معاون حقوقی وزیر بهداشت عنوان کرد:
به گزارش تابناک سمنان، معاون حقوقی و امور مجلس وزیر بهداشت، از افزایش ۱.۵درصدی سهم سلامت از تولید ناخالص ملی خبر داد و گفت: این سهم در دولت قبل تنها ۵.۶درصد بود که امروز به ۷.۱ درصد افزایش یافت.
کد خبر: ۵۱۲۸۴۵
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۷ 22 October 2017

به گزارش تابناک سمنان، ابراهیم گلمکانی صبح یکشنبه در مراسم تودیع و معارفه روسای پیشین و جدید دانشگاه علوم پزشکی شاهرود به میزبانی سالن پور سینای این دانشگاه ضمن بیان اینکه بهداشت و درمان مصداق به بهشت بردن مردم است، تأکید کرد: اگرچه این طرح بزرگ، نقاط ضعفی هم دارد که باید اصلاح شود اما تردید نکنیم که یک کار بزرگ در این مملکت اتفاق افتاده و حوزه سلامت متحول شده است اما تداوم این تحول و ارتقای آن نیاز به منابع پایدار دارد که این اصل نخست است.

وی ضمن تأکید بر اینکه باید توجه داشت که در حوزه سلامت نیازمند منابع پایدار هستیم، افزود:سهم درمان از تولید ناخالص ملی۵.۶درصد بود درحالی‌که این رقم در کشورهای هم‌طراز مابین هشت‌تا ۱۱درصدو کشورهای پیشرفته‌تر نیز تا حدود ۱۷ درصد است و این اتفاقات تنها با افزایش یک و نیم درصد از سهم سلامت از تولید ناخالص ملی یا جی دی پی منجر شده است.

تحول قابل‌توجه در شرایط بهداشت و درمان کشور

معاون وزیر بهداشت درباره تحول در نظام سلامت نیز، گفت: کافی است به پنج سال قبل بازگردیم که حوزه سلامت مشکلات عدیده‌ای داشت، در بیمارستان‌های ما تقریباً هر بیماری دنبال دارو و تجهیزات بود و بسیاری نیز برای هزینه‌های درمانی می‌ماندند و به امامان جمعه و مسئولان مراجعه می‌کردند و مددکاری‌ها نیز جوابگو نبود.

گلمکانی با اظهار اینکهدر آن سال‌ها همچنین برخی پزشکان به دلیل دریافت وجوه نامتعارف شرایط نامناسبی را به وجود آورده بودند و بسیاری مراکز بهداشتی درمانی ما پزشک نداشتند، بیان داشت: در شاهرود قطعاً ۳۰ تا ۴۰ درصد مراکز درمانی بدون پزشک بودند و مراکز درمانی دارو نداشتند، همچنین وضعیت آموزشی به همین تناسب افت کرده بود اما طرح تحول سلامت بسیاری از این کاستی‌ها را برطرف کرد.

وی همچنین با اشاره به اینکه مشکلاتی که امروز حوزه درمان با آن روبرو است و ما آن‌ها را لمس کرده و نگذاشته‌ایم بیرون از مجموعه درمان این را لمس کنند، به دلیل ناپایدار بودن منابع است، افزود:از سهم یک درصد ارزش‌افزوده که حدود چهار هزار میلیارد تومان است، تاکنون که هفت ماه از سال می‌گذرد فقط ۶۰۰ میلیارد تومان به وزارت بهداشت و درمان داده‌شده و از ۱۰ درصد هدفمندی تقریباً هیچ‌چیزی به وزارت خانه پرداخت‌نشده است.

گلمکانی اظهار داشت:من فکر می‌کنم دانشگاه علوم پزشکی شاهرود هم‌اکنون بیش از ۶۰میلیارد توماناز بیمه‌ها مطالبه داشته باشد و این یعنی طراز دانشگاه مثبت است و اگر پنج سال پیش گزارشی صادر می‌شد، قطعاً طرازشان به همین میزان منفی بود.

دانشگاه‌های علوم پزشکی غالباً با طرازی مثبت روبرو هستند

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت و درمان بابیان اینکه دانشگاه‌ها باوجود همه تحولات دارای طرازی مثبت شدند که این‌یک تحول بزرگ است، تأکید داشت: این مقوله امری مهم است اما باید دانست که ما هنوز هم نتوانستیم منابع پایدار برای حوزه سلامت ایجاد کنیم و این قابل‌درک است، بالاخره ملتی که می‌خواهد روی پای خودش بایستد و نمی‌خواهد مظلومیت هیچ کشوری را در جهان ببیند و می‌خواهد مستقل باشد، طبیعتاً قدرت‌های جهانی به انحای مختلف سعی می‌کنند بر روی آن فشار بیاورند و ما سعی می‌کنیم باهنر دیپلماسی و با حفظ عزتمندی به راه خودمان ارائه دهیم و قطعاً باید چالش‌ها را هم تحمل‌کنیم.

گلمکانی با تأکید بر اینکه مهم این است که سیاست‌گذاران کلان کشورمان بر تداوم تحول سلامت تأکیددارند، گفت: رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهور همواره بر این اصل تأکیددارند که ما تأکیدداریم تحول سلامت ادامه پیدا کند، همچنین وزیر بهداشت عزمی در این مسیر دارد.

وی گفت: اما این را نیز باید گفت که سختی‌های خانواده بهداشت و درمان نسبت به یک تا دو سال پیش بیشتر شده و این را ما درک می‌کنیم زیرا پزشکان، پرستاران، کادرهای درمانی و ... با معضلات بعضاً معیشتی حتی مواجه هستند و مطالبات چندماهه‌ای دارند اما احساسشان این است که خدمت به مردم نعمت خداوندی است و سعی می‌کنند که در این مسیر صبر کنند.

گلمکانی ضمن بیان اینکهاین مسیر و این تحول در نظام سلامت به کمک خانواده بزرگ علوم پزشکی انجام می‌شود، افزود: تحول در سلامت امروز تحول عظیمی را در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود نیز پدید آورده تا جایی که این شهرستان کوچک امروز در سه رشته رزیدنت می‌پذیرد که برای ما بسیار جالب است.

تحولات بهداشتی درمانی خوبی در شاهرود رخ‌داده است

معاون وزیر بهداشت گفت: امروز حتی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در حوزه دندانپزشکی به دنبال تحولاتی است که این مسیر باعث شده تا فقط ازلحاظ ساختمانی این دانشگاه ۵۰ درصد افزایش زیرساخت داشته باشد، یعنی آنچه ما در طول ۳۰ سال قبل داشتیم تنها در ظرف چهار سال ۵۰ درصد افزایش یابد که این امر از طریق اعتبارات تحول در نظام سلامت صورت گرفته است.

گلمکانی بیان کرد: بیمارستان‌های ما امروز دارای تحولات خوبی شده‌اند تا جایی که جراحی قلب و آنژیوگرافی در شاهرود انجام می‌شود که این اتفاق بزرگی است که در چهار سال اخیر رخ‌داده و رشد قابل‌توجهی برای منطقه فراهم آورده است.

در این مراسم رضا چمن به‌عنوان رئیس جدید علوم پزشکی شاهرود معرفی شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار