رودخانه مرزی ارس، پتانسیل مهمی برای مردم، آبزیان و پرندگان محسوب می‌شود که متاسفانه مدتی است اخباری نگران کننده در خصوص سلامت زیست محیطی آن به گوش می رسد.
کد خبر: ۵۱۵۹۵۸
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۸ 28 October 2017
تابناک اردبیل: رود ارس به عنوان مهم‌ترین منبع تامین‌کننده آب استان اردبیل بحران‌های شدیدی را پشت‌سر گذاشته و می‌گذارد، از یک سو روند رو به رشد خشکسالی آن در ماههای گذشته و از سوی دیگر آلودگی زیست‌محیطی این رود است.

موضوع آلودگی رود ارس به حدی جدی و حائز اهمیت است که آبان‌ماه سال ۱۳۹۳ معصومه ابتکار رئیس وقت سازمان محیط زیست کشور به صراحت و با تأیید آن گفت: مسؤولیت این موضوع بر عهده کشور ارمنستان بوده و لازم است دولت آن کشور برای رفع این آلودگی اقدام کند.

آلودگی رود ارس که منبع شرب اهالی سه شهرستان شمالی استان اردبیل از جمله اصلاندوز است، به موضوع مهمی در میان مسؤولان، مردم و محافل عمومی و رسانه در چند سال اخیر تبدیل شده، اما هنوز راهکاری اساسی برای آن اندیشیده نشده است.

شهروندان و روستاییان حاشیه ارس در مصارف خانگی و دامی از آب رودخانه ارس استفاده می کنند اما با توجه به ورود پساب صنعنی ارمنستان به این رودخانه و عدم جلوگیری از آن خطرات جبران ناپذیری در بین مردم مرزنشین وجود خواهد داشت.

اما در شهریور امسال شاهد تلف شدن ماهی ها در ارس نیز بودیم که در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی علت این اتلاف را همان ورود فاضلاب صنعتی کشور ارمنستان عنوان کردند.اما حمید قاسمی مدیرکل محیط زیست آذربایجان شرقی بدنبال خبر منتشر شده درباره اتلاف ماهیان گفت:هر چند ورود فاضلاب صنعتی از کشور ارمنستان به رودخانه ارس به طور کامل متوقف نشده ولی مرگ مقطعی ماهیان رودخانه ارس در یک محدود مکانی و زمانی محدود ارتباطی به فاضلاب صنعتی این کشور ندارد.

کشور همسایه ارمنستان به گونه ای که سالهاست با رها کردن پساب های صنعتی و میکروبی در رودخانه ارس،عامل شیوع بیماری های مختلف از جمله سرطان در منطقه از طریق ماهیان و محصولات کشاورزی در سفره های مردم می شود. امری که از سوی مقامات عالی کشورمان به مسئولان ارمنستان به طور مکتوب تذکر داده شده است اما با این وجود ارمنستان همچنان بی اعتنایی و دهن کجی می کند.

جبار وطن فدا مدیرکل دفتر رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک وزارت نیرو گفته که بر اساس مطالعات صورت گرفته وجود فلزات سنگین در رودخانه مرزی ارس محرز شده است.

شکور پورحسین نماینده مردم شهرستانهای پارس آباد و بیله سوار در مجلس شورای اسلامی یکشنبه هفته گذشته در جمع خبرنگاران با بیان اینکه به آلودگی آب رود مرزی ارس، سونامی سرطان را در پارس‌آباد رقم زده است گفت:متأسفانه ما شاهد شیوع سرطان گوارشی در شمال استان هستیم.

وی بابیان اینکه میزان شیوع به حدی است که باید گفت سونامی سرطان به وقوع پیوسته است، افزود: گمانه‌زنی‌ها گواه این موضوع است که حجم بالای فلزات سنگین رود ارس به دلیل پسماند صنعتی ارمنستان منجر به شیوع سرطان شده است

پساب ها و فاضلاب های صنعتی به میهمان ناخوانده رود ارس مبدل شده اند،میهمانی که مبدا آن به کشور ارمنستان گره خورده و حالا با نفوذ و رسوخ به این رودخانه،سلامت روستائیان و شهروندان شمال استان اردبیل و آذربایجان شرقی و حتی برخی مزارع و سدهای منطقه را به مخاطره انداخته است.بطور کلی می توان گفت میهمان ناخوانده ای که میزبانی شد!

با توجه به نصب سیستم پایش آنلاین رودخانه ارس در محل سدمیل مغان که قابلیت پایش برخط پارامترهای فیزیک و شیمیایی رودخانه را دارد.می تواند آلودگی رودخانه ارس را اندازه گیری کند.

دولت،دستگاه دیپلماسی و نمایندگان مجلس در چارچوب دفاع از مصالح عمومی کشور و امنیت مردم باید در این زمینه سریعا ورود پیدا کنند و در غیر این صورت باید در انتظار عواقب وحشتناک و خانمان سوز این سونامی باشیم.

امید آن می رود با اتخاذ تدابیر ویژه،از تبدیل رودخانه ارس به معضل و بحرانی زیست محیطی پیچیده جلوگیری شود،زیرا بر مبنای یک اصل منطقی و پذیرفته شده،پیشگیری مقدم بر درمان است.

گزارش از سجاد میرزایی

انتهای پیام/ارس تبار

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار