کاهش منابع آبی موجب شده تا کارشناسان به ابداع روش های نوین و به صرفه تر آبیاری روی آورند که در همین راستا یکی از کارشناسان شاهرودی روش آبیاری ' رین فلت ' را در مرکز تحقیقات کشاورزی استان سمنان (شاهرود) اجرا کرده است.
کد خبر: ۵۱۹۹۸۶
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۳ 05 November 2017
به گزارش تابناك سمنان، عبدالحسین برنجی مبدع و مجری این طرح که اکنون این طرح را در یک هکتار از زمین های مرکز تحقیقات کشاورزی استان سمنان اجرا کرده است، روز یکشنبه در باره فایده های این شیوه آبیاری به ایرنا گفت : کاهش هزینه های اجرای سامانه به یک سوم نسبت به سامانه های دیگر آبیاری بارانی ، سرعت بالای اجرا به طوری که هر روز می توان یک هکتار را به این سامانه مجهز کرد و میزان همپوشانی و پخش صدرصدی آب در سرعت های بالای باد از جمله آنهاست.

وی افزود: عمر مفید دیگر سامانه های آبیاری مشابه مانند نواری حدود 3 سال است اما این روش دستکم پنج سال کارآیی دارد .

برنجی ادامه داد: اجرای آسان آن یکی دیگر از امتیازهای این روش است به طوری که خود کشاورزان نیز می توانند آن را پیاده سازی کرده و وسایل استفاده شده را از براحتی از زمین های آیش جابجا کنند.

وی عدم کوبیدگی خاک نسبت به دیگر روش های مشابه را از دیگر ویژگی های این روش خواند و افزود:این سامانه برای کشت گیاهان چند ساله مانند یونجه و یا کشت گیاهان دارویی و زعفران و یا در آبیاری تکمیلی در مناطق دیمکاری می تواند روشد مناسبی باشد.

شهرستان شاهرود که یکی از قطب های تولیدی محصولات کشاورزی و باغی استان سمنان است ، از حدود یک دهه پیش دچار خشکسالی بوده و کشاورزان و باغداران برای استفاده بهینه از آب های موجود به استفاده از روش های نوین روی می آورند.

تا کنون 2هزار هکتار از زمین های کشاورزی و باغی این منطقه به سامانه های نوین آبیاری تجهیز شده است.

براساس یکی از مصوبه های سفر رییس جمهوری به استان سمنان ، قرار است پنج هزار هکتار دیگر از زمین های منطقه با کمک دولت به روش های نوین آبیاری تجهیز شوند.

دولت برای کشاورزانی که از سامانه های نوین آبیاری استفاده کنند کمک قابل توجهی می کند، به طوری که 80 درصد هزینه اجرای این طرح ها را برایگان تامین می کند.

شهرستان شاهرود حدود 30 هزار هکتار زمین قابل کشت دارد که از این مقدار 15 هزار هکتار به باغ ها و بقیه نیز به کشت انواع محصولات اختصاص دارد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار