سرپرست تیم کاوش تپه باستانی روستای سیف آباد کازرون گفت: در دومین مرحله از کاوش های باستان شناشی در این منطقه که در بخش مرکزی کازرون واقع شده، آثار یک بازار تاریخی از دوره ساسانیان کشف شده است.
کد خبر: ۵۱۶۵۹۹
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۹ 29 October 2017

تابناک فارس به نقل از ایرنا:رضا نوروزی، بیان داشت: وجود خمره هایی که حاوی خرما بود، چندین ظروف مسی و گل مُهرها بیانگر این است که این منطقه محل داد و ستد دوره ساسانیان بوده است. 
وی افزود: همچنین به آثاری از معماری های متعلق به عصر ساسانیان دست یافته ایم که از سنگ و گچ ساخته شده است.
نوروزی بیان کرد: نخستین مرحله از کاوش های باستان شناسی در این تپه تاریخی در سال 93 انجام شد و در این مرحله به معماری، ابزار و اشیایی دست یافتیم که نشان دهنده این بود که این آثار متعلق به دوره ساسانیان است. 
او گفت: 10 باستان شناس در دومین مرحله از کاوش های باستان شناسی در این منطقه مشارکت دارند و این کاوش ها 20 روز به طول می انجامد. 
یکی دیگر از کارشناسان تیم کاوش های باستان شناسی تپه تاریخی سیف آباد کازرون هم اظهار داشت: عبارت های نوشته شده بر روی گل مُهرهای به دست آمده از این تپه حاکی از تقسیم شدن این منطقه به هفت بخش است که پس از مشخص شدن، نام این بخش ها اعلام خواهد شد. 
پارسا قاسمی، اضافه کرد: همچنین در این منطقه به آثاری از وجود انبار خرما دست یافتیم که موید این است، خرما یکی از محصولات با ارزش و مهم عصر ساسانیان بوده و این مکان محل تجارت محصولات کشاورزی بوده است.
وی گفت: معماری این منطقه و وجود 250 متر از یک دیوار بیانگر این است که برج و بارویی از این مکان حفاظت می کرده است. 
قاسمی ادامه داد: متاسفانه در سال های گذشته بخشی از این منطقه تاریخی که در فضایی به وسعت 160 هکتار واقع شده بر اثر انتقال خط لوله گاز به شیراز و قسمتی هم به سبب انجام فعالیت های کشاورزی، تخریب شده است.
سلسله ساسانیان که آخرین حکومت پادشاهی ایران قبل از ظهور اسلام است، از سال 224 تا 651 میلادی به مدت 427 سال بر ایران حکومت کردند.
یکی از آثار مهم برجا مانده از دوره ساسانیان در شهرستان کازرون، شهر بیشابور است که پیشینه آن به یک هزار و 700 سال قبل باز می گردد. 
همچنین مجموعه تاریخی بیشابور با 150 هکتار وسعت از دیگر آثار متعلق به عصر ساسانیان است. در غاری که با همین نام دراین مجموعه واقع شده، تندیس شاپور اول دومین پادشاه سلسله ساسانیان تعبیه شده که یکی از شاهکارهای هنری عهد ساسانی و تنها مجسمه سنگی است که از آثار این دوره به یادگار مانده است.
روستای سیف آباد در هفت کیلومتری شهر کازرون واقع شده و شهرستان کازرون در 120 کیلومتری غرب شیراز قرار دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار