رئیس مرکز تحقیقات منبع آب دانشگاه شهرکرد مطرح کرد
تابناک چهارمحال وبختیاری- رئیس مرکز تحقیقات منبع آب دانشگاه شهرکرد گفت: آنچه باید به عنوان بحران اصلی آب چهارمحال و بختیاری در نظر گرفت افت چشمگیر و بیش‌از حد منابع آب زیرزمینی است
کد خبر: ۵۳۰۸۶۸
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۵ 28 November 2017

به گزارش تابناک شهرکرد- حسین صمدی با اشاره به اینکه شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری به استناد قانون سال 1383 مجلس شورای اسلامی تشکیل شد، اظهار کرد: این شرکت از سال 1386 طرح‌ها و پروژه‌های بسیار مهمی را در زمینه آبرسانی و تأمین آب در دستور کار قرار داده و پیگیری کرده است.

وی افزود: شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری به لحاظ اینکه طرح‌ها و پروژه‌های کلان آب را چه در زمینه حفاظت و بهره‌برداری و چه در زمینه توسعه زیر نظر دارد، از جایگاه مهم برخوردار است.

رئیس مرکز تحقیقات منبع آب دانشگاه شهرکرد ادامه داد: این شرکت اگرچه در بیش از یک دهه فعالیت خود روند روبه تکاملی داشته ولی چالش‌های عدیده باعث شده به نقطه مطلوب خود نرسد و در این ارتباط راه طولانی در پیش رو دارد.

وی چالش شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری را درون استانی عنوان کرد و ادامه داد: در سطح استان نمایندگان و مسؤولان همواره از آب به‌عنوان مهم‌ترین مسئله یاد می‌کنند ولی میزان اعتبارات استانی اختصاص یافته به شرکت آب منطقه‌ای کمتر از 2 درصد است.

وی با اشاره به اینکه آنچه باید به عنوان بحران اصلی آب چهارمحال و بختیاری در نظر گرفت افت چشمگیر و بیش‌از حد منابع آب زیرزمینی است، اضافه کرد: راه کار اصلی حفاظت از این منابع ارزشمند که 70 درصد از آب آشامیدنی استان را تأمین می‌کند تقویت و حمایت از شرکت آب منطقه‌ای استان است.

رئیس مرکز تحقیقات منبع آب دانشگاه شهرکرد، با بیان اینکه در چهارمحال و بختیاری حدود 2 یا 3 درصد برداشت غیرمجاز آب از طریق چاه وجود دارد، ادامه داد: رویه از 30 سال گذشته به اینصورت بوده که بدون مطالعات ریزساختی مجوز حفر چاه صادر شده است و همین امر باعث شد در راستای رفع نیاز‌های آبی و بارگذاری بر روی آب‌های زیرزمینی افزایش پیدا کند.

صمدی گفت: عدم استفاده از آب‌های جاری در قبال استفاده از آب‌های زیرزمینی خشک شدن چشمه‌ها و قنات‌ها و کاهش میزان سفره‌ها زیر زمینی را به‌دنبال داشته است.

وی با اشاره به اینکه 8 دشت از 11 دشت چهارمحال و بختیاری ممنوعه است، افزود: ممنوعه بودن 80 درصد از دشت‌های استان آمار وحشتناکی است ولی چون اکثر چاه‌ها مجوز حفر دارند نمی‌توان در این زمینه کاری کرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهرکرد پروژه انتقال آب بن به بروجن را حیاتی‌ترین پروژه آبرسانی چهارمحال و بختیاری با پوشش 50 درصدی آب آشامیدنی جمعیت استان عنوان و اضافه کرد: این طرح توسط شرکت آب منطقه‌ای در حال اجرا و پیشرفت این پروژه وابسته به حمایت مدیران داخلی است.

صمدی ادامه داد: بودجه ملی برای اجرای این طرح کافی نیست و برای پیشرفت باید از اعتبارات استانی استفاده شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار