مدیر جهاد کشاورزی شاهرود مطرح کرد:
مدیر جهاد کشاورزی شاهرود با اشاره به تولید ۲۰۰تن خرما در منطقه طرود، ‏گفت: توسعه نخلستان‌ها و سیستم‌های نوین آبیاری در دستور کار قرار دارد‎.‎
کد خبر: ۵۰۵۹۰۳
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۴ 09 October 2017

به گزارش تابناک سمنان، محمدرضا قاسمی در گفتگو با خبرنگار مهر، توجه به مناطق محروم را سیاست جهاد کشاورزی در راستای مهاجرت معکوس ذکر کرد و ضمن بیان اینکه در این راستا توسعه و اصلاح روش کشت در نخلستان‌های طرود شاهرود پیگیری می‌شود، ابراز داشت: با توجه به اینکه طرود تنها جایی از استان سمنان به شمار می‌رود که در آن تولید خرما انجام می‌شود لذا طی بازدید مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی از منطقه اقدامات به زراعی و تأمین ارقام مناسب در منطقه را با جدیت بیشتری پیگیری می‌کنیم.

محمد رضا قاسمی

وی بابیان اینکه رقم کبکاب و زاهدی قالب منطقه طرود است، افزود: در سال‌های اخیر تلاش شد تا ارقام جدید را با حمایت‌های دولتی و اختصاص یارانه به نهال‌ها در منطقه اضافه کنیم که بر اساس همین سیاست رقم پیارُم جزو ارقامی است که کشت آن را در منطقه توسعه می‌دهیم.

مدیر جهاد کشاورزی شاهرود بابیان اینکه ۶۰هکتار باغات و نخلستان‌های خرما در منطقه طرود وجود دارد، ابراز داشت: رقم پیمازو و پیارم نسبت به ارقام موجود بازارپسندی بهتر، قیمت و قابلیت ماندگاری بهتری دارند و نیمه‌خشک محسوب می‌شوند و ضمن آنکه رقم پیارم تجاری‌تر است بیش از دو سه برابر ارقام معمولی مشتری دارد.

قاسمی بابیان اینکه قیمت هر کیلو خرما در شرایط فعلی شش الی هشت هزار تومان است، تصریح کرد: در طی سال‌های اخیر میزانبرداشت میانگین عملکرد حدود سه و نیم تن بود که پیش‌بینی می‌شود حدود ۲۰۰تن تولید خرما در منطقه طرود را شاهد باشیم.

وی با یادآوری اینکه درخت خرما چند سالی نیاز دارد که به رشد اقتصادی برسد، افزود: با توجه به اینکه در هر هکتار ۱۶۰الی ۱۷۰اصله درخت خرما داریم، از هر درخت در شرایط نرمال می‌توان ۲۰ کیلوگرم خرما در سال‌های اول برداشت کرد.

مدیر جهاد کشاورزی شاهرود در پاسخ به این پرسش که برنامه‌ای برای تجاری‌سازی این محصول پیش‌بینی‌شده است، ابراز داشت: افق توسعه کشت خرما در حدی است که اگر بتوانیم بازار محلی را تأمین کنیم موفقیت خوبی محسوب می‌شود قطعاً توسعه نخیلات و استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری در دستور کار است که بر همین اساس طی هفته دولت یک مورد افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

قاسمی ادامه داد: برای تجاری‌سازی محصول در شرایط فعلی میزان تولید خرما و سطح زیر کشت در منطقه آن‌قدر قابل‌توجه نیست که بخواهیم نگاهی به بازارهای بیرونی داشته باشیم، میزان تولیدی که در منطقه انجام می‌شود به مصرف تازه خوری مردم حوزه شهرستان شاهرود بیشتر نمی‌رسد.

وی افزود: بی‌شک توسعه نخلستان‌های طرود و توجه به ظرفیت‌های تجاری‌سازی و بومی‌سازی این محصول در منطقه می‌تواند به رشد اقتصادی خانوارهای مستقر کمک کند لذا این مهم می‌طلبد تا مسئولان برای گنجانده شدن این محصول در سبد خانوار برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند.

دهستان طرود ازجمله مناطق کم برخوردار توابع بخش مرکزی شاهرود در ۱۳۰ کیلومتری جنوب غربی این شهرستان و در حاشیه کویر بزرگ مرکزی ایران قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار