کد خبر: ۵۴۰۵۵۳
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۱:۲۲ 19 December 2017
تابناک گیلان / اعضای کمیسیون گردشگری اتاق ایران نسبت به نبود آمار دقیق در صنعت گردشگری، قیمت بالای زمین برای سرمایه گذاری افزایش عوارض خروج از کشور انتقاد کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی کمیسیون گردشگری اتاق ایران،نبود آمار دقیق در صنعت گردشگری، قیمت بالای زمین برای سرمایه گذاری و افزایش عوارض خروج از کشور از جمله محورهای نشست بیست و هفتمین کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران بود. در این نشست احمد اصغری رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران با اشاره به اینکه موضوع گردشگری امر فرابخشی بوده و عملکرد سازمانها و نهادهای متعددی برآن تاثیر گذار است، گفت: بر این اساس ارتقاء شاخص های گردشگری نیازمند ایجاد تعامل ، هماهنگی و همسوئی سازمانهای مختلف با سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری است.

رییس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران تصریح کرد: بر اساس رویکرد و سیاست گذاری جدید دولت، انتظار می رود در اجرای هرچه بهتر طرح توسعه گردشگری داخلی و ارتقاء سطح کیفی و کمی خدمات قابل عرضه به مسافران وگردشگران کلیه سازمانها و نهادهای مرتبط با همدلی و تعامل موثر بین بخشی و فرابخشی، امکانات رفاهی سفر را فراهم کنند.

وی ادامه داد: به همین منظور برای رسیدن به این هدف می بایست در تعامل با بخش دولتی و سازمان های مردم نهاد و حمایت بیشتر دولت، برنامه مشخصی برای مدیریت و راهبری امور گردشگری برای همراه کردن سایر بخش ها برنامه هایی دریک بازه زمانی چهارساله تا هشت ساله تدوین شود.

اصغری با اشاره به اینکه مهمترین بحث در تحلیل وضع موجود گردشگری کشور، امنیت سرمایه گذاری و ارائه مشوقهای لازم ، تامین زیرساخت ها دربخش اقامتی و حمل ونقل اعم از هوایی، دریایی وزمینی شامل جاده و ریل در داخل و بازاریابی در خارج از کشور است، افزود: افزایش توان رقابتی ایران در سطح منطقه نیز از نکات مورد توجه در تحلیل شرایط موجود گردشگری کشور است.

رییس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران تاکید کرد: کمیسیون گردشگری اتاق ایران مخالفت خود را با تصمیمات عجولانه و غیر کارشناسی به خصوص در زمینه عوارض خروج از کشور اعلام می کند و نظر کارشناسی خود را به ریاست سازمان برنامه و بودجه و ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تا پایان هفته جاری رسماً اعلام خواهد کرد.

وی ادامه داد: برای خروج از وضعیت موجود باید به مولفه هایی مانند تشریک مساعی منطقه ای و بین المللی، تجهیز بنادر ، نوسازی ناوگان دریایی و تامین نیروی متخصص و ماهر، بهره جویی از فرصت های موجود در مناسبات چند چانبه در منطقه خلیج فارس، توجه به نقش موثر فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره ) در ترانزیت ، پروازهای بین المللی و تبدیل آن به یک مرکز منطقه ای (HUB) ،تداوم تاسیس دفاتر اطلاع رسانی ، کانون های تبلیغاتی و خانه های فرهنگ در کشورهای منطقه وبازارهای هدف گردشگری کشور، فراهم ساختن زمینه و امکان استفاده از کارت های اعتباری بین المللی برای گردشگران و غیره توجه شود.

همچنین اوحدی با اشاره به اینکه بخش خصوصی جوهره اصلی صنعت گردشگری است، گفت: باید اذعان کرد که نقش بخش دولتی در حوزه گردشگری کم رنگ است و در این میان اعتقاد داریم این میزان نیز باید به بخش خصوصی واگذرا شود.

معاون سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه هم اکنون قطری ها رویکرد جدی برای سرمایه گذاری در کشورمان دارند، اظهار کرد: ایران اسلامی به دلیل جاذبه ها، موقعیت استراتژیک و غیره ظرفیت خوبی برای سرمایه گذاری خصوصا در حوزه گردشگری است.

وی با بیان اینکه قوانین مربوط به سرمایه گذاری کشورمان از جمله قوانین پیشرفته در دنیا محسوب می شود، ادامه داد: اما این مهم در حالیست که این قوانین به درستی معرفی نشده است. به عنوان مثال دولت در اکثر سرمایه گذاری ها از ریسک سرمایه گذار حمایت می کند.

اوحدی با اشاره به اینکه اعتبار سرمایه گذاری برای سال آینده افزایش یافته است، افزود: خوشخبتانه اعتبار توسعه مناطق روستایی در حوزه گردشگری نیز افزایش خوبی یافته است.

معاون سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصریح کرد: باید اذعان کرد که یکی از مشکلات حوزه گردشگری، تامین زمین است زیرا سرمایه گذار بخش زیادی از منابع خود را برای تامین آن هزینه کند.

وی با اشاره به اینکه امروزه در اروپا و کشورهای آسیایی بحث «هویت، مالکیت و ثروت» در خصوص تامین زمین برای سرمایه گذاران حوزه گردشگری مطرح است، افزود: به عنوان مثال اجاره ۹۰ ساله به سرمایه گذار داده می شود.

اوحدی با اشاره به اینکه هم اکنون سرمایه گذارانی از عمان و قطر وجود دارند اما بخاطر قمیت بالای زمین در کشورمان وارد عرصه سرمایه گذاری نمی شوند، گفت: باید اذعان کرد که اتاق بازرگانی ایران دارای ظرفیت خوبی است و می توان دبرای برطرف کردن این موضوع کمک شایانی انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه مشکل نبود آمار مناسب در حوزه گردشگری یکی از ضعف های موجود دراین حوزه است، خاطرنشان کرد: هم اکنون نیروی انتظامی مرجع آماری است در حالی که این مجموعه مولفه هایی دارد که مخصوص خودش است لذا آمار مناسبی از گردشگری در دسترس نیست.

اوحدی خاطرنشان کرد: وزیر گردشگری عمان در آینده ای نزدیک به ایران سفر خواهد کرد از این رو ظرفیت خوبی برای تعامل بیشتر به منظور جذب سرمایه در حوزه گردشگری وجود دارد.

دفتر جذب سرمایه گذاری خارجی اتاق ایران در کنار سرمایه گذاران صنعت گردشگری

در ادامه سلاح‌ورزی با اشاره به اینکه متاسفانه برخی از شهرداران صرفا به دنبال دریافت عوارض از سرمایه گذاران هستند، گفت: این مهم در حالیست که باید با تسریع امور سبب افزایش سرمایه گذاری در شهرها شوند.

 نایب رئیس اتاق ایران با اشاره به صحبت های معاون سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ادامه داد: می توان مشکل تامین زمین مناسب برای سرمایه گذاران حوزه گردشگری را با توجه به ظرفیت های قانونی که وجود دارد برطرف کرد.

وی تصریح کرد: دفتر جذب سرمایه گذاری خارجی و تامین مالی در اتاق ایران راه اندازی شده است تا از این طریق به بخش خصوصی کمک کرد از این رو می توان از این ظرفیت برای پروژه های بنگاه های کوچک و متوسط حوزه گردشگری نیز بهره مناسب برد.

تسریع‌گری بجای تصدی‌گری در دستورکار ستاد گردشگری شهرداری تهران

همچنین سیف با اشاره به اینکه توجه جدی به گردشگری شهری در شورای شهر تهران شده است، گفت: مسئولان گردشگری را به عنوان منبع درآمدزایی پایدار و مناسب تلقی می کنند.

رییس ستاد گردشگری شهرداری تهران تصریح کرد: تغییر رویکرد مناسبی در شهرداری تهران در خصوص گردشگری بوجود آمده است.

وی با اشاره به اینکه با همکاری سازمان میزاث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری موانع گردشگری در تهران را برطرف خواهیم کرد، اظهار کرد: با توجه به رویکرد جدید، بجای تصدی گری به دنبال تسریع گری هستیم.

پیشنهاد تشکیل کارگروه مدیریت شهری برای جذب گردشگر

در ادامه نصرتی با اشاره به اینکه در سال ۲۰۱۶ مقرر شد صنعت گردشگری پیشاهنگ صنایع کشور قرار بگیرد، گفت: همگان اذعان دارند که صنعت گردشگری بالاترین آمار در تولید اشتغال را به همراه دارد

شهردار رشت با بیان اینکه ۴۱ شهر و ۷ منطقه آزاد کشور در مسیر جاده ابریشم قرار دارند، گفت: این مهم در حالیست که ۲۶ کشور عضو مجمع جاده ابریشم هستند.

وی با اشاره به اینکه گردشگری شهری یکی از جنبه های مهم گردشگری است، ادامه داد: این مهم در حالیست که شهرداری ها نیز به دنبال افزایش درآمد پایدار هستند.

نصرتی با اشاره به اینکه شعار"شهرها موتور مولد توسعه" نباید صرفا در حد شعار باقی بماند، ادامه داد: ۷۳ درصد مردم شهرنشین هستند اما این مهم در حالیست که از ظرفیت گردشگری شهری استفاده مطلوبی نمی شود.

شهردار رشت ضمن ارائه پیشنهاد تشکیل کارگروه مدیریت شهری برای جذب گردشگر، از آمادگی رشت برای استقرار دبیرخانه این کارگروه گفت.

وی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری در رشت در حوزه گردشگری بدون پرداخت عواش انجام می شود، افزود: بنابراین سرمایه گذاران با آرامش خاطر می توانند در این حوزه اقدام به انجام پروژه هایشان کنند.

سایت ۲ هزار و ۴۰۰ هکتاری گردشگری در تالش راه اندازی می شود

همچنین، باباپور با اشاره به اینکه گردشگری صادرات نامرئی تلقی می شود، گفت: صنعت گردشگری سبب افزایش درآمد می شود اما باید به آسیب های این حوزه توجه جدی داشت.

شهردار تالش تصریح کرد: تالش در مناطقی دارد که در جاذبه بکر برای گردشگران است اما باید از تجربه بروز آسیب های گردشگری که در مناطق دیگر کشور بوجود آمده بهره برده شود تا این مهم در تالش رخ ندهد.

وی با اشاره به اینکه سایت ۲ هزار و ۴۰۰ هکتاری در تالش در حال راه اندازی است، ادامه داد: این مجموعه در جنگل های هیرکانی واقع شده و تلاش خواهد شد در راه اندازی ان به مسئله حفاظت از محیط زیست توجه جدی شود.

باباپورافزود: زمین و بسته های تشویقی برای اجرای پروژه های گردشگری به سرمایه گذاران ارائه خواهد شد تا برای توسعه صنعت گردشگری گام مناسبی برداشته شود.

امضا و تبادل تفاهم‌نامه همکاری بین کمیسیون گردشگری،اقتصادورزش و اقتصادهنر اتاق ایران با اتاق بازرگانی اکراین در حوزه گردشگری از جمله رخدادی های بیست و هفتمین جلسه کمیسیون مذکور بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار