سند نقض حقـوق بشر فـرانسه با سه زبان، در مراسمی با حضور مدیر کل اروپا و آمریکای مجمع تقریب مذاهب اسلامی در دانشگاه شهید بهشتی رونمایی شد.
کد خبر: ۵۴۶۸۳۴
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۷ 02 January 2018

به گزارش تابناک : روز گذشته با حضور حسینی مدیر کل اروپا و آمریکای مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، غائبی رئیس اداره حقوق بشر وزارت خارجه و اسماعیلی‌فرد رایزن سابق حقوق بشر در پاریس به همت مرکز جهانی حمایت از حقوق بشر و با همکاری پژوهشگاه مطالعات جهان و مرکز دانشجویی حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه شهید بهشتی از سند نقض حقوق بشر در فرانسه رونمایی شد.

بر اساس این گزارش در ابتدای این نشست «دکتر سید محمدعلی حسینی» مدیرکل اروپا و آفریقای مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به پایش صورت گرفته در مورد نقض حقوق بشر در فرانسه تاکید کرد: هدف از این پایش این است که تصویر درستی از واقعیت‌های موجود در جهان از جمله فرانسه در ارتباط با حقوق بشر ارائه دهیم و اجازه ندهیم که بیش از این موضع ارزشمندی چون حقوق بشر مورد استفاده ابزاری قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه ما باید تلاش کنیم که استفاده ابزاری از حقوق بشر توسط برخی از قدرت‌ها را متوقف و ناکارآمد کنیم، ادامه داد: باید از نظر سیاسی بین طرف‌های مختلفی که می‌خواهند به این موضوع بپردازند، توازنی ایجاد شود و در همین چارچوب باید انجام گفت‌وگو هدفمند را مورد توجه قرار دهیم.

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه نبرد دشمنان با ما بر سر هویت انقلابی و اسلامی ما است، افزود: در اسلام مبانی ارزشمندی در ارتباط با حقوق بشر ذکر شده و ما باید به صورت جدی‌تر به آن بپردازیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه توجه به موضوع حقوق بشر از سوی دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، سازمان‌های مردم نهاد، رسانه‌ها و همچنین نهادهای دولتی مورد غفلت قرار گرفته، ادامه داد: ما عموما موقعی به این موضوع می‌پردازیم که از سوی نهادهای بین‌المللی بیانیه‌ای در این زمینه منتشر می‌شود و ما در صدد اعلام موضع و پاسخگویی به این بیانیه‌ها هستیم.

حسینی به موارد نقض حقوق بشر در فرانسه اشاره کرد و گفت: این کشور خود را سردمدار آزادی و دموکراسی مطرح می‌کند و پیرامون آن تبلیغات گسترده‌ای را انجام می‌دهد. او خود را در جایگاهی در این زمینه قرار داده است که دیگر کشورها را در زمینه حقوق بشر مورد خطاب قرار داده و بعضا آنها را متهم به نقض حقوق بشر می‌کند و با تهدید و اجبار تلاش می‌کند که پارادایم حقوق بشری مدنظرش از سوی دیگر کشورها مورد پذیرش قرار بگیرد.

این دیپلمات کشورمان به نادیده گرفتن مواردی چون آزادی بیان، اصل برابری و نادیده گرفتن تفاوت‌های نژادی، قومی، مذهبی و فرهنگی از سوی مقامات فرانسوی گفت: ده درصد از جمعیت فرانسه را اقلیت‌ها را تشکیل می‌دهند و ما می‌بنیم که دولت فرانسه در رفتار با آنها حقوق بشر را نادیده گرفته و تفاوت فوق‌العاده‌ای بین آنها و دیگر شهروندان فرانسوی قائل می‌شود.

حسینی با بیان اینکه فرانسوی‌ها مدعی مبارزه با تروریسم هستند ولی یکی از مهم‌ترین و روسیاه‌ترین فرقه‌های تروریستی که دستش به خون ملت ایران و عراق آغشته است و از داعش در انجام جنایت‌هایش در عراق و سوریه حمایت می‌کرد، در فرانسه مشغول به فعالیت هستند، تصریح کرد: متاسفانه مقامات دولت پاریس به این گروه تروریستی (منافقین) اجازه می‌دهند که همایش برگزار کنند و ملت ایران را مورد هجوم قرار دهند.

مدیرکل اروپا و آفریقای مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با انتقاد از رفتار دوگانه نهادهای بین‌المللی در ارتباط با موضوع حقوق بشر ادامه داد: رژیم سعودی به خاطر جنایت‌هایی که به خصوص در یمن انجام داده است، نامش در فهرست ناقضان حقوق کودک قرار گرفت اما به خاطر فشارهای عربستان، سازمان ملل و شخص دبیرکل با شرمساری گفتند که مجبور هستند نام عربستان را از این لیست حذف کنند. چراکه این کشور تهدید کرده بود بودجه حمایتی خود را از این سازمان قطع می‌کند. از دیگر سو می‌بینیم عربستان که در آن موارد متعدد نقض حقوق بشر صورت می‌گیرد، به عضویت شورای حقوق بشر سازمان ملل در می‌آید و ریاست پنلی که مربوط به حقوق زنان است را برعهده می‌گیرد. با توجه به این نوع عملکردها نمی‌توان از این نهادها انتظار چندانی در زمینه حقوق بشر داشت.

حسینی با بیان اینکه نهادهای مردمی که در کشور در زمینه حقوق بشر فعالیت می‌کنند و به انجام فعالیت‌های تحقیقاتی و علمی در این زمینه می‌پردازند، باید مورد حمایت نهادهای دولتی قرار بگیرند، ادامه داد: باید نهادهای ذی ربط، نخبگان سیاسی و اصحاب رسانه را نسبت به موضوع حقوق بشر حساس کرد. در این ازتباط استفاده از فضای مجازی کمک زیادی می‌کند.

این دیپلمات کشورمان با بیان اینکه پایش‌ها و تحقیقاتی که در این زمینه در کشور انجام می‌شود باید در محافل بین‌المللی نیز مطرح شود در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: مبانی حقوق بشر اسلامی مبتنی بر منطقی قوی است و ما در مورد موضوعاتی که بعضا در ارتباط با بحث حقوق بشر مورد اتهام قرار می‌گیریم دارای مبانی قوی هستیم و باید از این پشتوانه که مبتنی بر فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی است، به خوبی برای دفاع از خود استفاده کنیم.

در این مراسم همچنین اسماعیلی‌فر رایزن حقوق بشر در فرانسه اظهار کرد: نقض حقوق بشر در غرب به صورت پیچیده انجام می‌شود به نحوی که مردم تصور آن را نمی‌کنند.

وی با اشاره به استفاده ابزاری برخی از قدرت‌ها از حقوق بشر جهت سرکوب و فشار آوردن به کشورهای مخالف‌شان اشاره کرد و گفت: غربی‌ها چشم‌هایشان را بر روی مسائل سوریه و یمن بسته‌اند و از دیگر سو به ما اتهام می‌زنند که ما در این حوادث دخالت داریم در صورتی که اگر مبارزه ایران با تروریسم نبود، مشخص نبود که وضعیت در آینده چگونه خواهد بود.

رایزن حقوق بشر در فرانسه با بیان اینکه عده‌ای از حقوق بشر به عنوان ابزاری برای تحکم و القای مدل خاصی از زندگی به دیگران استفاده می‌کنند، اظهار کرد: ما حقوق بشر اسلامی داریم و باید این باور تقویت شود که حقوق بشر در اسلام ذاتی است و در همین چارچوب در کنار پیشرفت‌های دیگر باید این قدرت نرم را به جهانیان نشان دهیم.

در ادامه این نشست«دکتر محمدرضا غائبی» رئیس اداره حقوق بشر وزارت امور خارجه اظهار کرد: در این سال‌ها بارها مشاهده کرده‌ایم که از حقوق بشر استفاده ابزاری شده است و ما باید مواظب باشیم که سوءاستفاده‌ای که از حقوق بشر صورت می‌گیرد منجر نشود که ما اصل حقوق بشر را منکر شویم.

این مقام مسئول در وزارت خارجه با بیان اینکه مبانی دین اسلام بر موضع حقوق بشر تاکید ویژه‌ای دارد، ادامه داد: همان‌طور که گفتم ما نباید در مورد حقوق بشر به نحوی موضع‌گیری کنیم که در مظان این اتهام قرار بگیریم که حقوق بشر را قبول نداریم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حقوق بشر از جایگاه ویژه‌ای در نزد افکار عمومی دنیا برخوردار است و شاید بتوان گفت که مهم‌ترین موضوعی است که افکار عمومی دنیا را به خود جلب می‌کند، تصریح کرد: حقوق بشر یک ابزار قدرتمند برای انجام اقدامات سلبی و ایجابی است و با استفاده از آن می‌بینیم که در مورد کشورها تصویرسازی صورت می‌گیرد.

غائبی حقوق بشر را یک قدرت معنایی و نرم عنوان کرد و گفت: حقوق بشر به پدیده‌ای برای اعتبار و ژست بین‌المللی تبدیل شده است.

این مقام مسوول در وزارت خارجه با اشاره به نگاه دولت ترامپ به موضوع حقوق بشر تصریح کرد: خانم نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل چندی پیش در شورای حقوق بشر حضور پیدا کرد و اظهار کرد که در این شورا، اسرائیل و حمایت از این رژیم برای آمریکا از اولویت ویژه‌ای برخوردار است.

غائبی همچنین با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها چشم‌هایشان را بر روی جنایت‌های عربستان و یمن بسته‌اند، در بخشی دیگر از صحبت‌های خود به برگزاری دو دور از گفت‌وگوهای حقوق بشر بین ایران و اتحادیه اروپا اشاره کرد و افزود: ما به چند شرط آمادگی خود را برای حضور در این گفت‌وگوها اعلام کردیم که یکی از شرط‌های مهم این بود که این‌گونه نیست که آنها فقط می‌توانند مسائل حقوق بشر را مطرح کنند. ما نیز در این زمینه فعال هستیم و در گفت‌وگوهایی که انجام شد، موارد متعددی از نقض حقوق بشر در اروپا را مطرح کردیم و مواضع این اتحادیه در مورد جنایاتی که در یمن و میانمار صورت گرفته را مورد انتقاد قرار دادیم.

رئیس اداره حقوق بشر وزارت امور خارجه در ادامه با بیان اینکه در دنیای کنونی باید از ظرفیت‌های سازمان‌های مردم نهاد و همچنین رسانه‌ها برای تبیین موضوع حقوق بشر استفاده بیشتری کنیم، خاطرنشان کرد: نکته‌ای که من می‌خواهم بر آن تاکید کنم این است که ما باید تصویرسازی مثبتی از ایران در زمینه حقوق بشر ارائه کنیم و تصویر نادرستی که در جهان نسبت به این موضوع از ایران وجود دارد را اصلاح کنیم.

علی عباسی‌اصل در مراسم رونمایی از "سند نقض حقوق بشر در فرانسه، با ارائه توضیحاتی در مورد پایش صورت گرفته اظهار کرد: این سومین سند نقض حقوق بشر که توسط این مجموعه تهیه و تدوین شده است.

وی در مورد علت انتخاب فرانسه در این پایش، اظهار کرد: در مقطعی مشاهده کردیم که تصویب قوانین ضد اسلامی در فرانسه افزایش پیدا کرده و ما شاهد اهانت برخی از نشریات این کشور از جمله مجله شارلی ابدو به اسلام بودیم. از دیگر سو آنها در جریان جنگ تحمیلی به انحای مختلف از صدام حمایت کرده و در آن مقطع پنج هواپیما از سوی پاریس در اختیار عراق قرار داده شده و آنها از این هواپیماها برای بمباران ایران استفاده کردند.

عباسی اصل همچنین به صادر کردن خون‌های آلوده از سوی فرانسه به ایران و به خطر انداختن سلامت تعدادی از شهروندان ایرانی اشاره کرد و گفت: فرانسوی‌ها رسما از بابت این کاری که انجام دادند از ملت ایران عذرخواهی نکردند و از دیگر سو شاهد این هستیم که در مذاکرات هسته‌ای نقش پلیس بد را ایفا می‌کردند.

رییس مرکز جهانی حمایت از حقوق بشر همچنین به حمایت فرانسوی‌ها از منافقین اشاره کرد و گفت: منافقین دست‌شان به خون ملت ایران آلوده است ولی فرانسوی‌ها به عناصر این گروهک تروریستی اجازه می‌دهند که به راحتی در این کشور فعالیت کند و تجمع برگزار کند.

وی در پایان صحبت‌های خود از دست‌اندرکاران تهیه این سند بار دیگر تشکر و قدردانی کرد.

 

 

 

منبع : فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار