دبیر سابق شورای عالی فضای مجازی:
دبیر سابق شورای عالی فضای مجازی درباره تهدیدات اینترنت برای کودکان گفت: بیش از دو هزار و ۸۰۰ عنوان مسأله در فضای مجازی شناسایی شده که هنوز به آن پرداخته نشده است.
کد خبر: ۵۰۷۵۲۴
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰ 12 October 2017

به گزارش تابناک سمنان، روح الله مومن نسب شامگاه چهارشنبه در همایش صیانت از کودکان آنلاین با موضوع «نقش فضای مجازی در خانوداه امن» در کانون پرورش فکری سمنان، با اشاره به عناوین، شاخه‌ها و رشته‌های مختلف فضای مجازی، اظهار داشت: بیش از دو هزار و ۸۰۰ عنوان مسأله در فضای مجازی شناسایی شده که هنوز به آن پرداخته نشده و از سوی دیگر خانواده‌ها باید به‌عنوان الگو برای خود و فرزندان‌شان در استفاده از فضای مجازی برنامه داشته باشند و استفاده از این فضا را در حضور فرزندان به حداقل برسانند.

روح الله مومن نسب كارشناس شوراي عالي فضاي مجازي

وی همچنین با تأکید بر «تأیید شدن» و «محبت» به‌عنوان دو نیاز اساسی بسیاری از دختران در فضای مجازی، بیان داشت: خانواده باید مکانی برای ابراز محبت، گفتگو و تأیید شدن یکدیگر باشد تا افراد، آن را در فضای مجازی جستجو نکنند.

وجود بیش از ۶۲ میلیون کاربر فضای مجازی در کشور ​

پژوهشگر فضای مجازی گفت: در برهه‌ای از زمان، نرم‌افزارهای کنترل والدین طراحی کردند تا والدین بتوانند فرزندان خود را کنترل کنند؛ اما اکنون متوجه شدند این کودکان هستند که والدین‌شان را کنترل می‌کنند؛ یعنی این نرم افزار، ابزاری برای کنترل والدین است و فرزند تمام ارتباط والدین را مشاهده می‌کند.

مومن نسب در ادامه افزود: حضور کودکان در فضای مجازی بیش از والدین است و خانواده‌ها باید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش داده و برای شناخت خطرات وقت بگذارند؛ چراکه فضای مجازی آسیب‌های روحی به همراه دارد که درمان آن زمان طولانی می‌طلبد.

وی با اشاره به وجود بیش از ۶۲ میلیون کاربر فضای مجازی در کشور گفت: میانگین استفاده از فضای مجازی در ایران روزانه هشت تا ۹ ساعت است.

علم و تکنولوژی لازمه‌پیشرفت جامعه است

دبیر سابق شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه علم و تکنولوژی لازمه‌پیشرفت جامعه است، ابراز کرد: ما نمی‌توانیم از تکنولوژی جدا باشیم، تکنولوژی چیز بدی نیست؛ بلکه این محصولات تکنولوژی و نحوه‌ی مصرف محصولات تکنولوژی است که ما را نسبت به خود تکنولوژی‌زده کرده است.

مؤمن‌نسب ادامه داد: وقتی می‌خواهیم در مورد هر پدیده‌ای صحبت کنیم باید به این چهار کلمه‌«علم، تکنولوژی یا فناوری، محصول تکنولوژی و مصرف» جواب دهیم وآنچه امروزه اهمیت دارد نوع محصول و نحوه‌مصرف آن است؛ از این‌رو باید توجه داشت تا محصول مناسب به‌درستی مورد استفاده قرار گیرد، همچنین باید گفت اینترنت از نظر قانون و مصوبه شورای فضای مجازی باید دارای چهار ویژگی سلامت، سرعت، امنیت و ارزان باشد؛ اما متأسفانه هیچ‌یک از این مؤلفه‌ها در کشور ما وجود ندارد.

وی با بیان اینکه گوگل نقش دلال در تبادل اطلاعات را ایفا می‌کند، گفت: هر کلیک، یک واحد پول محسوب و باعث خروج ارز از کشور می‌شود، برای همین در برخی کشورها مالیات بر کلیک دارند و پول مجازی موضوعیت پیدا کرده است.

گوشی‌های هوشمند، اراده افراد را می‌گیرد

این پژوهشگر فضای مجازی با ابراز اینکه گوشی‌های هوشمند، اراده افراد را می‌گیرد، خاطرنشان کرد: امروزه گوشی و تب‌لت به‌عنوان مدرسه کودکان به حساب می‌آید؛ چرا که مدت زمانی که ذهن خود را درگیر این فضا می‌کنند بیش از مباحث درسی است.

مؤمن نسب، فضای مجازی را باعث دوری خویشاوندان و نزدیکی افراد غریبه به کودکان عنوان و اظهار کرد: فضای مجازی، فرهنگ خودمحوری، لذت‌گرایی، سودگرایی و سکولار را در خانواده‌ها و جامعه ترویج داده است.

وی با بیان اینکه اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای و گوشی همراه از اعتیاد به مواد مخدر خطرناک‌تر است، گفت: ارائه خدمات اینترنتی اپراتورها با توجه به طیف سنی افراد، بازی‌های متناسب با محدوده سنی کودکان، انجام تحقیقات درسی دانش‌آموزان از طریق سیستم مدارس و آموزش استفاده از فضای مجازی، راهکارهای پیشگیری از آسیب‌هایی مانند پایین آمدن سن آلزایمر، عقیم‌سازی، سرطان‌ها و محدود شدن رشد کودکان است.

امنیت گوشی‌های معمولی ۹۰ درصد بیش از گوشی هوشمند است

پژوهشگر و کارشناس فضای مجازی، امنیت گوشی‌های معمولی را ۹۰ درصد بیش از گوشی هوشمند دانست و افزود: افراد باید از انجام امورات بانکی، گرفتن عکس خصوصی و خرید و فروش گوشی‌های هوشمند دسته دوم خودداری کرده و برای امنیت بیشتر از نرم‌افزارهای امنیتی استفاده کنند.

مؤمن‌نسب با بیان ‌اینکه فضای اینترنت امروز، فضای زندگی‌است، بر لزوم توجه ‌هم‌زمان والدین و اولیای مدرسه به عملکرد فرزندان در دنیای حقیقی و مجازی به‌ویژه جدی‌گرفتن هویت فضای مجازی و در نظر گرفتن سن کودکان و نوجوانان برای حضور در این فضاها تأکید ‌کرد.

وی خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها معتقدند اگر فردی زیر ۱۸ سال، وارد اینترنت شد و پس از مدت کوتاهی به مسائل غیراخلاقی کشیده نشد یا مریض است یا معجزه شده است و از این دو حالت هم خارج نیست.

فضای مجازی همه ابعاد زندگی را تحت تأثیر خود قرار داده است

پژوهشگر فضای مجازی با بیان اینکه فضای مجازی به قدری آلوده است که اگر ماست را هم در گوگل جستجو کنید، خروجی آن عکس‌های غیراخلاقی است، اظهار داشت: برخی عکس پروفایل یا نام‌شان در فضای مجازی معروف‌تر از خودشان است.

مؤمن‌نسب تصریح کرد: والدین تا هویت حقیقی فرزند خود را نشناسند درباره هویت مجازی آن نمی‌توانند برنامه‌ریزی کنند؛ چراکه فضای مجازی همه ابعاد زندگی را تحت تأثیر خود قرار داده است و باید هویت مجازی را جدی گرفت.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار