معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان از بازه زمانی” 15 مهر تا 30 آبان‌ماه”به عنوان زمان بیشترین رویت پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی در محدوده استان سمنان نام برد.
کد خبر: ۵۱۳۹۱۴
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰ 24 October 2017

به گزارش تابناک سمنان، بهرامعلی ظاهری، با اعلام این خبر اظهار کرد: استان سمنان با وجود اینکه تقریبا فاقد تالاب بین‌المللی مهم و زیستگاه‌های آبی بزرگ است اما یک کریدور مهم در مسیر کوچ پرندگان مهاجر است که عمدتا از سیبری، آسیای میانه و…در این فصل کوچ و از این مسیر می‌گذرند.

وی با بیان اینکه عبور پرندگان مهاجر در استان سمنان سالانه دو بار اتفاق می‌افتد افزود: یک بار همین ایام است که بیشترین مشاهده پرندگان عمدتا در "15 مهر تا 30 آبان‌ماه” است و بار دوم و برگشت آنها نیز "فروردین‌ماه تا اواسط اردیبهشت‌ماه” است که شاهد بیشترین مشاهده پرندگان مهاجر در جغرافیای استان سمنان خواهیم بود.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان از پایش مسیرهای کوچ پرندگان و توقف‌گاه‌های آنها از سوی سازمان محیط‌زیست و دیگر دستگاه‌های مسئول خبر داد و اضافه کرد: پایش مستمر منابع آبی در مسیر کوچ یکی از مهمترین برنامه‌های ما در این ایام است که هم به صورت مستقل از سوی محیط‌زیست استان انجام می‌شود و هم در قالب اکیب‌های مشترک با دامپزشکی استان صورت می‌گیرد.

ظاهری، در پاسخ به پرسشی در خصوص انجام سرشماری پرندگان در این استان اظهار کرد: هر ساله دو سرشماری بهاره و پاییزه در خصوص حیات‌وحش شاخص، پستانداران ، پرندگان، برخی گونه‌های ویژه و…در زیستگاه‌های مختلف استان انجام می‌گیرد.

وی از افزایش نظارت‌ها در فصول زادآوری و زمان‌های ویژه در سطح زیستگاه‌های این استان خبر داد و خاطرنشان کرد: محیط‌بانان و عوامل محیط‌زیست در استان با جدیت در سطح زیستگاه‌ها نظارت دارند و علاوه بر آن هم اکیب‌های اختصاصی و هم اکیب‌های مشترک با هدف حفاظت و نظارت بیشتر در استان راه‌اندازی شده است.

به گزارش سمنان لاین ؛ براساس آمارهای سازمان حفاظت محیط زیست بیش از 500 گونه پرنده‌ در ایران رویت می‌شود که بخش عمده آنها پرندگانی از آنها را پرندگان مهاجر تشکیل می‌دهند برخی از این گونه‌ها همچون طاووسک، فلامینگو، اردک سرسبز، اردک سرسفید و زاغ بور و.. بومی ایران بوده و در همه فصول در زیستگاه‌های مختلف کشورمان قابل رویت هستند همچنین گروهی از پرندگان نیز پاییز و زمستان را در مناطقی از ایران می‌گذرانند و گروه سوم نیز پرندگان عبوری هستند که ایران را برای مسیر کوچ خود انتخاب کرده و مدت زمان نسبتا کوتاهی در مناطق مختلف کشورمان هستند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار