اجرای ۱۹۷طرح درمانی، ایجاد ۱۰۴ واحد صنایع تبدیلی کشاورزی، تکمیل راه آهن تهران- همدان و میزبانی دو اجلاس بزرگ گردشگری گوشه ای از رهاورد تدبیر و امید در همدان بشمار می رود که در کنار یکدیگر موجب شتاب گیری روند توسعه متوازن در قلب تاریخ تمدن کشورمان شده است.
کد خبر: ۵۳۱۰۸۱
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰ 29 November 2017
اجرای ۱۹۷طرح درمانی، ایجاد ۱۰۴ واحد صنایع تبدیلی کشاورزی، تکمیل راه آهن تهران- همدان و میزبانی دو اجلاس بزرگ گردشگری گوشه ای از رهاورد تدبیر و امید در همدان بشمار می رود که در کنار یکدیگر موجب شتاب گیری روند توسعه متوازن در قلب تاریخ تمدن کشورمان شده است.

به گزارش ایرنا، تا پیش از روی کار آمدن دولت یازدهم با وجود ظرفیت های متعدد در بخش های مختلف اقتصادی، کشاورزی و گردشگری، به لحاظ زیرساختی با مشکل جدی مواجه بود؛ تا این که با طلوع دولت تدبیر و امید و اجرای راهبردهای اصولی و توجه اساسی به زیرساخت ها، بهترین فرصت برای اینکه این استان به جایگاه واقعی اش دست یابد، فراهم شد.

افزایش اعتبارات عمرانی مهم ترین گواه توجه و رویکرد مطلوب دولت یازدهم در تکمیل زیرساخت های استان همدان است که به اعتقاد مسئولان این تحول بنیادین در همه بخش ها همچنان ادامه دارد.

یادآوری این نکته ضروری است که در سال 92 از یکهزار و 300 واحد صنعتی و تولیدی این استان بیش از 600 واحد آن غیرفعال بود و بقیه این واحدها تا 30 درصد ظرفیت تولید فعالیت می کرد.

البته استان همدان نتوانسته است متناسب با همه استعدادها، شایستگی ها و ریشه هایی که در تاریخ تمدن علمی و دینی کشورمان دارد، به توسعه لازم دست یابد؛ اما برنامه هایی برای استفاده از این ظرفیت ها در راستای شتاب گیری روند توسعه متوازن همدان در حال اجراست.

در همین ارتباط استاندار همدان در گفت گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مهمترین وظیفه، کار و ماموریت ما ایجاد اشتغال است و بیکاری می تواند پاشنه آشیل و آسیب اصلی هر نظامی باشد.

محمدناصر نیکبخت با بیان اینکه برای حل مشکل بیکاری، باید راهبردهای اقتصاد مقاومتی را اجرا کنیم، اضافه کرد: در این زمینه شاهد پیگیری های خوبی در استان هستیم، اما این میزان کافی نیست.

وی اظهار داشت: براساس اعلام مرکز آمار ایران که رسمی ترین مرکز آمار کشور است، نرخ بیکاری در استان همدان تک رقمی است؛ اما این موضوع دلیل این نیست که بیکاری کم شده است.

نیکبخت با بیان اینکه باید ۲۰ هزار شغل تا پایان سال در استان همدان ایجاد شود، ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون ۱۱ هزار و ۴۰۰ شغل ایجاد شده است و پیش بینی می شود که تا پایان سال از آمار پیش بینی شده جلوتر گام برداریم.

وی ادامه داد: میزان سرمایه گذاری جواز تاسیس در بخش صنعت استان در 30 ماهه فعالیت دولت تدبیر و امید، برابر 86 هزار میلیارد ریال بود که به نسبت سرمایه گذاری در مدت مشابه دولت قبلی که 29 هزار میلیارد ریال بود، رشد چشمگیری داشته است.

استاندار همدان با بیان اینکه در مدت 15 سال گذشته چنین حجم سرمایه گذاری در استان همدان بی سابقه بوده است، گفت: جذب سرمایه گذاری خارجی در بخش تولید محصولات صنعتی استان در قالب سه طرح شامل احداث دو نیروگاه خورشیدی با ظرفیت 14 مگاوات و سرمایه گذاری 16 میلیون یورو و احداث یک واحد تولیدی بتن سبک گازی با سرمایه گذاری ارزی 5.6 میلیون دلار و 900 میلیارد ریال، با کسب مجوز از سازمان سرمایه گذاری خارجی کشور، در مرحله اجراء (ساخت و ساز) و راه اندازی است.

وی همچنین با اشاره به تسهیلات 15 هزار میلیارد ریالی مصوب در استان همدان، اظهار کرد: این تسهیلات از اعتبارات منابع داخلی بانک ها جدا است و تاکنون هفت هزار و 120 میلیارد ریال نیز بانک ها پرداختی داشته اند.

استاندار همدان اضافه کرد: همچنین اعتبارات رونق تولید 6 هزار میلیارد ریال است که بانکها 500 میلیارد ریال تاکنون پرداخت کرده اند.

نیکبخت با بیان اینکه پرونده ۶۵۰ متقاضی درکارگروه تسهیل و رونق تولید استان، اکنون در بانکها است، بر جذب حداکثری اعتبارات یاد شده تاکید کرد.

وی با بیان اینکه دولت به تنهایی نمی تواند مشکل اشتغال را حل کند، افزود: بخش خصوصی در مدت چهارسال گذشته 86 هزار میلیارد ریال در این استان سرمایه گذاری کرده است.

استاندار همدان ادامه داد: در سفر رئیس جمهوری به همدان هشت هزار و 540 میلیارد ریال اعتبار مصوب داشتیم اما این آمار با پیگیری های انجام شده به 10 هزار میلیارد ریال افزایش پیدا کرد.

نیکبخت ادامه داد: ۲۲ طرح بزرگ مصوب سفر رئیس جمهوری به همدان تاکنون به بهره برداری رسیده و ۱۷ طرح بیش از ۷۰ درصد، پنج طرح بیش از ۵۰ درصد و یک طرح کمتر از ۵۰ درصد پیشرفت داشته است.

وی با بیان اینکه همه این طرح ها بجز تعدادی اندک تا پایان سال به بهره برداری می رسند، افزود: در این سالها بانکها، پنج هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال در استان تسهیلات برای سرمایه گذاری پرداخت کرده اند،که البته کافی و جوابگو نیست.

وی همچنین با بیان اینکه استان همدان پایلوت نیروگاه خورشیدی در کشور است،افزود: در همدان ۲۰۰ مگاوات ظرفیت برای نیروگاه خورشیدی تعریف شده است که 40 مگاوات به بهره برداری رسیده یا در آستانه بهره برداری است.

استاندار همدان با بیان اینکه صنایع دستی و گردشگری استان همدان در اولویت کاری است، افزود: همدان در سال جدید میلادی میزبان دو رویداد بزرگ بین المللی در حوزه گردشگری است که باید از ظرفیت این رویدادها نهایت بهره برداری را داشت.

نیکبخت افزود: همدان میزبان تور کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری با حضور راهنمایان 21 کشور جهان، میزبانی نشست جهانی سازمان جهانی گردشگری (unwto) با حضور 150 کشور جهان و میزبانی همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا در سال 2018 است.

استاندار همدان با بیان اینکه از بیش از 250 رشته صنایع دستی استان همدان، 150 رشته خاص این استان است، گفت: باید از ظرفیت رویدادهای یاد شده برای معرفی صنایع دستی همدان بهره برد تا بتوان به بازارهای جدید در کشورهای هدف دست یافت.

نیکبخت گفت: موقعیت ممتاز همدان در قلب کشور، دروازه ورودی به استان های غربی، فاصله نزدیک به تهران و آب و هوای مطبوع، از نقاط قوت گردشگری این استان است و همدان می‌تواند در چهار فصل پذیرای گردشگران باشد.

وی با بیان اینکه یکهزار و چهار اثر استان همدان در فهرست آثار ملی ثبت شده که 33 اثر در دولت یازدهم در این فهرست گنجانده شده است، گفت: در این زمینه می توان به ثبت شهر جهانی سفال لالجین، شهر ملی مبل و منبت ملایر و ثبت و نشان جغرافیایی شهر مبل و منبت تویسرکان اشاره کرد.

استاندار همدان افزود: هم اینک ساخت 12 هتل و هتل آپارتمان جدید با سرمایه گذاری بخش خصوصی در استان در حال انجام است که این مهم فضای اقامتی استان را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

وی تاکید کرد: با توجه به اولویت گردشگری برای توسعه استان، تکمیل و به روز رسانی زیرساخت های لازم در این حوزه در دستور کار قرار گرفت که مهمترین آنها بحث احداث و بهره برداری از راه آهن، فرودگاه و آزادراه است.

استاندار همدان با تاکید بر توسعه زیرساخت های حمل و نقل ریلی استان، افزود: با توجه ویژه دولت تدبیر و امید، راه آهن به همدان رسید تا یکی از مطالبات جدی مردم این استان پاسخ داده شود.

نیکبخت با بیان اکنون دو خط راه آهن در همدان فعال و برای توسعه و استفاده بهینه از آنها برنامه ریزی شده است، افزود: همچنین با بهره برداری از 28 کیلومتر آزادراه، مسیر آزادراه های استان از جمله آزادراه همدان- ساوه تکمیل شد و به بهره برداری رسید.

وی اظهار کرد: مجموع این اقدامات دسترسی گردشگران به استان همدان را آسان تر و زمان سفر را کاهش داده است.

وی همچنین با اشاره به صادرات صنایع دستی ادامه داد: صادرات فرش استان به کشورهای هدف به دلیل تحریم و نبود امکان انتقال پول، متوقف بود اما با اجرای برجام بیش از یک میلیون و 500 هزار دلار فرش دستباف به کشورهای آمریکا، کانادا، چین و امارات صادر شده است.

استاندار همدان گفت: سرمایه گذاری در بیش از 32 طرح بزرگ صنعتی از ابتدای دولت تدبیر و امید که تاکنون 16 واحد صنعتی آن به بهره برداری رسیده، از دیگر خدمات این دولت است.

وی با بیان اینکه کشاورزی استان از مهمترین رکن های توسعه همدان ارزیابی می شود، گفت: در دولت یازدهم 12 هزار و 700 میلیارد ریال تسهیلات بانکی جذب و در بخش کشاورزی استان تزریق شده است.

وی ادامه داد: سامانه های نوین آبیاری در 85 درصد از اراضی مستعد استان همدان انجام شده است و در حال حاضر افزون بر 136 هزار هکتار از اراضی استان زیر پوشش سیستم های نوین آبیاری قرار گرفته و سالانه در مجموع 612 میلیون متر مکعب آب در بخش کشاورزی صرفه جویی می شود.

وی با بیان اینکه کشت و تولید گیاهان دارویی در استان توسعه یافته و رشد 2 برابری تولید در سطح زیر کشت در برنامه گنجانده شده است، افزود: افزایش تولید از هفت هزار و 800 تن در سال 91 به میزان 14هزار 400 تن در سال 95 که رشد 84 درصدی را نشان می دهد، از دیگر دستاوردهای سال های اخیر است.

وی افزود: در صنایع تبدیلی نیز شاهد بهره برداری از 104 واحد جدید با مجموع ظرفیت 366 هزار تن هستیم که رشد 43 درصدی را نشان می دهد.

وی گفت: در حال حاضر تعداد 252 واحد صنایع تبدیلی با ظرفیت تولید 981 هزار تن دارای پروانه تولید و بهره برداری از سازمان جهاد کشاورزی استان است.

نیکبخت با اشاره به اجرای طرح تحول نظام سلامت در استان، افزود: در بخش بهداشت و درمان استان با اجرای طرح تحول سلامت و مدیریت خوبی که در این بخش شد، کارهای بزرگی در دولت یازدهم انجام شده است.

وی افزود: بهره برداری از مرکز آموزشی درمانی قلب و عروق فرشچیان به عنوان یک مرکز جامع تشخیصی درمانی که با مشارکت خیرین احداث و در سفر رئیس جمهوری افتتاح شد، نمونه ای از این اقدامات بشمار می رود.

وی اظهار داد: از طرف دیگر هتلینگ 16 بیمارستان دولتی در استان ارتقا یافت و سه طرح بیمارستانی (اکباتان، تویسرکان و بهار) نیز بهره برداری شد.

وی ادامه داد: در حوزه بهداشت نیز احداث 197طرح عمرانی آغاز و از این تعداد 150 طرح بهره برداری شد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار