صنعت گردشگری ایران
کد خبر: ۵۴۱۵۷۴
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۱ 20 December 2017

گردشگری از دیرباز در ایران ررونق بسیار داشته و قرارگرفتن در مسیر جاده ابریشم ، آمد و شد خاورشناسان ، وجود کاروانسراها ، چاپارخانه های قدیمی و راه های ارتباطی گسترده دلیل این مدعاست .

ایران رتبه دهم ثبت آثار ملی در سازمان میراث جهانی یونسکو را در اختیار دارد که این آثار ، همه مقاصد جذابی برای گردشگران علاقمند به تاریخ و تمدن و فرهنگ بشمار می­آیند .

نام ایران همیشه آمیخته با فرهنگ و تمدن است . همین موضوع باعث شده تا گردشگران و جهانگردان ، ایران را به عنوان مقصد اصلی سفرهای خود انتخاب کنند .

علاوه بر تمدن و فرهنگ ، ایران مقصد بسیاری از طبیعت گردان و طبیعت دوستان می باشد . جاذبه های گردشگران ایران را می توان به بخشهای طبیعت گردی ، تاریخی ، مذهبی ، سلامت ، علمی و آموزشی تقسیم کرد که در این میان جاذبه­های تاریخی و طبیعت بیشترین میزان جذب گردشگری را به خود اختصاص داده­ اند .بعد از انجام توافقات بین ایران و اتحادیه اروپا و برداشته شدن برخی از تحریم­ها ، نظر بسیاری از گردشگران اروپایی به سوی ایران جلب شده . بطوری که گردشگری به رشد 12 درصدی ( در دو سال اخیر ) رسیده و از طرفی دولت تمرکز خود را به روی این بخش بیشتر کرده و بودجه سازمان میراث فرهنگی را برای سال 1396 ، 12 درصد به مبلغی نزدیک به 781 میلیارد و 266 میلیون تومان افزایش داده است .

ایران با وجود داشتن پتانسیل های بالای گردشگری نیاز به تامین زیرساخت­های مناسب در راستای افزایش جذب گردشگر را دارد . از جمله این زیرساخت­ها میتوان به تامین امکانات مناسب برای توریسم درمانی ، تامین هتل و ساخت مکان­های تفریحی ، تامین وسایل حمل و نقل با کیفیت ، توسعه سیستم ­های ارتباطی و خدمات رزرواسیون ( رزرواسیون آنلاین ) ، احیا و بازسازی مناطق گردشگری (مانند کاروانسراهای قدیمی ) اشاره کرد .

به دلیل افزایش روز­افزون گردشگری در ایران ، نیاز به ساخت هتل و ایجاد اماکن استراحتگاهی نیز افزایش یافته است . به طوری که در طی چند ماه اخیر شرکت­های اروپایی مانند Easy Hotel بریتانیا و گروه هتل­های آکور فرانسه برای ساخت هتل­های زنجیره­ای در ایران قرارداد امضاء کرده و درصدد بهره برداری و اجرای پروژه­های خود می­باشند .

 
محمود بندرچی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار