کمک‌های مردم استان سمنان به زلزله زدگان
به گزارش تابناک سمنان، مردم استان سمنان از بدو دریافت خبر زمین لرزه در غرب کشور، بذر محبت‌هایشان را با اشک دیده و عشق به هم‌نوع در دل مردم کرمانشاه کاشتند که این روزها درگیر مصیبتی بزرگ هستند.
کد خبر: ۵۲۷۴۱۸
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۳ 21 November 2017

به گزارش تابناک سمنان، مردم استان سمنان در پی وقوع زمین‌لرزه شدید غرب کشور از همان ساعت نخست با ابراز همدردی، نسبت به جمع‌آوری و ارسال کمک‌ها به این مناطقاقدام کردند تا این کمک‌ها از هفته گذشته در قالب دو گروه عمرانی، دو تیم پزشکی، ده‌ها تن مواد غذایی و مایحتاج و سایر موارد موردنیاز به مناطق زلزله‌زده غرب کشور ارسال شود.

هنوز میزان دقیقی از کمک‌های مادی و معنوی مردم دیار قومس به زلزله‌زدگان غرب کشور نیست چراکه بسیاری از این مردم عاشق همنوع، از طرق مختلف مانند کمپین‌های انسان دوستانه‌ای که از سوی ورزشکاران، هنرمندان و ... تشکیل‌شده بود، کمک‌های خود را روانه کرمانشاه کردند اما آنچه در ادامه آمده، گوشه‌ای از کمک‌های مردمی و نهادی عاشقانی متدین و خداجو، مهمان‌نواز و همنوع دوست به نام «دیار قومس» است.

تیم ۹نفره امدادی از شاهرود روانه کرمانشاه شد

نخستین ندای لبیک به امداد خواهی مردم کرمانشاه اما از دانشگاه علوم پزشکی شاهرود بلند شد، یک روز پس از وقوع زمین‌لرزه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی این شهرستان در گفتگو باخبرنگار مهر، از اعزام تیمامدادیدانشگاه علوم پزشکی شاهرود به غرب کشور خبر داد و بیان کرد: این تیم متشکل از ۹نفر نیروهای واکنش سریع به همراه خانه بهداشت سیار ویژه بحران، شیر خشک، کیت حفاظت فردی و ۹۷ قلم داروهای ضروری و تجهیزات پزشکی، فشارسنج و وسایل کاملو سایر اقلام ضروری با چهار دستگاه وسیله نقلیه برای امدادرسانی و ارائه خدمات سلامت به هم‌وطنان در مناطق زلزله‌زدهبه غرب کشور اعزام شد.

رضا چمن بیان کرد: خانه بهداشت سیار تحت عنوان سامانه پشتیبانی خدمات بهداشتی در حوادث و بلایا با رعایت استانداردها و بهره‌گیری از فنّاوری و دانش فنی روز با رویکرد ارتقای سلامت و ارائه خدمات اولیه بهداشتی همچون بهداشت عمومی، بیماریابی و پیشگیری اولیه از بیماری‌های مشمول مراقبت، برنامه ایمن‌سازی و واکسیناسیون، تشخیص به‌موقع و درمان سرپایی سطح اول و ارجاع در حداقل زمان ممکن برای اولین بار در کشور توسط دانشگاه علوم پزشکی شاهرود ساخته و به غرب کشور اعزام شد.

وی افزود: تصمیم اعزام نیروهای واکنش سریع در اولین ساعات پس از وقوع زلزله در غرب کشور توسط کارگروه سلامت در حوادث غیرمترقبه دانشگاه علوم پزشکی شاهرود اخذ و این تیم صبح سه‌شنبه راهی کرمانشاه شد.

دومین کاروان پزشکی از سمنان راهی شد

کاروان دوم از کمک‌های امدادی و پزشکی اما این بار از غرب استان و از دانشگاه علوم پزشکی سمنان اعزام شدو این بار معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی سمنان با حضور در جمع خبرنگاران، گفت: یک محموله تجهیزات و اجناس بهداشتی با کمک ‌پزشکان و کارکنان این دانشگاه برای زلزله‌زدگان روستایی استان کرمانشاه هم‌زمان با روز جمعه، بیست و ششم آبان ماه ارسال شد.‌

جعفر جندقی بیان کرد: این محموله ‌به ارزش بیش از ۳۰۰ میلیون ریال شامل تجهیزات و کالاهای بهداشتی ویژه خانه‌های بهداشت روستایی استان ‌کرمانشاه با کمک دانشگاه علوم پزشکی، پزشکان متخصص و کارکنان این دانشگاه سمنان تأمین‌شده است‌.‌

وی بابیان اینکه واحدهای تولیدی استان سمنان نیز برای تأمین اقلام بهداشتی مانند انواع شوینده و ‌دستمال‌کاغذی در این محموله بهداشتی یاریگر هم‌وطنان بوده‌اند، خاطرنشان کرد: این محموله به معاونت ‌بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تحویل می‌شود تا در خانه‌های بهداشت روستایی مناطق ‌زلزله‌زده استفاده شود.

وقتی سپاه استان سمنان وارد عمل می‌شود

درست در زمانی که مردم استان سمنان در کشاکش نحوه ارسال کمک‌های مردمی بودند، سپاه همیشه قهرمان استان وارد عمل شد و با فراخوانی مردمی از خدمت‌رسانی به مردم کرمانشاه خبر داد سپاه قائم آل محمد(عج) استان سمنان که هم‌اکنون فرمانده آن در مناطق غرب کشور مشغول بازدید از نقاط زلزله‌زده است، یک‌بار دیگر نشان داد راه سازندگی و همراهی با مردم کشور را به‌خوبی می‌داند.

جانشین فرمانده سپاه استان سمنان، روز پنج‌شنبه بیست و پنجم آبان ماه بابیان اینکه یک اکیپ جهادی ۱۵نفره از بسیجیان استان روز گذشته به غرب کشور اعزام شدند، گفت: بسیج سمنان قرار است در پنج روستای زلزله‌زده خدمت‌رسانی کنند همچنین به‌زودی یک گروه ۱۲۰نفره متشکل از بسیج دانش‌آموزی استانبه غرب کشور اعزام می‌شوند.

منصور شوقانی بیان کرد: خدمت‌رسانی به پنج روستای غرب کشور واقع در شهرستان سرپل ذهاب بر عهده بسیج استان سمنان است که این امر با اعزام اکیپ‌های امدادی صورت می‌پذیرد همچنین نیازسنجی‌های صورت گرفته از مناطق زلزله‌زده به نحوی صورت گرفته که با اعزام نیروهای بسیجی به غرب کشور، اقلام موردنیاز آسیب دیدگان نیز در بین زلزله‌زدگان توزیع شود.

وی درباره اقداماتی که تاکنون در استان برای زلزله‌زدگان غرب کشور صورت گرفته است، تأکید کرد: تاکنون بیش از هشت تنآب بسته‌بندی‌شده، پتو لباس‌های زمستانی با همکاری پایگاه‌ها و حوزه‌های مقاومت بسیج سطح سمنان جمع‌آوری و ارسال‌شده است، همچنین کار جمع‌آوری بقیه کمک‌های مردمی برای زلزله‌زدگان غرب کشور، ادامه دارد.

شوقانی درباره نحوه خدمت‌رسانی بسیج استان سمنان در روستاهای غرب کشور نیز، بیان کرد: در وهله نخست قرار است پنج پایگاه امدادی بسیج، در پنج روستای شهرستان سرپل ذهاب احداث شود تا بتوان از طریق این مراکز نسبت به امدادرسانی و همچنین خدمات عمرانی به مردم زلزله‌زده، اقداماتی صورت گیرد در وهله بعد اقدامات عمرانی برای بازسازی خانه‌های زلزله‌زده روستاهای غرب کشور توسط بسیج سمنان صورت می‌گیرد که برای این منظور، ۱۲۰دانش‌آموز بسیجی نیز به منطقه غرب، اعزام خواهند شد.

سمنان آماده کمک‌رسانی به غرب کشور است

دستگاه‌های اجرایی نیز در این مدت بیکار ننشستند به‌گونه‌ای که مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمناندرست ساعاتی پس از زلزله غرب کشور، گفت: این استان آمادگی دارد به زلزله‌زدگان غرب کشور کمک کند و اگر درخواستی برای امدادرسانی و اعزام نیرو از استان صورت گیرد، نشستی فوری به این منظور برگزار می‌شود.

ایرج رئیسیان همچنین از معاون عملیات هلال‌احمر نیز نقل‌قول کرد که گروه واکنش سریع هلال‌احمر استان با ۴۷نفر نیروی متخصص دوره‌دیده آماده اعزام نیرو به مناطق زلزله‌زده است.

وی همچنین خواستار ارائه کمک‌های مردمی از عموم ملت همیشه درصحنه دیار قومس شد و بیان کرد: امروز روزی است که هم‌وطنان ما باوجود سرمای منطقه کردستان و کرمانشاه، نیازمند کمک هستند و ما مطمئن هستیم در ایام منتهی به پایان آبا نامه۹۶، شاهد جمع‌آوری کمک‌های قابل قبولی از سوی مردم دیار قومس باشیم.

هلال‌احمر استان سمنان آماده کمک‌رسانی به مردم کرمانشاه

هلال‌احمر نیز در بین دستگاه‌های مرتبط با مدیریت بحران عملکرد نسبتاً قابل قبولی را در حوزه زمین‌لرزه غرب کشور در استان سمنان داشتT برپایی چادرهای جمع‌آوری کمک‌های مردمی در سطح استان و فراهم آوردن زمینه صدور کمک‌های مردمی از طریق تریلرهای حمل بار و همچنین آمادگی برای اعزام نیروهای امدادی در زمره کوچک‌ترین اقدامات هلال‌احمر استان سمنان در هفته گذشته و جاری بوده است.

چراغ اول کمک‌های مردمی از سوی هلال‌احمر در سطح استان سمنان اما در شاهرود روشن شد وقتی‌که فرماندار این شهرستان، از ارسال هفت کامیون کمک‌های مردم شاهوار به مناطق زلزله‌زده خبر داد و گفت: علاوه بر کمک‌های غیر نقدی، ۱۵۰میلیون ریال وجه نقد نیز توسط مردم جمع‌آوری شد.

سید محمدرضا هاشمی درحالی‌که هم‌زمان با ظهر پنج‌شنبه باخبرنگار مهرگفتگو می‌کرد، بابیان اینکه کمک‌های تحویلی مردم در قالب یک تریلی و شش کامیون به مناطق زلزله‌زده کرمانشاه ارسال شد، ابراز داشت: سه هزار قطعه پتو، ۸۰۰دستگاه چراغ والور در بین محموله‌ها به چشم می‌خورد که علاوه بر این فرد خیری نیز یک کامیون به‌صورت مستقل کمک‌های مردمی را برای مناطق زلزله‌زده فرستاده است همچنین باید گفت دو کامیون اقلام مختلف و کمک‌های غیر نقدی به انضمام دو کامیون آب‌معدنی با هماهنگی و نظارت هلال‌احمر تهیه و به مناطق زلزله‌زده غرب کشور ارسال شد.

وی بابیان اینکه مردم شاهرود از صبح دوشنبه تا ظهر پنج‌شنبه، بیست و پنجم آبان ماه ۱۵۰میلیون ریال پول نقد تحویل هلال‌احمر شاهرود داده‌اند، ابراز داشت: کمک‌های نقدی که مردم به شماره‌حساب هلال‌احمر واریز کردند نیز مبلغی چشمگیر است که در حال حاضر مردم کمک‌های نقدی و غیر نقدی خود را می‌توانند به چادرهای برپاشده در میدان‌ها اصلی شهر تحویل دهند کهبعد از جمع‌آوری، تفکیک و بر اساس نیاز به مناطق زلزله‌زده ارسال می‌کنند.

وقتی مردم به میدان می‌آیند

مردم استان سمنان در کنار دیگر شهرها و استان‌های ایران اسلامی به کمک مردم زلزله‌زده غرب کشور آمدند مردمی که امروز در سرمای صفر درجه غرب کشور و در جوار منازلی که امروز تلی از خاک بیشتر نیستند، باید روزهای سختی را سر کنند تا عملیات آواربرداری و سپس ساخت منازل مسکونی‌شان به اتمام برسد لذا این مردم همچنان نیازمند کمک هستند.

یادمان نرفته که هنوز مردم روستای نردین کالپوش میامی در استان سمنان از زمین‌لرزه خراسان شمالی که سال گذشته رخ داد، همچنان در کانکس‌های موقت زندگی می‌کنند و بسیاری‌شان همچنان منزل مسکونی خود را تکمیل‌شده ندیده‌اند لذا با توجه به ابعاد زمین‌لرزه در غرب کشور می‌توان حدس زد که برخی این مردم مرزدار و نازنین، تا اواخر سال۹۶ را می‌بایست در سرپناه‌های موقت سر کنند که سرما نخستین مشکلشان است.

درنهایت باید گفت نیاز به پتو و چادر، پوشک نوزاد، لوازم بهداشتی، دارو، آب آشامیدنی، غذای کنسروی و ده‌ها مورد دیگر تا شب عید، در بین مردم غرب کشور وجود خواهد داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار