پژوهشگر موسیقی و اقوام نواحی ایران:
پژوهشگر موسیقی و اقوام نواحی ایران با بیان اینکه آئین شمع و چراغ شاهرود شرح بزرگی‌های ۱۴معصوم است، گفت: این آیین با قدمتی دیرینه نیازمند حمایت مسئولان برای ثبت آثار ملی است.
کد خبر: ۵۲۵۴۶۹
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۶ 16 November 2017

به گزارش تابناک سمنان،  هوشنگ جاوید در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن بیان اینکه آیین بسیاری در سراسر کشوربرای برپایی مراسم عزاداری سالار شهیدان به ثبت رسیده است، ابراز داشت: آیین شمع و چراغ دهه اول محرم در برخی از تکایا مساجد شهر و روستاهای کشور برگزار می شود که این آیین در شاهرود معمولا شب نخست محرم باروشن شدن شمعدانها آغاز و خطیب آن در مکان خود قرار می گیرد و همه خدام دور تا دور تکیه در حالی که ۴۰ شعمدانی را در دست دارند، به احترام ۱۴معصوم (ع) می ایستند.

شمع و چراغ شاهرود - کراپ‌شده

وی افزود: این خطبه شرح بزرگی های ۱۴ معصوم(ع) از زمان پیامبر اکرم(ص) تا امام زمان(عج) است و کسانی که در آن مکان هستند باید به حالت ایستاده و خبردار با رعایت سکوت به خطبه ها گوش دهند بعد از اتمام خطبه دعا می کنند و بعد از «آمین» مراسم به پایان می رسد.

شمع و چراغ مراسمی موروثی است

پژوهشگر پژوهشگر موسیقی و اقوام نواحی ایران با بیان اینکه آیین شمع و چراغ در تکیه بازار شاهرود موروثی و از نسلی به نسل قبل منتقل شده است، ابراز داشت: این مراسم هفت نسل از خاندان جلالی تا به امروز در شاهرود ماندگار شده و امروز به عنوان یکی از جاذبه های مذهبی ایام محرم در این شهرستان به شمار می رود.

جاوید درباره فلسفه اجرای مراسم شمع و چراغ در شاهرود، بیان کرد: شمعدان ها نمادی از نور هدایت امامان هستند که شرق و غرب عالم را پر کرده که تعداد ۱۴چراغ از این تعداد، به مثابه ۱۴معصوم(ع) و نور خدا و قرآن است که می کوشد تا انسان را به سمت معنویت رهنمون سازد.

وی افزود: اول خطبه در بند نخست بحث بزرگی های پیامبر(ص) مطرح است که این چنین بیان می شود «نور چراغ هدایت، شمع فانوس حکمت، ذوق مشکات طهارت و شعاع شعله عصمت» در همه بندهای این خطبه تماماً بزرگی های امامان گفته می شود.

خطبه امام حسین(ع) با اندوه خوانده می شود

پژوهشگر پژوهشگر موسیقی و اقوام نواحی ایران بابیان اینکه در یکی از بندهای خطبه مربوط به ابا عبدالله حسین(ع) شرایط تغییر می کند، گفت: در شب عاشورا وقتی این بخش اجرا می شود، چراغ ها و شمع ها خاموش می شود و۱۰ الی ۱۵ نفر در میان تکیه شعرهای محتشم کاشانی را خوانده و دعا می کنند.

جاوید در ادامه تصریح کرد: خطیب در شب عاشورا حالت حزن و اندوه به خود می گیرد و جمعیت هم نوا با نوحه خوان می گریند و پس از پایان مراسم شمع و چراغ، خدام به نوبت شمع ها و چراغ ها را می بوسند.

وی افزود: بعد از پایان مراسم هر یک از افراد چراغ ها را به خدام کناری خود می دهد و به همین ترتیب شمعدان ها و چراغها به وسیله همه خدام دست به دست می شود تا به محل اولیه برگردد و مراسم پایان می پذیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار