نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد، رژیم غذایی سرشار از گوجه‌فرنگی و سیب به بهبود و بازسازی ریه افراد سیگاری کمک شایانی می‌کند.
کد خبر: ۵۴۲۵۱۱
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۳ 23 December 2017

به گزارش تابناک سمنان، مطالعه محققان دانشکده جان هاپکینز آمریکا نشان می‌دهد، رژیم غذایی سرشار از گوجه‌فرنگی و سیب به بهبود و بازسازی ریه افراد سیگاری کمک شایانی می‌کند.

پژوهشگران دانشکده بهداشت عمومی این دانشگاه باور دارند،کاهش طبیعی عملکرد ریه در طول یک دوره 10 ساله در بین افراد سیگاری با رژیم غذایی سرشار از گوجه فرنگی و میوه به مراتب کندتر است.

بر اساس این پژوهش‌ها که بر روی بیش از 650 نفر طی یک دوره 10 سال انجام شده است،افرادی که به طور میانگین بیش از دو گوجه فرنگی یا بیش از سه وعده میوه تازه در روز مصرف می‌کنند، در مقایسه با افرادی که کمتر از یک گوجه یا کمتر از یک وعده میوه در روز می‌خورند، کاهش عملکرد ریه‌شان آهسته‌تر است.

دانشمندان با بیان اینکهعملکرد ضعیف ریه‌ها با ریسک مرگ ناشی از تمامی بیماری‌ها از جمله بیماری انسداد مزمن ریوی، بیماری قلبی و سرطان ریه مرتبط است؛ گفتند: «رژیم غذایی سرشار از میوه می‌تواند روند طبیعی پیر شدن ریه‌ها را آهسته کند؛ ضمن اینکه به ترمیم ریه افراد سیگاری به میزان قابل توجهی کمک می‌کند».

وانسا گارسیا لارسن، محقق و سرپرست ارشد این مطالعه در پایان گفت: «مصرف میوه‌های بیشتر اگر به شکل منظم باشد می‌تواند با آسیب‌های ناشی از افزایش سن مقابله کند و افراد را از معرض بسیاری از بیماری‌ها دور نگه دارد؛ قطعاً رژیم غذایی متعادل می‌تواند یکی از راه‌های مبارزه با افزایش بیماری "COPD" در سراسر جهان باشد».

در جهان، بیماری "COPD"، حدود 329 میلیون نفر، تقریباً پنج درصد از جمعیت دنیا را مبتلا ساخته است؛ در سال 2012، این بیماری سومین عامل اصلی در مرگ افراد بوده که بیش از 3 میلیون نفر را به کام مرگ فرستاده است؛ این میزان مرگ به دلیل افزایش نرخ سیگار کشیدن و بالارفتن میانگین سنّی جمعیت در بسیاری از کشورها افزایش می‌یابد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار