شاخص بورس به ۸۸۲۶۱ واحد رسید
بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته همچنان با تکیه بر رشد قیمت نمادهای بزرگ به ویژه پالایشی‌ها شاهد رشد شاخص کل بود.در بازار دیروز نمادهای عمده‌ای نظیر فولاد مبارکه، پالایشگاه‌های بندرعباس، اصفهان، تبریز و همچنین پتروشیمی شیراز بیشترین اثر فزاینده را در محاسبه شاخص کل داشتند تا در نهایت شاخص با رشد ۵۹ واحدی به ۸۸هزار و ۲۶۱واحد برسد.
کد خبر: ۵۲۷۵۲۰
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۴ 21 November 2017

به گزارش تابناک سمنان و به نقل از اقتصادنیوز ، این رشد در شرایطی رخ داد که اکثریت نمادهای بازار با افت قیمت همراه بودند. شاخص کل هم‌وزن با کاهش ۱۶واحدی به رقم ۱۷هزار و ۵۳۶واحد رسید.دیروز نماد شاخص ساز فولادمبارکه به دلیل اقبال خریداران بورس کالا به ورق‌های عرضه شده این شرکت، با رشد قیمت همراه شد. در بازار دیروز پتروشیمی شیراز در میانه بازار برای تعدیل منفی ۱۵ درصدی سود هر سهم شرکت متوقف شد.

در گروه خودرویی دیروز پس از نقل قول‌های بسیار در صدور حکم مدیرعامل جدید سایپا امروز وزارت صنعت اعلام کرد که با تصویب هیات مدیره این شرکت محسن قاسم جهرودی به‌عنوان مدیرعامل جدید سایپا منصوب شده است.جهرودی دانش‌آموخته مهندسی مکانیک از دانشگاه امیرکبیر است که پیش از این در ایساکو و ساپکو سابقه مدیریت داشته است و مدیرعاملی شرکت‌های ریخته‌گری آلومینیوم و یاتاقان بوش را نیز در کارنامه خود دارد.

در گروه غذایی دبیر انجمن صنفی صنایع قند و شکر اعلام کرد که با وجود تصویب افزایش ۸ درصدی قیمت شکر هنوز این مصوبه ابلاغ نشده است و اعتراض و نارضایتی صنایع در سال آینده قطعا یکی از عوامل کاهش تولید خواهد بود.بهمن دانایی در گفت‌وگو با «ایسنا» اظهار کرد: با وجود شروع کار کارخانه‌ها و خرید محصول از کشاورز، پولی به تولیدکنندگان داده نشده و بیش از ۶۰۰ هزار تن شکر تولید شده در انبار کارخانه‌ها بلاتکلیف مانده است.

وی افزود: در سال گذشته قیمت تمام شده شکر کیلویی ۲۷۵۶ تومان بود که دولت به صنایع اعلام کرد محصول‌شان را کیلویی ۲۵۲۰ تومان بفروشند و ۲۳۶ تومان مابه‌التفاوت از دولت دریافت کنند. با اعمال مصوبه افزایش ۸ درصدی قیمت فروش شکر بدون احتساب مابه‌التفاوت به حدود ۲۷۲۲ تومان می‌رسد.دانایی یادآور شد: اکنون شکر کیلویی ۲۵۲۰ تومان در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد که با اجرای مصوبه جدید حدود کیلویی ۲۰۰ تومان به این نرخ اضافه می‌شود و کیلویی ۲۷۲۲ تومان در اختیار مصرف‌کننده قرار خواهد گرفت.

در گروه غذایی رئیس میز عراق در سازمان توسعه تجارت گفت:تعرفه واردات انواع آبمیوه به عراق ۳۰ درصد بود که مدتی است این تعرفه‌ به ۱۳۰ درصد افزایش یافته است.ابراهیم رضازاده با بیان اینکه این اقدام دولت عراق به منظور حمایت از تولیدات داخلی این کشور صورت می‌گیرد، افزود: ظاهرا این اتفاق برای کشورهای دیگر نیز رخ داده و مختص ایران نبوده است.رایزن بازرگانی سابق ایران در عراق همچنین یادآور شد: در سال گذشته صادرات آبمیوه ایران به عراق معادل ۵/ ۱۲ میلیون دلار بوده است. در ۶ ماه اول سال جاری حدود ۵/ ۶ میلیون دلار آبمیوه به عراق صادر شده است.

در گروه رایانه‌ای در جریان مجمع عادی به‌طور فوق‌العاده شرکت کارت اعتباری ایران‌کیش که با حضور بیش از ۹۳ درصد سهامداران تشکیل شد، اعضای هیات‌مدیره انتخاب شدند. سرمایه‌گذاری ایرانیان، سرمایه‌گذاری خوارزمی، بانک تجارت، سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید و شرکت تدبیرگران فناوری اطلاعات تجارت ایرانیان به‌عنوان ۵ عضو هیات‌مدیره «رکیش» معرفی شدند.در گروه لاستیکی شرکت سرمایه‌گذاری آتیه دماوند که مالک ۹۶ درصد سهام لاستیک پارس است، درخصوص ظرفیت تولید تایر این زیرمجموعه شفاف‌سازی کرد.لاستیک پارس با وجود ظرفیت تولید مناسب در سال‌های ۹۵ و ۹۴ به ترتیب ۱۴۲۰۰ و ۹۶۰۰ تن تایر تولید می‌کرد اما آمارها نشان می‌دهد این واحد با حدود ۳۰ درصد از ظرفیت اسمی تایر تولید کرده است (ظرفیت اسمی آن ۴۰ هزار تن است).

براین اساس، این لاستیک‌سازی حدود ۱۵ سال است که درگیر یک دعوای حقوقی است، به‌گونه‌ای که ۸۳ درصد از سهام شرکت دارای تعارض مالکیتی است. این دعوای حقوقی طبعا مانعی بر سر راه توسعه شرکت طی این سال‌ها بوده است و کارگران زیادی به‌خاطر از دست رفتن بازار این شرکت به واسطه‌ تولید با فناوری قدیمی، شغل خود را از دست داده‌اند.«واتی» تاکنون چند بار اقدام به برگزاری مزایده برای فروش لاستیک پارس کرده است. حتی در آخرین مزایده برگزار شده شرکت مهر پایدار پارس حاضر به پرداخت هزینه ۸۳ میلیارد تومانی جهت خرید شرکت شده اما حل دعوی حقوقی منوط به مذاکره برنده مزایده با طرف دعوی طی ۳ ماه شده است.در مجموع بازار دیروز، بازار مثبتی بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۱۴۵میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۸۵میلیارد تومان بالغ شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار