مدیرکل حفاظت محیط زیست سمنان مطرح کرد
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان از ثبت و مشاهده دو یوزپلنگ ایرانی و یک پلنگ توسط دوربین‌های تله‌ای در ذخیره‌گاه زیست‌کره توران خبر داد.
کد خبر: ۵۲۳۶۲۷
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۶ 13 November 2017

به گزارش تابناک سمنان به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان سمنان، عباسعلی دامنگیر گفت: در ذخیره‌گاه زیست‌کره توران حوزه استحفاظی منطقه دلبر در محل چشمه شور (داخل پارک ملی) و چشمه دوشانی (مجاور پارک ملی توران) تصاویر دو یوز مجزا به ثبت رسید.

وی گفت: ثبت این تصاویر توسط دوربین‌های تله‌ای همزمان با مشاهده سه یوزپلنگ توسط سرپرست پارک ملی توران حوزه استحفاظی زمان‌آباد در ماه جاری نشان از اهمیت ذخیره‌گاه زیست‌کره توران به لحاظ حفاظت و پویایی جمعیت این‌گونه در معرض خطر انقراض است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان افزود: امید است برابر بررسی‌های اولیه شاهد تشکیل خانواده جدید نسبت به یکی از یوزهای مشاهده شده که در آستانه استقلال قرار گرفته باشیم.

دامنگیر گفت: نظر به پیامدهای سوء خشکسالی بر منطقه و با فعالیت و تلاش همکاران و محیط‌بانان تمامی آبشخورهای پارک ملی لایروبی و منابع آبی تعدادی از آبشخورها نیز با پمپ‌های جدیدی که با سلول خورشیدی کار می‌کند تجهیز شده است.

وی همچنین از رؤیت و ثبت تصاویر یک پلنگ در منطقه چشمه دوشانی (مجاور پارک ملی توران) در داخل ذخیره‌گاه زیست‌کره خبر داد و افزود: حضور پلنگ به‌عنوان یکی از گوشت‌خواران بزرگ که جایگاه خاصی در چرخه حیات در منطقه دارد نشان‌دهنده سلامت محیط زیست و وجود امنیت در منطقه است که در سایه تلاش‌های شبانه‌روزی محیط‌بانان زحمتکش منطقه میسر شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان همچنین تأکید کرد: انتظار می‌رود علاوه بر بودجه استانی که جهت حفاظت از یوزپلنگ آسیایی اختصاص می‌یابد سایر دستگاه‌های اجرایی متولی استانی نیز در این راستا هرچه بیشتر این اداره کل را یاری رسانده و مسؤولان سازمان برنامه و بودجه کشور نیز از محل اعتبارات ملی در این خصوص به سازمان حفاظت محیط زیست و استان ابلاغ اعتبار کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار