در بناهای تاریخی و فرهنگی کشور در خانه‌های خشتی یزد، در مجموعه عالی‌قاپو میدان نقش‌جهان در اصفهان و حتی در چغازنبیل که جمعیت زیادی از موریانه‌ها کلونی داشتند، اتفاقات خوبی برای کنترل جمعیت آنها افتاد.
کد خبر: ۵۱۳۵۲۶
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۴ 23 October 2017

به گزارش تابناک سمنان، کارشناسان بررسی کنند که منشأ کلونی موریانه‌ها در بناهای تاریخی میدان مشق، ساختمان وزارت خارجه،کاخ شهربانی و موزه‌های واقع در این میدان کجاست؟وزارت خارجه نیز بهتر است غیر از ساختمان اصلی که مقر وزیر خارجه است کاخ شهربانی و ساختمان‌های دیگر واگذار کند.


محمدحسن طالبیان، معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نوشت: در بناهای تاریخی و فرهنگی کشور در خانه‌های خشتی یزد، در مجموعه عالی‌قاپو میدان نقش‌جهان در اصفهان و حتی در چغازنبیل که جمعیت زیادی از موریانه‌ها کلونی داشتند، اتفاقات خوبی برای کنترل جمعیت آنها افتاد.

متخصصان توانستند با روش تله‌گذاری به‌صورت ارگانیک و بدون آسیب زیست‌محیطی به طبیعت جمعیت موریانه‌ها را از این بناها خارج و کلونی آنها را کنترل کنند.

در بناهایی که در ساخت آنها از چوب و کاهگل استفاده شده است، به‌دلیل وجود الیاف چوب جمعیت موریانه‌ها بسیار زیاد می‌شوند. این اتفاق در محوطه ثبت جهانی شده چغازنبیل به‌دلیل آنکه معماری این بنا از کاهگل و خشت ساخته شده بود و الیاف چوب در مصالح آن به‌کار رفته بود کلونی موریانه‌ها بسیار پرجمعیت بود و تجربه کنترل جمعیت آنها بسیار به حفظ دیگر بناهای ساخته شده از خشت و چوب در کشور کمک کرد.

کنترل جمعیت موریانه‌ها و انتقال کلونی آنها از بناهای تاریخی البته اقدامی کوتاه‌مدت نیست، و مقابله با تخریب موریانه‌ها در بناهای تاریخی در درازمدت انجام می‌شود.

کارشناسان و متخصصان خارج کردن موریانه‌ها از بناهای تاریخی ابتدا با شیوه تله‌گذاری و سپس ایجاد کلونی دیگر برای آنها اقدام به انتقال موریانه‌ها از بناهای تاریخی و کنترل جمعیت این حشرات می‌کنند و موجب می‌شوند که جمعیت آنها در بناهای تاریخی مانند گذشته رشد نکنند.

همین تجربیات منجر شد که جمعیت موریانه‌ها در چغازنبیل، خانه‌های تاریخی یزد و عالی‌قاپو اصفهان کنترل و جمعیت زیادی از آن‌ها به خارج از بناهای تاریخی هدایت شوند.

آن‌چه در میدان مشق تهران اتفاق افتاده است نیز باید با بررسی‌های تخصصی و اعزام گروه‌های آموزش‌دیده به این میدان برای کنترل جمعیت موریانه‌ها برطرف شود.

کارشناسان باید بررسی کنند که منشأ کلونی موریانه‌ها در بناهای تاریخی میدان مشق و ساختمان وزارت خارجه یا کاخ شهربانی و موزه‌های واقع در این میدان کجاست؟ ابتدا باید بدانیم آن‌چه موجب افزایش جمعیت موریانه‌ها در میدان مشق تهران شده است چیست؟ و متخصصان باید ساختمان‌های واقع در این میدان را بازرسی کنند تا گزارش دقیقی از وضعیت این آفت در میدان مشق تهران بدهند، چون موریانه‌ها تنها در سازه‌های خشتی و کاهگلی و چوب کلونی می‌سازند و ساختمان‌های میدان مشق نیز با همین مصالح بنا شده‌اند.

سازمان میراث‌فرهنگی نیز در وهله نخست می‌تواند متخصصان بخش خصوصی برای کنترل جمعیت موریانه‌ها را به وزارت‌خارجه معرفی کند، و آنها در مذاکره با وزارت خارجه کشور و ارائه طرح‌های کارشناسی اقدام به مقابله با ازدیاد جمعیت موریانه‌ها در ساختمان‌های وزارت خارجه و میدان مشق کنند.

اتفاقاً بهترین کارشناسان برای کنترل جمعیت موریانه‌ها نه در سازمان میراث‌فرهنگی که در بخش خصوصی مشغول فعالیت هستند که با بهره‌گیری از آنها می‌توان اقدامات حفاظتی از ساختمان‌های میدان مشق را نیز بهتر به پیش برد.

باید توجه داشت که میدان مشق آینده موزه‌های ملی ایران است و این میدان باید به‌تدریج تبدیل به فضای فرهنگی شهر تهران شود و با مرمت ساختمان‌های میدان از جمله ساختمان‌های در اختیار وزارت خارجه با کمک دولت و شهرداری بتوان مجموعه موزه‌های ملی ایران را در این میدان ایجاد کرد.

وزارت خارجه نیز بهتر است غیر از ساختمان اصلی که مقر وزیر خارجه است کاخ شهربانی و ساختمان‌های دیگر در اختیار خود را به‌تدریج واگذار کند تا مهم‌ترین اتفاق تهران در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی کشور ایجاد شود.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار