معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای سمنان گفت : افت متوسط سالانه سطح آب زیرزمینی در این استان سالانه حدود 20 سانتی متر برآورد شده است.
کد خبر: ۵۱۳۹۱۷
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۳ 24 October 2017
به گزارش تابناک سمنان، محمدرضا خاموشی افزود : طبق مطالعات انجام شده حجم کسری مخزن دشت های سمنان، سالانه بیبش از 283 میلیون مترمکعب و متوسط کسری مخزن این دشت سالانه 13.51 میلیون متر مکعب محاسبه شده است.

وی اظهارداشت : در 596 حلقه از مجموع 2 هزار و 600 حلقه چاه کشاورزی در استان سمنان بیش از 20 درصد اضافه برداشت وجود دارد که در صورت شارژ این چاه ها حدود 70 درصد از کسری مخزن دشت های این استان جبران می شود.

وی خاطرنشان کرد : با توجه به این که با شارژ کنتورهای هوشمند در دشت های سمنان کشاورزان مبادرت به برنامه ریزی مصرف آب و مدیریت کشت کرده اند، سازمان جهاد کشاورزی باید برای جایگزینی محصولات فعلی با محصولاتی با نیاز آبی پایین تر و مدیریت مزرعه آموزش های لازم را در سطح گسترده به بهره برداران ارایه کند.

خاموشی اضافه کرد : با توجه به این که 90 درصد از کسری مخزن های دشت های استان سمنان در اثر برداشت غیرمجاز از چاه های کشاورزی مجاز صورت می گیرد در صورت تکمیل تجهیز همه چاه ها به کنتورهای هوشمند و شارژ بهره برداری از آن ها امکان جلوگیری بیش از 90درصد از کسری مخازن دشت های استان میسر می شود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای سمنان تصریح کرد : با نصب و شارژ هزار و 352 کنتور هوشمند در مرحله اول در مجموع هشت میلیون مترمکعب از اضافه برداشت چاه های دارای کنتور جلوگیری شده است.

استان سمنان دارای یک میلیارد و 250 تا 300 میلیون متر مکعب آب زیرزمینی و سطحی است که 87 درصد از آب استحصالی در این استان، در بخش کشاورزی، چهار درصد در بخش صنعت و 9 درصد نیز در بخش شرب به مصرف می رسد.

به گزارش سمنان لاین متوسط بارندگی سالانه استان سمنان 120 میلیمتر است و بخش زیادی از استان را مناطق خشک و نیمه خشک تشکیل داده است، کمبود منابع آب همواره هر نوع طرح و توسعه را تحت تاثیر قرار داده است به طوری که استان سمنان با 150 تا 180میلیون متر مکعب کسری مخازن آب مواجه است.
منبع: ايرنا
برچسب ها: آب های زیرزمینی ، دشت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار