، دقت بیشتری می‌شد. صالحی افزود:«در بعد تحریم و مسائل دیگر سیاسی، امریکایی‌ها از شیوه نادرستی استفاده می‌کنند، اگر ما وقتی برجام را تنظیم می‌کردیم دقت بیشتری می‌کردیم این فرصت برای امریکا پیش نمی‌آمد که از این قابلیت تفسیر بودن سوءاستفاده کند».


ترامپ هم برجام را می‌خواهد و هم تحریم


دولت ترامپ پس از عقب‌نشینی از ادعای مضحک و توخالی درباره پاره کردن برجام، اعلام کرده است که مذاکره مجدد و بازنگری در برجام را در دستور کار خود دارد. نکته جالب آن است که ترامپ و همفکرانش دائم از برجام به عنوان موافقتی بسیار بد و افتضاح برای منافع ملی آمریکا و رژیم صهیونیستی یاد می‌کنند اما هنگامی که سخن از مذاکره و تجدیدنظر در برجام می‌کنند، قرار نیست چارچوب کلی و نقشه اصلی آن را تغییر دهند!


در حقیقت تحرکات و مواضع اخیر آمریکایی‌ها برای آن است که ایران را از واکنش جدی به تحریم‌های جدید منصرف کرده و بازدارد. برخلاف ادعاهای ترامپ، او نه تنها از برجام متنفر نیست بلکه هم برجام را می‌خواهد و هم تحریم‌ها را!


سفر نیویورک، فرصتی مهم


رئیس‌جمهور کشورمان عصر یکشنبه به وقت محلی، به منظور شرکت در هفتادودومین اجلاس سران کشورهای عضو مجمع عمومی سازمان ملل متحد، وارد نیویورک شد. این پنجمین سفر رئیس‌جمهور به نیویورک است.


رئیس‌جمهور در این سفر، ضمن سخنرانی در جمع سران کشورهای حاضر در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، آخرین مواضع کشورمان درخصوص مهم‌ترین مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی را تشریح می‌کند.


سفر نیویورک فرصتی مهم برای بیان حقانیت جمهوری اسلامی و تشریح عهدشکنی و کینه‌توزی‌های شیطان بزرگ است. متاسفانه در سفرهای قبلی آقای روحانی، چنین رویکردی مشاهده نشده است.


رئیس‌جمهور در سال گذشته، پس از بازگشت از سفر نیویورک در جمع خبرنگاران گفت:«آمریکا قول داد به وعده‌های قبلی خود عمل کند!».این اظهارنظر تأمل‌برانگیز این سؤال را در افکار عمومی ایجاد کرد که آمریکا که به تعهدات مکتوب و وعده‌های امضا شده خود عمل نکرده است براساس کدامین معیار و مبنا و الزامی به قول شفاهی خود پایبند خواهد بود؟!


برای نمونه تجربه قانون محدودیت ویزا در دولت اوباما به‌طور کاملاً مشخص نشان داد که آمریکا به تعهد مکتوب خود نیز پایبند نبوده است؛ تعهدی که حتی شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز با وضع قطعنامه ۲۲۳۱ اجرای آن را الزام‌آور کرده بود.


ایجاد هزینه برای گستاخی حریف


متاسفانه یکی از علت‌های اصلی افزایش تحریم‌ها در پسابرجام، واکنش منفعلانه دولت در مقابل گستاخی آمریکاست.فقدان واکنش متقابل مقامات آمریکایی را به این نتیجه رسانده که اگر برجام به هر طریقی نقض شود، حتی با کمترین واکنش عملی نیز از سوی دولت آقای روحانی مواجه نخواهد شد.


اظهاراتی همچون «حتی در صورت خروج آمریکا از برجام، به تعهدات خود در برجام پایبند می‌مانیم»، «اروپایی‌ها به ما گفته‌اند حتی اگر آمریکا از برجام خارج شود، به برجام ادامه خواهند داد»، یا اظهارنظر آقای روحانی پیش از سفر به نیویورک که گفت «کشورهای مخالف برجام اگر اخلاق بدشان را کنار بگذارند می‌توانند کنار سفره برجام باشند»، ارسال پالس غلط به طرف بدعهد و گستاخ‌تر کردن او به عهدشکنی بیشتر است.


بنابراین در شرایط موجود و با توجه به فرصت پیش آمده در سفر به نیویورک، بهترین روش، برخورد پیشدستانه و نامتقارن در مقابل دشمن و ایجاد هزینه برای خباثت‌های حریف است.


اجرای دقیق ۲۹ شرط ابلاغی


پیام توئیتری، فشار ایمیلی، گلایه محترمانه و در نهایت توجیه عهدشکنی خلاصه واکنش‌های دولت به عهدشکنی‌های آمریکا در پسابرجام است. واکنش‌های ضعیفی که فصل تازه‌ای از فشار و چالش را برای ما ایجاد کرد.


حال سؤال این است که چگونه می‌توان به این عهدشکنی به صورت متقابل پاسخ داد؟! پاسخ روشن است، اجرای بدون تعارف و دقیق شروط ۲۹ گانه برجام که از سوی رهبر معظم انقلاب، شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی به دولت ابلاغ شده است. شروطی که تاکنون هیچ جایگاهی در واکنش دولت به گستاخی‌های آمریکا نداشت.


برای نمونه مجلس شورای اسلامی در زمان بررسی برجام، قانونی با عنوان «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» تصویب کرد. در بند ۳ این قانون آمده است: «دولت موظف است هرگونه عدم پایبندی طرف مقابل در زمینه لغو مؤثر تحریم‌ها یا بازگرداندن تحریم‌های لغو شده یا وضع تحریم تحت هر عنوان دیگر را به دقت رصد کند و اقدامات متقابل در جهت احقاق حقوق ملت ایران انجام دهد و همکاری داوطلبانه را متوقف نماید و توسعه سریع برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران را سامان دهد به طوری که ظرف مدت ۲ سال ظرفیت غنی‌سازی کشور به ۱۹۰ هزار سو افزایش یابد».


برخورد متوازن با نقض برجام


در حقیقت، عمل به ۲۹ شرط ابلاغی، به نوعی برخورد متوازن با نقض برجام است.


فارن پالیسی- مرداد ۹۶- در تحلیلی نوشت: «پاره کردن توافق از سوی آمریکا، به نفع ایران است. پاره کردن توافق در شرایط فعلی می‌تواند بهترین فرصت برای ایران باشد چرا که آن را از تحریم‌ها آزاد می‌کند و به این کشور اجازه می‌دهد بدون محدودیت به تلاش‌های غنی‌سازی ادامه دهد».
به اذعان آژانس انرژی اتمی و مقامات اروپایی و آمریکایی، ایران تاکنون به هیچ عنوان برجام را نقض نکرده است. اما در شرایطی که آمریکا به دفعات متن و روح توافق را نقض کرده و برجام را صرفا به یک توافق یکطرفه تبدیل کرده، منافع ملی و عزت مردم ایجاب می‌کند که در مقابل خباثت‌های حریف، اقدام متقابل صورت گیرد.


فلسفه اصلی اقدام متقابل، تاثیرگذاری بر رفتار طرف مقابل و وادار کردن آن به عقب‌نشینی و یا حداقل منصرف کردن طرف مقابل از زیاده‌خواهی‌های بیشتر است. بر همین اساس معمولا واکنش متقابل به صورت علنی و آشکار اعلام می‌شود تا از بیشترین میزان تاثیرگذاری برخوردار باشد. بنابراین آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصدی، شروع تحقیق و توسعه در فردو و به‌کارگیری سانتریفیوژهای حذف شده در نطنز می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد.


جریان غربگرای داخلی به‌صورت برنامه‌ریزی‌شده و هدفمند در پی بزک دشمنان ملت ایران و مخفی کردن چهره‌ کریه شیطان بزرگ است وبه بهانه‌های مختلف تلاش می‌کند تا بر بدعهدی‌ها و خیانت‌های آمریکا سرپوش ‌بگذارد و دشمنان این ملت را افرادی مطمئن و قابل اعتماد جلوه دهد. در همین راستا می‌توان به عبارت «امضای کری تضمین است»‌اشاره کرد که تیتر درشت یکی از روزنامه‌های زنجیره‌ای بود و بعدها مدیر مسئول این روزنامه اذعان کرد که وظیفه آنها بزک کردن چهره آمریکا و مذاکرات برای قالب کردن برجام به ملت بوده است.


اتمام حجت به جای وعده و وعید!


آنچه از رفتار امروز دولتمردان آمریکا دریافت می‌شود، گستاخی و وقاحت به‌دلیل کوتاهی و عقب‌نشینی پی‌درپی دولتمردان و برخی دیگر از مسئولین ماست.


چاره کار، واکنش صریح و قاطعانه است.اظهاراتی همچون «آمریکا قول داد به وعده‌های قبلی خود عمل کند!» تنها و تنها به گستاخی بیشتر طرف مقابل منجر خواهد شد و راه جبران را سخت‌تر خواهد کرد. ضروری است رئیس‌جمهور محترم و اعضای دستگاه دیپلماسی این سفر را فرصتی برای اتمام حجت با شیطان بزرگ قرار دهند و به آنان تفهیم کنند جمهوری اسلامی در مقابل بدعهدی مکرر واشنگتن ساکت نخواهد نشست و با پشتوانه مردمی خود، عکس‌العمل جدی و متناسب از خود نشان خواهد داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار