علی لاریجانی تشریح کرد
رئیس مجلس از جزئیات یک تصمیم درباره یارانه نقدی رونمایی کرد که می‌تواند یکی از محورهای بودجه سال ۹۷ باشد. اظهارات رئیس مجلس حکایت از آن دارد که جامعه هدف دریافت‌کنندگان یارانه نقدی تغییر می‌کند. علی لاریجانی در گفت‌و‌گوی تلویزیونی خود درباره روند حذف برخی افراد از فهرست یارانه‌بگیران گفت: یارانه نقدی باید علاوه بر «اعضای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی»، به «روستانشینان و ساکنان شهرهای کوچک» نیز پرداخت شود.
کد خبر: ۵۳۳۷۹۴
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۹ 04 December 2017

به گزارش تابناک سمنان و به نقل از اقتصادنیوز ، ۴ روز پس از آنکه حسن روحانی در گفت‌و‌گوی زنده تلویزیونی گزارش عملکرد ۱۰۰ روز اول دولت دوم خود را با محوریت موضوعات اقتصادی کشور به مردم ارائه داد، علی لاریجانی رئیس مجلس در یک گفت‌و‌گوی زنده تلویزیونی حضور یافت؛ گفت‌و‌گویی که شامگاه شنبه و به بهانه روز مجلس برگزار شد و بخش عمده آن به اقتصاد و حوزه‌های چالش‌برانگیز اقتصادی کشور اختصاص یافت و مسائل سیاسی در اولویت دوم قرار گرفت. «دامنه مجاز یارانه‌بگیران»از مهم‌ترین موضوعاتی بود که علی لاریجانی آن را تشریح کرد.

محوریت اقتصادی این گفت‌و‌گوی تلویزیونی، با توجه به اقتصادی بودن گزارش ۱۰۰ روزه حسن روحانی، از دغدغه جدی این روزهای سران قوا در باب مسائل اقتصادی ایران حکایت دارد. با این همه، گرچه روحانی تلاش کرد در دفاع از عملکرد دولت خود، نگاه امیدوارانه به آینده را به مردم القا کند، علی لاریجانی بیشتر بر نقاط چالشی اقتصادی این روزهای ایران تاکید کرد. با این حال در اظهارات علی لاریجانی وعده‌هایی برای بهبود شرایط نیز داده شد. بررسی مختصات این گفت‌و‌گوی زنده تلویزیونی نشان می‌دهد علی لاریجانی در تشریح موضوعات اقتصادی کشور که محوری‌ترین بخش‌های مصاحبه‌اش را شکل می‌داد، اظهارات خود را در دو وجه مطرح کرد؛ نخست از وضعیت اقتصادی کشور گزارش داد و در وجه دوم، به ترسیم رویکردها در این حوزه پرداخت.

اظهارات رئیس مجلس درباره یارانه‌بگیران، یکی از مهم‌ترین رویکردهایی است که علی لاریجانی در گفت‌و‌گوی خود آن را تشریح کرد. همچنان که گفته شد لاریجانی در این مصاحبه از شعاع و دامنه مجاز یارانه‌بگیران سخن گفت به‌زعم لاریجانی گرچه جمعیت یارانه‌بگیران باید تعدیل شود اما جامعه هدف یارانه نقدی باید تغییر کند و تنها به افراد تحت پوشش کمیته امداد محدود نماند.

او در پرداخت یارانه نقدی، علاوه‌بر «اعضای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی»، از «روستانشینان و ساکنان شهرهای کوچک» نیز به‌عنوان کسانی که باید یارانه دریافت کنند یاد کرد. براساس آنچه خبرگزاری خانه ملت از این مصاحبه تلویزیونی گزارش داد، رئیس مجلس درباره روند حذف برخی افراد از فهرست یارانه‌بگیران گفت: «این پیشنهاد که یارانه فقط به افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی تعلق بگیرد چندان کامل نیست و باید دربرگیری داشته باشد چون خیلی افراد دیگر باید در این فهرست باشند، اما عضو این دو نهاد نیستند. برای مثال خیلی از روستاییان حتی حاشیه‌نشینان یا ساکنان شهرهای کوچک باید یارانه دریافت کنند؛ بنابراین باید این دایره را وسیع‌تر کرد که مجلس با همکاری دولت روی آن در حال کار است و در جلسه سران قوا هم گفتیم که به‌صورت معقولی کار سامان پیدا کند.»

اظهارات علی لاریجانی درباره اصلاح و تغییر جامعه هدف یارانه نقدی ، از آن منظر دارای اهمیت است که حسن روحانی رئیس‌جمهوری، هفتم آذرماه امسال در گزارش عملکرد ۱۰۰ روز اول دولت دوم خود، با اشاره به موضوع یارانه نقدی، دولت را در این موضوع تابع مجلس خوانده بود. بر این اساس به‌نظر می‌رسد با توجه به نقش رئیس مجلس در جریان تصویب طرح‌ها و لوایح و نیز نزدیک شدن به قرار دولت برای ارائه لایحه بودجه سال ۹۷ به مجلس، موضوع تغییر جامعه هدف یارانه نقدی می‌تواند یکی از مهم‌ترین بحث‌های بودجه سال آینده باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار