وزیر امور خارجه کشورمان، گفت: طبق صحبت‌هایی که من در نیویورک داشتم تقریبا تمامی کشورها، هم کشورهای عضو برجام یعنی پنج کشور و اتحادیه اروپا و هم سایر اعضای جامعه بین‌المللی از برجام، ضرورت رعایت آن و غیر قایل مذاکره بودن برجام حمایت کردند.
کد خبر: ۵۰۲۳۰۷
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۱ 02 October 2017
به گزارش تابناک تهران، "محمدجواد ظریف" در حاشیه سفر امروز (دوشنبه) خود به عمان، پیش از دیدار با سلطان قابوس، در جمع خبرنگاران، گفت: روابط جمهوری اسلامی ایران با عمان، روابط بسیار ویژه‌ای است و ما در زمینه سیاسی و گفت‌وگوهای منطقه‌ای و مشورت‌هایی که برای امنیت منطقه لازم است و هم در روابط دو جانبه، اقتصادی، ترانزیت و انرژی روابط بسیار گسترده و خوبی داریم.

وی افزود: در سفر کوتاه منطقه‌ای که بنده به عمان و قطر دارم درباره مباحث منطقه‌ای و هم وضعیت بحرانی در منطقه صحبت شد و در ملاقاتی که با سلطان قابوس خواهم داشت، در حوزه‌های مختلف اقتصادی از جمله خط لوله گاز میان ایران و عمان بحث خواهم داشت.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: همکاری‌های بسیار خوب بانکی با عمان نیز شروع شده است در عین حال در حوزه گردشگری سلامت و زیارتی و همین‌طور سایر گردشگری‌هایی که با عمان داشتیم، بحث‌های خوبی انجام شده است.

ظریف افزود: در چند ماه گذشته توسعه بسیار خوبی در همه این حوزه‌ها انجام شده که امیدوارم در این سفر هم با دستوراتی که سلطان و وزیران طرف ایرانی خواهند داشت، پیشرفت بیشتری در روابط صورت گیرد.

وی درباره موضع عمان در خصوص مسئله کردستان عراق و اینکه آیا بین دو طرف همسویی وجود دارد، گفت: عمانی‌ها تقریبا مواضع کاملا مشابه با جمهوری اسلامی دارند. همسویی در مواضع تقریبا در سطح بین‌المللی موجود است یعنی ما هیچ کشوری را در سطح بین‌المللی سراغ نداریم که این حرکت یعنی رفراندوم در کردستان را حمایت کند.

وزیر امور خارجه ایران بر ضرورت حفظ تمامیت ارضی، رعایت اصل اول قانون اساسی عراق که بر وحدت ملی در این کشور مصر است تکید کرد و گفت: این مواضع مورد نظر عمانی‌ها نیز است. ما گفت‌وگوهایی در این زمینه نیز صورت دادیم و تشابه مواضع بین دو کشور در این زمینه کاملا مشهود است.

وی درباره برجام و رایزنی‌هایی که وزیر امور خارجه در نیویورک داشته و اینکه در صورت خروج آمریکا موضع ایران چیست؟ گفت: طبق صحبت‌هایی که من در نیویورک داشتم تقریبا تمامی کشورها، هم کشورهای عضو برجام یعنی پنج کشور و اتحادیه اروپا و هم سایر اعضای جامعه بین‌المللی از برجام، ضرورت رعایت آن و غیر قایل مذاکره بودن برجام حمایت کردند.

ظریف بیان کرد: در گفت‌وگویی که با رییس مجمع عمومی سازمان ملل داشتم نیز ایشان تاکید کرد که یکی از شش موضوعی که تقریبا در همه سخنرانی‌ها در مجمع یعنی بیش از ١٩٠ سخنرانی، مطرح شده، برجام، حمایت از برجام و غیر قابل مذاکره بودن برجام بوده است. ما هم بارها اعلام کردیم که جمهوری اسلامی ایران انتخاب‌های متعددی دارد گرچه ترجیح ما رعایت برجام توسط همه است و بارها اعلام کردیم که اولین نقض‌کننده برجام نخواهیم بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار