مروری بر روزنامه‌های شنبه ۲۹ مهرماه
چالش انتخاب وزیر علوم و گزارش هایی درباره گزینه احتمالی این وزارتخانه، حمایت سران ۲۸ کشور اتحادیه اروچا از برجام، حضور سرلشکر باقری در جبهه حلب، گزارش هایی از اجلاس دی ۸ و تحلیل هایی درباره آن، حضور پر رنگ زنان در وزارتخانه‌های دولت امارات، حذف دلار از مبادلات ارزی ایران و ترکیه و از محورهایی است که در روزنامه‌های امروز سوژه گزارش‌های خبری و تحلیلی شده است.
کد خبر: ۵۱۱۹۶۶
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۲ 21 October 2017
به گزارش تابناک، روزنامه‌های امروز شنبه ۲۹ مهرماه در حالی روانه پیشخوان مطبوعات شدند که گزینه احتمالی وزارت علوم که به احتمال زیاد گزینه نهایی این وزارتخانه برای معرفی به مجلس است در بیشتر روزنامه‌ها از موضوعات اصلی امروز محسوب می‌شود.
روزنامه ابتکار تیتر اصلی خود را به گزارشی درباره منصور غلامی گزینه احتمالی وزارت علوم دولت دوازدهم اختصاص داده و ضمن بررسی اظهارنظرهای برخی نمایندگان اصلاح طلب مجلس و تشکل‌های دانشجویی از معرفی این گزینه با عنوان «وزارت علوم بدون گزینه ایده آل» یاد می‌کند. روزنامه اعتماد نیز با منصور غلامی گفتگویی انجام داده و این بخش از گفته او مبنی بر «راه فرجی دانا را ادامه می‌دهم و اصلاح طلبم» را تیتر یک خود کرده است. قانون، اما با رویکردی متفاوت عنوان «گزینه غلط وزارت علوم» را برای گزارش خود در این موضوع تیتر کرده است.
روزنامه‌های منتقد دولت و اصولگرا موضوع معرفی احتمالی گزینه وزارت علوم را مثل روزنامه‌های جریان مقابل برجسته نکردند و ترجیح دادند عناوینی مرتبط با مواضع اروپا در قبال برجام و فعالیت‌های موشکی ایران را برجسته کنند. کیهان عنوان «این هم از اروپا! تروئیکای اروپا با ترامپ همراه شد» و وطن امروز عنوان «هم آوازی» را به عنوان تیتر اصلی شماره امروز خود برگزیدند. وطن امروز در ذیل این گزارش اصلی خود نوشته است: ۳ کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان در نشست هفته گذشته سران اتحادیه اروپایی در بروکسل با سایر رهبران اروپایی رایزنی کردند تا فشار بر ایران در حوزه برنامه دفاع موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای بیشتر شود. این در حالی است که روزنامه دولتی ایران در کنار تصویری مشابه تصویر اصلی روزنامه وطن امروز تیتر کاملا متفاوت «هشدار برجامی سران ۲۸ کشور اروپایی به ترامپ» را انتخاب کرده است.

در ادامه تعدادی از گزارش‌ها و یادداشت‌های منتشر شده در شماره امروز روزنامه‌ها را مرور می‌کنیم:

خط و نشان حامیان جهانگیری برای اطرافیان روحانی
کیهان در ستون اخبار ویژه امروز خود نوشت: در حالی که برخی روزنامه‌های اصلاح‌طلب اختلاف میان جهانگیری و برخی اعضای کابینه را تکذیب کردند، برخی دیگر از همین نشریات تصریح کردند کنار زده شدن جهانگیری واقعیت دارد. تحرکات تازه‌ای، در راستای اخذ امتیازات جدید از روحانی ارزیابی می‌شود.
عناوین اخبار روزنامه کيهان در روز شنبه ۲۹ مهر :
کیهان به نقل از آرمان در این‌باره نوشت: مخالفان دولت باز هم به اوت زدند، اختلاف روحانی و جهانگیری شوخی است. واعظی می‌گوید میان همه اعضای دولت صمیمیت وجود دارد. اما روزنامه آفتاب یزد با تأیید ماجرا نوشت: در انتخابات امسال، اصلاح‌طلبان از مدت‌ها قبل‌تر طرح نامزد پوششی را برای حسن روحانی مطرح کرده بودند. نامزدی که نقش ضربه‌گیر را در مناظره‌های انتخاباتی بازی کند و یاری‌رسان روحانی باشد و البته اگر به هر دلیلی حسن روحانی از انتخابات بازماند، او ادامه‌دهنده راهش باشد... همه اختلافات از همین جا شروع شد. حسن روحانی حتی با نام‌نویسی احمدی‌نژاد در کنار قالیباف و رئیسی نیز به وجود یک نامزد پوششی اعتقادی نداشت.
جرقه‌های جدی شدن کدورت احزاب اعتدال و توسعه و اعتدالیون حامی دولت با جهانگیری، اما در مناظره اول زده شد؛ مناظره‌ای که اسحاق آن قدر درخشان در آن ظاهر شد که بسیاری از توجهات به جای حسن روحانی به سمت او برگشت. آقای معاون بعد از مناظره اول گل کرده بود. همه می‌گفتند که او یا کاندیدای ۱۴۰۰ است یا حتی زمزمه‌هایی مبنی بر اینکه بهتر است روحانی به جای او کناره‌گیری کند شنیده می‌شد (!) معادلات بازی پس از نخستین مناظره جهانگیری به هم ریخته بود. مردم گویی روحانی را از یاد برده بودند و اسحاق را صدا می‌زدند.
به واسطه همین محبوبیت غیرقابل پیش‌بینی بود که اعتدالیون حامی دولت با جهانگیری جلسه گذاشتند و او را مجاب کردند تا حواسش باشد که قرار نیست او اصیل‌تر و تندتر از روحانی باشد. نتیجه‌اش آن شد تا اسحاق جهانگیری در مناظره‌های دوم و سوم از روی متن بخواند، تپق بزند جهانگیری به نفع حسن روحانی در انتخابات کنار کشید تا محبوبیت عارف در سال ۹۲، این‌بار نصیب او در سال ۹۶ شود.
آفتاب یزد می‌افزاید: اختلافات جهانگیری با دولتی‌ها در انتخابات ۹۶، اما تداوم یافت. آن قدر که حتی عده‌ای می‌گفتند آقای معاون اول دیگر در دولت دوازدهم نیست و از همین رو بود که اعضای اصلاح‌طلب شورای شهر تهران نام او را جزو گزینه‌های شهرداری قرار دادند، اما روحانی و تیمش که می‌دانستند کنار گذاشتن اسحاق جهانگیری هزینه‌های بسیار بالایی دارد و به وجهه اعتدال لطمه جبران‌ناپذیری خواهد زد از ادامه این کار صرف‌نظر کردند تا معاون اول در دولت دوازدهم نیز ابقا شود.
وقتی حسن روحانی اسحاق جهانگیری را مسئول تهیه لیست انتخابی کابینه کرد کدورت‌ها رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفت، چرا که اگرچه اسحاق لیست را آماده و به حسن روحانی داد، اما ظاهرا نظر واعظی‌ها و اعتدال و توسعه‌ای‌ها و حتی اصولگرایان به حسن روحانی نزدیکتر بود تا اسحاق جهانگیری. نتیجه آن شد که اسامی وزرای پیشنهادی کابینه جهانگیری کان‌لم‌یکن تلقی شد و به مجلس معرفی شدند موضوعی که باز هم زمزمه‌های اختلافات معاون اول با دولتی‌ها را به گوش رساند. آن‌وقت‌ها معاون اول در برخی توئیت‌هایش غیرمستقیم به کابینه انتقاداتی هم وارد کرد و از نبود زنان و اصلاح‌طلبان ناله و فغان سیاسی سر داد.
جهانگیری، اما در این ماه‌ها بیشتر از هر زمان دیگری به حاشیه رفته، محرم اسرار دولتی‌ها و اعتدالیون دانسته نشده و برخلاف دولت یازدهم که در متن بود اکنون تا حدودی کنار گذاشته شده است. حرف‌هایی هم که این روز‌ها درباره برادرش مهدی می‌گویند موقعیت او را بیش از پیش تحت فشار قرار داده است.
حمیدرضا جلایی‌پور عضو حزب منحله مشارکت نیز در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد تهدید کرد: تضعیف جهانگیری خطای بزرگی است.
این شانس بزرگی برای یک دولت است. اینکه نیروی حامی‌اش، انتظاری از او نداشته باشد. در اصل انتظار اصلاح‌طلبان همان مهم‌ترین هدف روحانی است. اینجا است که برخی از خطا‌ها ناراحت‌کننده می‌شود. بی‌توجهی به آقای جهانگیری در بحثی که ما داریم یک خطا همچون «ایجاد ترک در بدنه سیلندر موتور ماشین» است. ممکن است در ارزیابی‌مان از یک خودرو به این نتیجه برسیم که به درستی کار می‌کند غافل از اینکه یک ترک در آن افتاده است. این موتور در فشار و سربالایی ممکن است ناگهان از کار بیفتد. این یک ضربه بزرگ است. ساده، روشن و تجربی بگویم. مثلا آقایان واعظی، نهاوندیان، ابوطالبی و آشنا افراد محترمی هستند. خیلی هم برای دولت آقای روحانی مغتنم هستند. ولی هیچ کدام یک دهم کار و نقش کلیدی‌ای که آقای جهانگیری می‌تواند بازی کند، بازی نمی‌کنند.

حضور خاوری دیگر در سیستم بانکی
قانون در گزارشی مدعی حضور خاوری دیگر در سیستم بانکی کشور شد و نوشت:ماجراهای دامنه‌دار تخلفات در بانک‌های کشور همچنان ادامه دارد. موضوعی که دادستان محترم کل کشور اخیرا نیز به آن اشاره کرده بود. حجت الاسلام منتظری بیان داشته بود که: «سیستم بانکی ما سیستم ناسالمی است و دلیل آن، این همه اختلاس‌ها، سوء برداشت‌ها و پرداخت تسهیلات به نورچشمی‌هاست. اگر سیستم بانکی ما درست بود، نباید شاهد چنین وضعی می‌بودیم. همین الان بیش از ۱۲ الی ۱۳ پرونده در هیات انتظامی بانک مرکزی داریم». سیستم بانکی معیوب که می‌تواندمنجر به راه‌های گریز بسیار برای عبور از تنگناهای قانونی و حقوقی شود و در مواردی حتی این سیستم بانکی ناکارآمد باعث می‌شود که برای سال‌ها تخلفی ادامه یابد و گاه حتی متخلف می‌تواند در رده‌های بالادرسیستم بانکی به فعالیت بپردازد.
عناوین اخبار روزنامه قانون در روز شنبه ۲۹ مهر :
به نظر می‌رسد با شرایط عجیب در سیستم بانکداری کشور به زودی شاهد رونمایی از تخلفی دیگر در بانک ملت نیزخواهیم بود. تخلفی که مربوط به شرکت «تامین سرمایه بانک ملت» می‌شود. درحالی که این شرکت‌ها باید متعلق به چند بانک باشند در یک تخلف آشکار و در دوره ریاست رییس پیشین بانک ملت که اکنون در بانک مرکزی مشغول فعالیت است، بانک ملت موفق شد شرکت تامین سرمایه‌ای را مستقل به نام خود ثبت کند و شخصی با نام «ع ق. الف» را به عنوان مدیرعامل این شرکت منصوب می‌کند.
شخصی که از اردیبهشت در محل کار خود حاضر نشده است و بر اساس شنیده‌ها اکنون در کشور کانادا به سر می‌برد. اما تخلفات شرکت تامین سرمایه بانک ملت به همین جا ختم نمی‌شود و این شخص با حمایت مدیران وقت بانک ملت و به عنوان مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک ملت (شرکت تنها برای بانک ملت تاسیس شده است) وچون فقط وابسته به بانک ملت بوده برای فروش اوراق مشارکت برای طرح‌های کشور و طرح‌های نفت و گاز به صورت وسیع و اوراق بازارگردانی‌هایی که در بورس اوراق بهادار منتشر می‌شده است، با هماهنگی مدیرعامل وقت بانک ملت تنها به بانک ملت واگذار می‌کرده است و درنهایت حدود ۵ درصد از ارزش اوراق فروخته شده را که به عنوان هزینه بازاریابی محسوب می‌شده، به نفع خود و مدیرعامل وقت بانک ملت برداشت می‌کرده است. به این ترتیب از سال ۸۹ که این شرکت تامین سرمایه تنها برای بانک ملت تاسیس شده این روال ادامه داشته است.
در کنار این اقدامات، همچنین این مدیر خاص شرکت تامین سرمایه بانک ملت با حمایت‌های مدیران وقت بانک، اقدامات بسیاری در خصوص بازارگردانی دربورس انجام می‌داده اند. برای مثال زمانی که قصد داشتند سهامی را عرضه کنندآن سهام را با نام اعضای خانواده‌های خود که دارای کدهای خرید هستند، در سازمان بورس خریداری و بلوک‌ها را رزرو می‌کردند و پس از عرضه، با قیمت‌ها بازی کرده ودر نهایت با مبلغ بالاتر می‌فروختند. در همان زمان نیز بسیاری از مدیران بانک و حتی به نظر می‌رسد دستگاه‌های نظارتی به مدیران عامل بانک ملت گزارش داده بودند که این شخص در حال انجام تخلف است و حتی برخی از شنیده‌ها حکایت از آن دارد که به مدیران بانکی اطلاع می‌دهند که وی در حال خارج کردن پول‌ها از کشور است ولی توجهی به این روند نمی‌شود. کمی بعد مدیر مورد نظر اقداماتی را برای اقامت گرفتن خانواده خود در کشور کانادا انجام می‌دهد. جالب اینکه هر چند وقتی وی با عنوان سفرهای زیارتی راهی کانادا می‌شده است ودر حال حاضر پس از استعلامی که بانک ملت انجام داده، مشخص شده است که سفرهای او به مقصد کانادا بوده است. از سوی دیگر باید توجه کرد که بانک ملت در بورس، سهام دارد واین اخبار را به سهامداران خود اعلام نمی‌کند. همان‌گونه که از اسفند سال قبل تا هفته‌های اخیر شرکت تامین سرمایه بانک ملت به آدرس خیابان بخارست، مدیر عاملی نداشت تا اینکه به تازگی برای آن مدیری منصوب کرده اند.
تخلفات گسترده مدیر مستعفی، اما اگر بازخوانی شود احتمالامی تواند پای سازمان بورس کشور رانیز به ماجرا باز کند. این همه در حالی رخ داده است که شرکت‌های تامین سرمایه باید برای چند بانک تاسیس شود تا رفتارشان عادلانه باشد. حال به نظر می‌رسد با خبرهایی که از مهاجرت «ع ق. الف» به گوش می‌رسد امکان حضور خاوری دیگر برای باردوم و این بار در بانک ملت وجود دارد. اینکه بانک ملت اطلاعات را به درستی و کامل در اختیار سهامداران خود قرار نمی‌دهد، نشان از این دارد که در لایه‌های زیرین ماجرا اتفاقات بسیاری افتاده است که مدیران وقت بانک ملت باید پاسخگو باشند.

زمزمه‌های اختلاف نظر موشکی در اروپا
خراسان در گزارشی از شنیده شدن زمزمه هایی مبنی بر اختلا ف. نظر موشکی در اروپا خبر داد و نوشت:سران ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا بعد از نشست روز پنج شنبه خود در مقر این اتحادیه در بروکسل، در بیانیه پایانی بر حمایت کشورهای عضو از توافق هسته‌ای ایران و لزوم پایبندی همه طرف‌ها به برجام، تأکید کردند. نکته قابل توجه در این بیانیه این است که سران ۲۸ کشور اروپایی در بیانیه رسمی خود هیچ اشاره‌ای به برنامه موشکی و دفاعی ایران نکردند. «پربان عامان» سخنگوی شورای اروپا در توئیتر خود نوشت که سران اتحادیه اروپا در این جلسه تصمیم گرفتند، پایبندی خود را به توافق بین‌المللی برای محدودکردن برنامه اتمی ایران، نشان دهند. در بند نوزدهم و پایانی بیانیه کمیسیون اروپا آمده است که این نهاد، مجدد بر پایبندی کامل خود به توافق هسته‌ای ایران تاکید دارد و بیانیه شورای امور خارجی اروپا در روز دوشنبه ۱۶ اکتبر را تایید می‌کند. هرچند این بیانیه به برنامه‌های موشکی و منطقه‌ای ایران اشاره‌ای نداشته است، اما روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال به نقل از دیپلمات‌های اروپایی گزارش داد که «در نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل، چندین رهبر اروپایی از جمله آنگلا مرکل، ترزا می‌و امانوئل ماکرون خواستار افزایش فشار بر ایران درباره برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران شده‌اند. در عین حال مرکل، ترازمی و ماکرون در مواضعی هم سو با مقامات آمریکا علیه کشورمان، در سخنانی جداگانه تأکید کردند: «در حالی‌که ما از حفظ برجام حمایت می‌کنیم، نگرانی خود را در باره برنامه موشک‌های بالستیکی ایران و فعالیت‌های منطقه‌ای این کشور که مغایر مصالح امنیتی اروپاست اعلام می‌کنیم. ما آماده‌ایم در این زمینه در همکاری تنگاتنگ با آمریکا و دیگر شرکای ذی نفع، اقدامات مناسبی را انجام دهیم.» «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه گفت: در جریان سفر به تهران، ایران را در زمینه برنامه موشکی اش تحت فشار قرار خواهد داد. پیش از این نیز وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشست خود در لوکزامبورگ ضمن حمایت از برجام اعلام کرده بودند که نگرانی‌های آمریکا در خصوص فعالیت موشکی ایران، باید در جایی خارج از برجام بررسی شود. براساس گزارش یورونیوز رهبران اروپایی در نشست خود در بروکسل همچنین بر لزوم پشتیبانی از شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران اروپایی که قصد فعالیت اقتصادی در ایران دارند، تاکید کردند و گفتند که «باید از این شرکت‌ها در برابر مجازات‌های اقتصادی آمریکا حمایت کرد.» در همین حال تیلرسون وزیرخارجه آمریکا گفت: دخالتی در مبادلات تجاری فعلی شرکت‌های اروپایی با ایران نمی‌کنیم.
با این حال به گزارش دویچه وله یک مقام ارشد اتحادیه اروپا که نامش منتشر نشده، تأکید کرده «اروپا در گام بعدی در حال بررسی نحوه برخورد با برنامه موشکی ایران و نقش بی‌ثبات‌کننده این کشور در خاورمیانه است.» او گفته است: «ما از توافق هسته‌ای دفاع می‌کنیم، ولی در عین حال نمی‌خواهیم به طول کامل در مقابل آمریکا بایستیم.» او در جای دیگری از سخنانش گفته است که اگر آمریکا از برجام خارج شود، ما در اتحادی نه چندان مطلوب در کنار روسیه و چین می‌مانیم، اما مسئله برنامه موشک‌های بالستیک ایران و نقش منطقه‌ای آن موضوعی مجزاست که باید با آن برخورد شود. روز گذشته همچنین «هربرت مک مستر» مشاور امنیت ملی دولت ترامپ در بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها گفت: «ایران با برنامه موشکی خود تهدیدی برای همسایگان است. چالش بعدی ما این است که متحدان را همگرا کنیم. ما تلاش‌های متحدان را بسیج می‌کنیم.»

گزینه وزارت علوم با خواستگاه اصلاح طلبی و روش متفاوت
روزنامه ابتکار در بخشی از گزارشی با عنوان «وزارت علوم بدون گزینه ایده آل» به گزینه نهایی وزارت علوم منصور غلامی و واکنش‌ها به انتخاب او پرداخت و نوشت:منصورغلامی، گزینه احتمالی وزارت علوم پایان هفته گذشته در دفتر محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید با محمود صادقی و فاطمه سعیدی اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و جلال میرزایی عضو فراکسیون امید به همراه عارف جلسه‌ای ۲ ساعته داشته اند و درباره برنامه‌های وزیر پیشنهادی و شائبه‌ها و سوالاتی که درباره او مطرح شده است، رایزنی و گفت: وگو کردند. ولی طبق اظهارات شنیده شده ظاهرا ناراضی اصلی این انتخاب سید ضیاءهاشمی، سرپرست فعلی وزارت علوم است.
عناوین اخبار روزنامه ابتکار در روز شنبه ۲۹ مهر :
او درباره این انتخاب معتقد است که حوزه وزارت علوم شخصیت برای وزیر شدن کم ندارد. هاشمی در گفت: وگویی در پاسخ به این سوال که آیا در انتخاب وزیر علوم با او مشورت شده است یا خیر، گفته است: «مشخصات و رزومه مجموعه‌ای از همکاران که نام‌شان به عنوان گزینه‌های وزارت علوم مطرح شده است را بنده ارائه داده‌ام. به مجموعه دولت و همکارانم گفته‌ام در وزرات علوم شخصیت‌هایی که بتوانند در جایگاه وزیر مطرح شوند، کم نیستند.» سرپرست وزارت علوم تاکید کرد: «وزارت علوم از چنان غنایی برخوردار است که اگر دولت و مقام‌های عالی کشور به جمع‌بندی برسند و انتخاب کنند، با انسجامی که در حوزه آموزش عالی وجود دارد، وزیر منتخب دولت و مورد تائید مجلس با همکاری و همراهی خوبی مواجه خواهد شد». البته جلال میرزایی در گفت‌وگو با «ابتکار» با اشاره به حساسیت علی مطهری، نایب رئیس مجلس درباره انتقاد از روحانی برای اینکه گفته بود برای انتخاب وزرا با رهبری و برخی نهاد‌ها هماهنگی‌هایی را انجام می‌دهد گفت: «با توجه به رایزنی‌هایی که عرف سیاست است، یکی از افرادی که در جریان انتخاب و بررسی گزینه‌های وزات علوم بوده‌اند، خبرداد که دکترغلامی از بین ۲۴ گزینه معرفی شده، انتخاب شده‌است؛ که البته همانطور که آقای مطهری درباره این موضوعات حساسیت‌هایی دارند برای من هم مهم بود که بدانم ایشان به چه واسطه به شخص رئیس جمهوری معرفی شده اند.» او افزود: «برخی دوستان اصلاح طلب مطالبی را درباره انتخاب آقای غلامی برای وزارت علوم مطرح می‌کردند و با توجه به دغدغه‌ای آقای مطهری من هم برایم مهم بود که ایشان از طرف کدام نهاد یا شخصیت برای این سمت به رئیس جمهوری معرفی شده اند و می‌خواستم بدانم این معرفی ازطرف بسیج اساتید بوده یا نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها. تحقیق کردم و مشخص شد که ایشان از بین گزینه‌های اصلاح طلب و روسای دانشگاه‌های مختلف انتخاب شده است.» میرزایی ادامه داد: «در اصلاح طلب بودن آقای غلامی شکی نیست، ولی نیروهای اصلاح طلب روش کارشان متفاوت است. از نظر گفتمان در گفتمان اصلاح طلبی قرار می‌گیرند، ولی روششان تفاوت است. یکی برای رسیدن به نتیجه عجله دارد و دیگری معتقد است باید با آرامش بیشتری کار را دنبال کرد تا با هزینه کمتری به نتیجه رسید. به نظر من آقای غلامی جزو دسته بندی دوم است.» او همچنین افزود: «می خواستم بدانم این فرد قدرت طلب است و برای معرفی خود رایزنی و تلاش کرده و دیگران را برای معرفی خود واسطه کرده است یا اینکه او را برای این سمت پیشنهاد داده‌اند. ولی متوجه شدم از دفتر رئیس جمهوری با او تماس گرفته‌اند و خواسته‌اند که به ملاقات رئیس جمهوری برود و قرار شده است برنامه‌هایش را امروز به ایشان ارائه دهد. این خیلی خوب است که بدون اینکه فردی برای گرفتن مسئولیتی چند نفر را واسطه کند، طبق بررسی‌ها به آن گزینه برسند.» البته با وجود توضیحاتی که برخی نمایندگان درباره این انتخاب داده اند ظاهرا جامعه دانشگاهی موافق این انتخاب رئیس جمهوری نیست و در اعتراض به این انتخاب روز گذشته ۵۲۵ فعال نشریات دانشجویی خواستار معرفی وزیر علوم همسو با شعارهای روحانی در انتخابات شدند. گفتنی است؛ بیش از ۵۰۰ فعال نشریات دانشجویی سراسر کشور نیز با امضای نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهوری، نسبت به بلاتکلیفی وزارت علوم، فناوری و تحقیقات و عدم معرفی «وزیر دانشگاه» انتقاد کرده و خواستار معرفی گزینه‌ای همسو با شعارهای روحانی در جریان تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری شدند.

زنان عرب؛ از زنده‌به‌گوری تا وزارت
روزنامه همدلی انتصاب چندین وزیر زن در دولت امارات متحده عربی را بهانه یادداشت خود قرار داد و عنوان آن را تیتر یک شماره امروزش انتخاب کرد. همدلی نوشت:همه‌ساله ایرانی‌های زیادی می‌روند امارات برای تفریح و حتی گاه به‌طور خاص، برای نشستن پای کنسرت‌های خوانندگان ممنوع‌الورود لس‌آنجلسی. درست است که زنان ایرانی هیچ نماینده‌ای در هیچ‌کدام از وزارت‌خانه‌های کشورشان ندارند، درعوض، به کشور امارات متحده عربی، اگر بروند یک خانم ایرانی‌الاصل بلوچ را رویت خواهند کرد؛ درحالی‌که لبخند به لب دارد، بر مسند وزارت علوم در این کشور توریستی حاشیه خلیج فارس نشسته و شاید این ساره خانمِ امیری هم از آن سوی آب‌های نیلگون برای تمامی دختران بلوچی دست تکان دهد که تمامی آرزویشان داشتن یک مدرسه است تا نخواهند بعد از پایان دوره ابتدایی در خانه مرزی خود بنشینند.
عناوین اخبار روزنامه همدلی در روز شنبه ۲۹ مهر :
در ایران هم قرار بود دولت دوزادهم سه زن را به‌عنوان وزیر برگزیند؛ قراری نانوشته که جنبشی را در میان فعالان حقوق زنان به‌پا کرد؛ گفتند به مرگ بگیریم تا به تب راضی شوند و حداقل به یکی‌اش رضایت بدهند؛ طوفان شب پیش از موعدی که قرار بود تعیین تکلیفی اساسی صورت بگیرد را یادمان هست و همه آن توئیت‌ها با هشتگ‌های مولاوردی، وزیر زن، آموزش و پرورش؛ بعد هم که آقای رئیس‌جمهور آمد و گفت: شرمنده، انگار آب سردی ریخته شد بر تمامی پیکره زنانه‌ای که پیش از آن، با رنگ‌های بنفش، پای وعده‌ها، داد زده بودند، آن‌قدر که صدایشان گرفته شود.
پس طبیعی است که اگر به امارات بروید، «حسادت زنانه»‌تان گُل کند، اما ساره تنها نیست و اصلا کار از حسادت می‌گذرد و به نوعی یاس و ناامیدی می‌کشد، زمانی‌که تصویر هشت زن دیگر در کنار او با لبخندهای پهن و دندان‌های سفید در یک کادر واحد به شما افاده می‌دهند.
بله از ایرانی‌ها (تقریبا همه اقوامشان) اگر بپرسید، طوماری کهن از تاریخی زنانه همراه قهرمانی‌های بزرگ و متمدانانه خود را برایتان شرح خواهند داد؛ زنان عربستانی تا به حال به محدودیت‌هایی عجیب خو کرده بودند، اما حالا که آزاد شده‌اند انگارنه‌انگار و طوری در یک کادر جاگرفته که انگار سالیان سال است دارند وزیر و وکیل می‌شوند؛ و خانم‌ها و حتی آقایان ایرانی کمی خود را جمع‌وجور می‌کنند و همه حرف‌هایشان را در مورد قضیه عقب‌ماندگی و زنده‌به‌گوری و این‌حرف‌ها، قورت می‌دهند. آقای محمد بن راشد آل مکتوم، نخست‌وزیر امارات هم کاری به این حرف‌ها و گذشته‌ها ندارد و در حکمی این ۹ زن را به‌عنوان وزیران کابینه جدید خود منصوب می‌کند.
بله؛ چشم اماراتی‌ها هم انگار به عربستان افتاده؛ معلوم نیست برای این است که از زیر فشارهای حقوق بشری، خود را برهانند که یک‌باره دست به تغییراتی در حوزه زنان زده‌اند یا هرچیز دیگر، اما دست به دست هم داده‌اند تا با یک هم‌دستی پرسر و صدا، زنان را توی بوق و کرنا و رقص عربی‌شان کنند. این‌طور که پیش می‌رود باید منتظر قطر و کویت و بقیه کشورهای این‌طوری باشیم شاید هم با این تکانه‌ها کمی از تاریخ کهن و جمعیت بالا و زنانگی‌های قدیمی خودمان دور بشویم و به زمان حال بیاندیشیم.
بعد از همان جلسه‌ای که رئیس‌جمهور گفت: شرمنده است، تنها گزینه مذکور وزارت در ایران، در حالی چادر خود را موقع پایین‌آمدن از پله‌ها جمع می‌کرد، که از یک معاونت زنانه به یک معاونت محیط زیستانه جابه‌جا شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار