معاون سازمان اوقاف و امور خیریه:
به گزارش تابناک سمنان، معاون حقوقی و امور مجلس اوقاف و امور خیریه، بابیان اینکه ۲۵درصد بیمارستان‌های کشور وقفی هستند، گفت: طبق سیاست‌های جدید، مدیریت این موقوفات بر عهده وزارت بهداشت است.
کد خبر: ۵۲۸۶۱۲
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۴ 23 November 2017

به گزارش تابناک سمنان، حجت‌الاسلام محمدمهدی حاتمی در همایش وقف و رسانه سمنان که ظهر پنج‌شنبه در امامزاده یحیی(ع) این شهر برگزار شد، ضمن بیان اینکه طبق سیاست‌های جدید اوقاف، مدیریت موقوفات کشور به مردم و نهادهای ذی‌صلاح سپرده می‌شود ، بیان کرد: یک‌چهارم بیمارستان‌های کشور وقفی بوده و مدیریتشان بر اساس سیاست جدید مبنی بر برون‌سپاری، به وزارت بهداشت سپرده‌شده است.

وی افزود: این مقوله در مدارس موقوفه سراسر کشور نیز صدق می‌کند و مدیریت آن‌ها نیز به آموزش‌وپرورش سپرده می‌شود که یا به‌صورت دولتی و یا هیئت‌امنایی با حضور مردم، اداره شوند.

انتخاب متولیان موقوفات تخصصی می‌شود

معاون اوقاف کشور بابیان اینکه متولیان موقوفات، بر اساس تخصصی که در آن حوزه دارند، انتخاب می‌شوند، بیان کرد: مدارس فراوانی در چهار سال اخیر وقف‌شده‌اند که متولی آن‌ها به‌واسطه تخصص اداره محیط‌های آموزشی به آموزش‌وپرورش داده می‌شود که همین منوال درباره دیگر موقوفات نیز، اجرا خواهد شد.

حاتمی با اشاره به ایجاد کارگروه برون‌سپاری اداره موقوفات در سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، گفت: کار ویژه این کارگروه این است که موقوفات را به مردم بسپارد تا از ظرفیت‌های مردمی در راستای اداره آن‌ها، بهره گرفته شود.

وی افزود: یکی از دلایل اتخاذ این تصمیم توسط اوقاف، کاهش تصدی‌گری حاکمیتی بر مقوله وقف است چراکه ما معتقد هستیم مردم خودشان بهترین اداره‌کنندگان موقوفاتی هستند که از آن‌ها و برای آن‌ها تشکیل و یا ایجادشده است.

وقف جمعی و مشارکتی در راه است

معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف همچنین گفت: یکی دیگر از سیاست‌های این سازمان در کنار برون‌سپاری اداره موقوفات، راه‌اندازی مبحث وقف جمعی است، به‌عبارت‌دیگر در سال جاری بارأی نمایندگان مجلس و تائید شورای نگهبان بحث ایجاد وقف‌های مشارکتی و جمعی و انتشار اوراق وقفی به تصویب رسیده و امروز شاهد اجرای آن هستیم.

حاتمی بابیان اینکه وقف جمعی در راستای ترویج فرهنگ وقف، مؤثر واقع خواهد شد، بیان کرد: با تصویب قانون وقف مشارکتی دیگر وقف در انحصار متمولان جامعه و به‌عبارت‌دیگر، اغنیا نیست و همه با هر توان مالی می‌توانند واقف باشند که این امر در جامعه قطعاً آثار و برکات معنوی خود را خواهد داشت.

وی افزود: در حال حاضر در شهرها و استان‌های مختلف پروژه‌هایی در این راستا تعریف‌شده که نمونه آن در استان فارس و در بیمارستانی ویژه بیماران سرطانی به چشم می خورد که قطعاً از اجر اخروی و دنیوی بالایی برای واقفان برخوردار خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار