گاهی اوقات بعضی از صاحبان مشاغل به دلایل متعددی از کار بیکار می‌شوند و تا پیدا شدن شغل بعدی نیازمند پول برای امرار معاش هستند، اما چگونه؟!
کد خبر: ۵۱۳۵۲۱
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۲ 23 October 2017

به گزارش تابناک سمنان و به نقل از باشگاه خبرنگاران، چنانچه فردی از کار بیکار شود باید ظرف حداکثر یک ماه از روزی که بیکار شد به شعب تامین اجتماعی مراجعه و نسبت به تشکیل پرونده اقدام کند.

بیکار به فردی اطلاق می‌شود که بدون میل و اراده خود از کار بیکار شده است که یا از سوی کارفرما تعدیل شده یا به خاطر بیماری از کارافتاده شده است.

در قانون مربوط به حق بیمه بیکاری شرایطی لحاظ شده که پیرو این قانون اتباع خارجی مشمول دریافت بیمه بیکاری نمی‌شوند.

میزان پرداختی به فرد بیکار زیاد نیست، و باید این موضوع را در نظر داشت که این میزان پرداختی به عنوان بیمه بیکاری با این خرج و مخارج پاسخگوی کارگران به خصوص کارگران متاهل نیست و حداقل‌های زندگی با این پول‌ها محقق نمی‌شود.

بیمه شدگان تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی چنانچه از کار بیکار شوند، ظرف حداکثر یک ماه از روزی که بیکار شدند باید به شعب تامین اجتماعی مراجعه کنند و نسبت به تشکیل پرونده اقدام کنند.

لازم به ذکر است؛ بیمه شده باید حداقل۶ ماه حق بیمه پرداختی داشته باشد در غیر این صورت حائز دریافت حق بیمه بیکاری نمی‌شود.

شعب سازمان تامین اجتماعی در سراسر کشور با بررسی پرونده فرد بیکار محاسباتی را انجام می‌دهند و میزان و مدت پرداختی را مشخص می‌کنند.

مدت پرداختی حق بیمه از ۶ تا ۵۰ ماه است که سقف پرداختی ۵۰ ماه به متاهل‌ها تعلق می‌گیرد. همچنین میزان پرداختی هم متغیر است، و میزان و تغییرات بر مبنای متاهل و مجردی تعیین می‌شود و مسلماً حق بیمه بیکاری متاهل‌ها به نسبت مجرد‌ها بیشتر است.

میزان پرداختی بیمه بیکاری به افراد مجرد

کسانی که ۶ تا ۲۴ ماه حق بیمه پرداخت کرده باشند تا ۶ ماه، ۲۵ تا ۱۲۰ ماه پرداختی حق بیمه تا ۱۲ ماه، ۱۲۱ تا ۱۸۰ ماه حق بیمه پرداختی تا ۱۸ ماه، ۱۸۱ تا ۲۴۰ ماه حق بیمه پرداختی تا ۲۶ ماه و ۲۴۱ ماه به بالا تا ۳۶ ماه بیمه بیکاری دریافت می‌کنند.

میزان پرداختی بیمه بیکاری به افراد متاهل

کسانی که ۶ تا ۲۴ ماه حق بیمه پرداخت کرده باشند تا ۱۲ ماه، ۲۵ تا ۱۲۰ ماه پرداختی حق بیمه تا ۱۸ ماه، ۱۲۱ تا ۱۸۰ ماه حق بیمه پرداختی تا ۲۶ ماه، ۱۸۱ تا ۲۴۰ ماه حق بیمه پرداختی تا ۳۶ ماه و ۲۴۱ ماه به بالا تا ۵۰ ماه بیمه بیکاری دریافت می‌کنند.

به چه دلایلی بیمه بیکاری قطع می‌شود؟

اشتغال مجدد بیکار و یا رد کردن پیشنهاد کاری مشابه کار و حرفه قبلی و یا حضور نداشتن و شرکت در دوره‌های تخصصی و کارورزی بدون عذر موجه از سوی کارگاه یا شرکتی که در آن شاغل بوده است از مواردی است که باعث می‌شود بیمه بیکاری متقاضی قطع شود.

میزان پرداختی هم معمولا معادل ۵۵ درصد حقوق یا مزد کارگر و کارمند است که برای افراد متاهل به ازای هر تعداد افراد تحت تکفل حداکثر تا ۴ نفر،۱۰ درصد به این میزان پرداختی افزوده می‌شود.

برچسب ها: بیمه بیکاری ، دستمزد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار