مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور مطرح کرد
مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: امروز بحث انتقال آب به فلات مرکزی از دریا را داریم که برای این منظور چاره‌ای جز شیرین کردن آب و آسیب‌های عدیده‌ زیست محیطی نداریم.
کد خبر: ۵۳۸۵۱۶
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۱ 14 December 2017
محمد خلیلی‌پیر ظهر امروز در جمع معلمان و نمایندگان سمن‌های زیست‌محیطی در تبریز اظهار داشت: حتی برای مشهدمقدس در حال طراحی خط انتقال 900 کیلومتری هستیم که آب را از حاشیه خلیج فارس و دریای عمان به آنجا ببریم، این آخرین چاره ماست.

وی ادامه داد: در حالی که تأمین آب از دریای آب شیرین یکی از مضرترین و گران‌ترین روش‌ها برای محیط زیست است ولی چاره‌ای نداریم. ضمن اینکه نمک حاصل از این فرآیند آسیب جدی به محیط زیست می‌زند.

وی تصریح کرد: تأمین آب برای فلات مرکزی که در معرض خطر جدی است، بدبینانه‌ترین پیش‌بینی‌هایی که در رابطه با تغییر اقلیم است و خطر مهاجرت 50 میلیون نفر را خواهیم داشت، این جمعیت به کجا می‌روند؟ آیا کشور آمادگی چنین حجمی از مهاجرت را دارد؟

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور افزود: ما یک مهاجرت ناخواسته در جنگ تحمیلی داشتیم که یک‌میلیون نفر انسان آواره شدند و به یاد داریم چه تنش‌های اجتماعی روی داد و جامعه آماده پذیرش چنین شرایطی نبود، حالا 50 میلیون انسان می‌خواهند جا به جا شوند، جابه‌جایی یک تغییر فرهنگ و هویت کشور است. وقتی من می‌گویم یک ایرانی‌ام یعنی بخشی از یک فرهنگ هستم، وقتی قرار باشد فلات مرکزی تخلیه شود، 50 میلیون انسان جا‌به‌جا شوند دیگر من چه هویتی دارم؟

وی موضوع انتقال آب بین حوضه‌ای را یکی از مناقشات جدی کشور عنوان کرده و اظهار داشت: همچنان که امروز شاهدیم نگرانی‌های بین خوزستانی‌ها و چهار محالی‌ها با استان اصفهان و یزد پیش آمده است، این‌ها امروز مقاومت می‌کنند چون کیفیت زندگی‌شان به خطر افتاده است، در خوزستان ما امروز شاهد خشک شدن تالاب‌هایی هستیم که منجر به بروز پدیده ریزگردها است و این موضوع را تشدید می‌کند، امکان انتقال آب بین حوضه‌ای وجود ندارد.

خلیلی‌پیر یادآور شد: خطوط انتقال آبی داریم که از راه‌ها و مسیرهای دوری آب می‌آوریم که همین موضوع منجر به تنش‌های اجتماعی متعدد شده است، 100 کیلومتر خط انتقال آب در آذربایجان‌شرقی که تصور همه ما این است که این استان، استانی پر آب است که همین موضوع نشان می‌دهد اتفاقات عجیبی در موضوع آب رخ داده است.

وی مشکل کم آبی را مشکل ذاتی شرایطی دانسته که خودمان پدید آورده‌ایم و تصریح کرد: تغییرات اقلیم عوارض وحشتناکی با خود به همراه داشته که محصول دخالت‌های نابه‌جای ما در طبیعت است. از اتفاقاتی که تغییر اقلیم برای ما رقم زده و چشم‌انداز آن بسیار نگران‌کننده است. در تابستان گذشته علاوه بر اینکه یک درجه دمای متوسط کشوری بالا رفت، طول دوره گرمای ما هم افزایش یافت.

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور یادآور شد: در استان خوزستان این مشکل امسال بیداد کرد به طوریکه بیش از 40 روز دمای بالای 50 درجه را شاهد بودیم. این خیلی زندگی را غیر قابل تحمل می‌کند و تمام این‌ها تغییراتی است که ناشی از تغییرات اقلیم است. در استان گلستان و غرب مازندران ، 70 روز بارندگی نشد. طول دوره بارندگی کاهش یافته و نامنظم‌تر شده است. میزان بارش‌ها کاهش یافته، متوسط بارندگی ما دو دهه پیش به طور میانگین 250 میلی‌متر در سال بود که الان به 200 میلی‌متر کاهش یافته است. این‌ها شرایط سختی را پدید آورده که باید برای آن چاره‌اندیشی کنیم.

وی اظهار داشت: آب ، جایگزینی ندارد. ما در بحث خدمات زیربنایی اگر جایی برق نباشد با سرمایه‌گذاری می‌توان از یک نیروگاه کوچک آن را تأمین کرد ولی برای آب واقعاً جایگزینی نداریم.

خلیلی‌پیر با بیان اینکه در جابه‌جای کشور ما هنر مهندسی آب مشخص است، گفت: قنات، محصول این موضوع است. ما قنات‌هایی در کشور داریم که هنوز هم فعال هستند و 70 کیلومتر آن طرف‌تر آب آورده‌ایم. با شیوه‌ای که نه تنها به محیط زیست آسیبی نرسیده بلکه کمک هم کرده‌ایم، این آب در طول مسیر خود سفره آب‌های زیرزمینی را تغذیه کرده، تبخیر نشده، اتلاف نشده و آمده به دست مصرف‌کننده رسیده است.

وی گفت: مصرف‌کننده این آب را به غایت هوشمندانه مصرف کرده است. ما نخستین سدسازهای دنیا هستیم. نیاز بوده آب‌ها را ذخیره کنیم، ما سدهای زیرزمینی داریم. سدهایی در مناطق گرم تا آب تبخیر نشود. آب را حفظ کرده و از آن به خوبی استفاده کردیم.

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ادامه داد: الآن همین هوشمندی در موضوع آب را طلب می‌کند، موضوع آب موضوعی بخشی نیست کار ما فرهنگ‌سازی نیست چون بلد نیستیم. به همین منظور از شما معلمان تقاضای کمک داریم ما باید راه مقابله با این شرایط را به همه آموزش دهیم و  این هم سازگار کردن خود مثل پیشینیان با وضع موجود است، باید با وضع موجود خود را تطبیق دهیم چرا که آبی بیشتر از این نداریم.

وی گفت: اینکه اشاره کردم باید خود را با شرایط سازگار کنیم یعنی یاد بگیریم با این میزان آب بدون اینکه به کیفیت زندگی مان آسیبی برسد زندگی خود را شکل دهیم، این امر شدنی است. در الگوهای جهانی میزان سرانه مصرف خانوار را به 110 لیتر رسانده‌اند بدون اینکه به کیفیت زندگی مردم لطمه وارد شود.

خلیلی پیر خاطرنشان کرد: در کشور ما با وجود این کم‌آبی در برخی شهرها 220 تا 250 لیتر سرانه مصرف داریم. این اصلاً خوب نیست. ما دولتی‌ها هم هر چه بگوییم مردم باور نمی‌کنند و می‌گویند، نمی‌توانید خوب کار کنید و ضعف‌های خود را گردن مردم می‌اندازید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :