رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران، گفت: در استان تهران سالانه حدود یک میلیون و 300 هزار تن ذرت تولید می‌شود که در این میان حدود هزار و 350 هکتار زمین در پیشوا به کشت ذرت اختصاص دارد؛ از این رو حدود 80 هزار تُن تولید ذرت استان در پیشوا تولید می‌شود.
کد خبر: ۵۱۳۴۳۱
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۱ 23 October 2017
به گزارش تابناک تهران، "علی اشرف منصوری" اظهار داشت: با برنامه‌ریزی همکاران با حضور تعدادی از نمایندگان جهاد کشاورزی استان‌های کشور و همکاران در مدیریت شهرستان‌های استان مراسم روز مزرعه را در مزرعه آقای صفاری به منظور معرفی و شناساندن کشت این مزرعه در بحث میزان تولید، آرایش کشت و میزان مصرف آب به کشورها و استان‌های دیگر برگزار کرده که از این الگو برای افزایش کارایی و بهره‌وری مصرف استفاده کنند.

وی با اشاره به بهره‌گیری از دانش روز دنیا در تولیدات این مزرعه، تصریح کرد: یکی از موضوعات حائز اهمیت در این مزرعه دستیابی به الگوی جدید در کشت ذرت به لحاظ رعایت مسائل مربوط به کشاورزی حفاظتی و انجام کشت ذرت به صورت مستقیم است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با بیان اینکه در مزارع ذرت معمولا فواصل کشت 70 تا 75 سانتی‌متر است، عنوان کرد: در این مزرعه فاصله کشت به حدود 150 سانتی‌متر افزایش پیدا کرده است و در واقع سبب شده فواصل خطوط آبیاری به تناسب افزایش پیدا کند و حدود 700 مترمکعب صرفه‌جویی در مصرف آب در هر هکتار داشته باشند و از لحاظ تولید ماده خشک به ازای هر هکتار توانستند حدود 75 تا 80 تن در هکتار تولید کنند که این رکورد جدیدی در کشت و آبیاری است.

منصوری با اشاره به مزایای این نوع کشت و افزایش میزان تولید، گفت: با این روش جدید میزان تولید از این رقم به میزان 504 به ازای هر مترمکعب مصرف آب افزایش پیدا کرده است که هم کاهش مصرف آب و هم افزایش عملکرد از مزایای این نوع کشت محسوب می‌شود.

وی افزود: این یک ویژگی خوب و یک روش بسیار مناسب است که با آموزش آن به کشاورزان و الگوپذیری از این روش در فصول بعدی کشت خود از این روش استفاده کنند و بتوانیم میزان کارایی و بهره‌وری مصرف آب را افزایش دهیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با بیان اینکه در استان تهران و به تبع آن در کل کشور یکی از چالش‌های اصلی ما بحث آب است، بیان کرد: به دلیل کمبود آب ناگزیر هستیم که به سمت استفاده از روش‌های نوین برای کاهش مصرف آب برویم و یکی از این روش‌ها استفاده از بذرهایی است که دوره کاشت آنها کوتاه است.

منصوری تأکید کرد: دوره کاشت در این مزرعه ذرت حدود 80 تا 85 روز است در حالی که در برخی از مزارع این تاریخ به 110 تا 120روز هم می‌رسد، هر چه دوره کاشت کوتاه شود میزان مصرف آب هم کمتر می‌شود، در همین مزرعه فاصله آبیاری حدود 150 سانتی‌متر است و این فاصله هر چه کمتر و خطوط آبیاری بیشتر کنیم میزان مصرف آب کمتر و هزینه‌ها کاهش پیدا کرده و درآمد و تولید به تبع آن افزایش پیدا می‌کند.

وی ضمن اشاره به اینکه از دیگر برنامه‌ها برای افزایش کارایی اجرای سامانه نوین آبیاری با تأکید بر اجرای روش تیپ است که در مزرعه ایشان اجرا شده و در استان ما به دنبال این روش هستیم، تصریح کرد: در ابتدای دولت یازدهم اراضی کشاورزی مجهز به سیستم نوین آبیاری در استان تهران 29 هزار هکتار بود و خوشبختانه این رقم در پایان سال 96 از سطحی حدود 60 هزار هکتار فراتر می‌رود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران، اظهار داشت: دولت حمایت‌های خوبی در بحث تأمین منابع، تجهیز منابع و با اطلاع‌رسانی‌های صورت گرفته اطلاع‌رسانی کرده‌ایم که در همین زمینه هیچ محدودیتی در توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در استان تهران نداریم، به هر میزانی که کشاورزان آمادگی داشته باشند امکان توسعه سامانه نوین دراستان تهران وجود دارد.

منصوری با اشاره به اهمیت کشاورزی حفاظتی، عنوان کرد: توسعه واحدهای گلخانه‌ای از برنامه‌های اصلی ما در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی است و خوشبختانه استان تهران در این سه فاکتور پیشرو و در واقع جزء استان‌های برتر است.

وی ادامه داد: از لحاظ کیفی در این شهرستان کشاورزان نمونه و آشنا با دانش و آگاهی روز داریم که قطعا با رعایت مسائل زراعی عملکرد خوبی دارند و میانگین تولید آنها در سطح استان بالاتر است و میزان تولیدشان تا 100 تن هم در هکتار بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با اشاره به اینکه در استان مزیت مزرعه ما این است که میزان مصرف آب در هکتار خیلی پایین‌تر از مزارعی است که به صورت سنتی برداشت می‌کنند، گفت: کشت ذرت علوفه‌ای در این شهرستان مزیتی است که به لحاظ وجود واحدهای دامپروری عمده‌ای که در شهرستان داریم قطعا نیاز به علوفه باعث شده که کشاورزان به کشت ذرت علوفه‌ای رو بیاورند.

وی در پایان بیان کرد: در استان تهران سالانه حدود یک میلیون و 300 هزار تن ذرت تولید می‌شود که در این میان حدود هزار و 350 هکتار زمین در پیشوا به کشت ذرت اختصاص دارد؛ از این رو حدود 80 هزار تُن تولید ذرت استان در پیشوا تولید می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار