کد خبر: ۵۴۷۸۷۵
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰ 05 January 2018

پیوستن اسرائیل به ائتلاف ضد عربی ضد ایران، واکنش کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل به آشوب‌های اخیر در ایران، تحریم های جدید آمریکا علیه ایران به بهانه اغتشاشات و رایزنی سفیر جدید عربستان در لبنان با سعد حریری، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به نامه ایران به رئیس شورای امنیت در اعتراض به دخالت آمریکا در امور داخلی نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در نامه ای به رئیس شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به دخالت آمریکا در امور داخلی ایران و حمایت از اقدامات خرابکارانه اعتراض کرد.

در نامه غلامعلی خوشرو آمده است: براساس دستورالعمل دولت متبوع خود و پیرو نامه قبلی اینجانب در 29 خرداد 1396 در مورد سیاست های مداخله جویانه آمریکا، مایلم توجه شما را به تلاش های گسترده اخیر دولت آمریکا برای مداخله در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران جلب نمایم.

وی افزود: اقدامات مستمر دولت های قبلی آمریکا در برهم زدن روند عادی حیات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ایران که با کودتای نظامی علیه نخست وزیر منتخب ملت ایران در سال 1332 آغاز شد، در چند دهه گذشته ادامه داشته است. دولت جدید ایالات متحده هیچ گونه حدومرزی در نقض تمامی اصول و قواعد حقوق بین الملل حاکم برپیشبرد متمدنانه روابط بین الملل قائل نیست.

نماینده ایران در سازمان ملل ادامه داد: در چند روز گذشته، دولت آمریکا با هدایت رئیس جمهوری آن کشور اقدامات مداخله جویانه خود در امور داخلی ایران را به شکل بی شرمانه ای افزایش داده است.

نامه ایران به رئیس شورای امنیت در اعتراض به دخالت آمریکا در امور داخلی/تحریمهای جدید آمریکا علیه ایران به بهانه اغتشاشات

خوشرو افزود: این اقدامات به بهانه حمایت از اعتراضات پراکنده‌ای است که در موارد متعدد توسط نفوذی ها به سمت خشونت کور، تخریب گسترده و کشتار بی دلیل از جمله قتل یک پسربچه دوازده ساله و پدرش منحرف شده است. رئیس جمهور آمریکا و معاون وی در توئیت های مکرر مضحک‌ خود، ایرانی ها را به اقدامات خرابکارانه تحریک کرده اند.

وی اظهار کرد: وزارت خارجه آمریکا تا آن جا پیش رفت که معترضان در ایران را به تغییر دولت تشویق کند و اذعان داشت: در حال مداخله در امور داخلی ایران از طریق فیسبوک و توئیتر است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد: دولت کنونی آمریکا برخلاف بیانیه های توخالی اخیر خود، دائم به ملت بزرگ ایران توهین کرده و خصومت آشکار خود با مردم ایران را نشان داده که از جمله آن ها ممانعت از ورود شهروندان عادی ایران به آمریکاست.

خوشرو تصریح کرد: علاوه بر این، آمریکا حتی تعهدات خود تحت برجام را از طریق تحمیل تحریم های غیرقانونی علیه ایران و انجام همه گونه اقدامات انحرافی به منظور جلوگیری از برخورداری مردم ایران از منافع اقتصادی ناشی از تعهدات آمریکا تحت برجام برای رفع تحریم را نقض کرده است.

وی یادآور شد: لازم است خاطرنشان کنم، حق اعتراض در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران شناسایی و تضمین شده است. در اجرای این اصل قانون اساسی، اعتراضات، تظاهرات و تحصن ها تقریبا روزانه توسط گروه‌ها با منافع مختلف در اقصی نقاط کشور انجام می گیرد. دولت جمهوری اسلامی ایران همچون تمامی نظام های دموکراتیک مصمم به حفاظت از این حق و نیز امنیت شهروندانش علیه اقدامات خشونت بار و خرابکارانه است.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد: اقدامات مداخله جویانه فاحشی که هم اکنون توسط دولت آمریکا صورت می گیرد، در تناقض با قواعد آمره حقوق بین الملل و برخلاف اصول و اهداف منشور ملل متحد است. دولت جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد همه کشورها چنین سیاست ها و سخنان خطرناکی را محکوم کرده و از دولت ایالات متحده بخواهند مسئولانه عمل کند و به اصول منشور ملل متحد و حقوق بین الملل پایبند بماند.

اسرائیل: برای مهار ایران، به زودی عضو ائتلاف عربی می‌شویم

«گادی آیزنکوت» رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد، این رژیم به زودی عضو ائتلاف عربی گسترده‌ای در منطقه برای جلوگیری از تحمیل هیمنه (هژمونی) شیعی در سوریه خواهد شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری فلسطینی «سما»، آیزنکوت در سخنانی در دانشگاه هرتزلیا مدعی شد: حکومت ایران در راستای تشکیل هلال شیعی کار می‌کند تا نفوذش را از طریق عراق، سوریه، لبنان، یمن، بحرین و نوار غزه را گسترش دهد؛ فقط به حجم کمک‌های سالانه تهران به حماس و حزب‌الله نگاه کنید.

وی در ادامه به پرونده سوریه پرداخت و گفت: تلاش‌ها در این پرونده بر منع تمرکز ایران در مرزهای اسرائیل متمرکز شده است.

آیزنکوت سپس مدعی شد: بر اساس اخبار دستگاه اطلاعاتی ما، هم اکنون حدود 2 هزار مستشار ایرانی، 8 هزار تن از اعضای حزب‌الله و 10 هزار مسلح دیگر تابع ایران از کشورهای دیگر مانند عراق، افغانستان و پاکستان در سوریه حضور دارند.

رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شد: نمی‌توانیم این حقیقت را نادیده بگیریم که حزب‌الله، نظامیان شیعه و ایران خودشان را در جبهه پیروز در سوریه در کنار «بشار اسد» می‌بینند. ما اقدامات نظامی و بین‌المللی در چارچوب زمینه‌های دیگر برای جلوگیری از محکم شدن حضور ایران در سوریه انجام می‌دهیم، زیرا این موضوع (تقویت نفوذ ایران) موضوعی منفی برای اسرائیل، سوریه و اروپا خواهد بود.

رژیم صهیونیستی مرتب ایران را به اقداماتی در راستای بی‌ثبات کردن منطقه خاورمیانه متهم می‌کند.

تحریم های جدید آمریکا علیه ایران به بهانه اغتشاشات

خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع آگاه در کاخ سفید از تحریم های جدید علیه ایران خبر داده است.

بر اساس این گزارش این منبع کاخ سفید به خبرگزاری رویترز گفته است، کاخ سفید اطلاعاتی را جمع آوری می کند که مطابق آن افراد و سازمان هایی که در سرکوب اعتراضات ایران دست داشته اند را تحریم می کند.

نامه ایران به رئیس شورای امنیت در اعتراض به دخالت آمریکا در امور داخلی/تحریمهای جدید آمریکا علیه ایران به بهانه اغتشاشات

لازم به ذکر است، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با شروع اغتشاشات در ایران با مداخله در امور ایران به حمایت از آشوبگران پرداخت.

رایزنی سفیر جدید عربستان در لبنان با سعد حریری

ولید الیعقوب، سفیر جدید عربستان در لبنان با سعد حریری نخست وزیر لبنان دیدار و گفت وگو کرد.

وی پس از این دیدار اعلام کرد: روابط ممتاز است و دیدار مثبت بود.

این در حالی است که سعد حریری با الیزابت ریچارد، سفیر آمریکا در لبنان دیدار کرد و آخرین تحولات و روابط میان دو کشور را مورد رایزنی قرار داد.

گفتنی است، پیش از ظهر امروز به وقت محلی، ولید بن محمد بن سالم الیعقوب سفیر عربستان در لبنان امروز استوار نامه خود را تقدیم میشل عون رئیس جمهور لبنان کرد.

سفیر جدید عربستان متولد سال ۱۹۷۵ است. از دانشگاه ملک سعود ریاض مدرک علوم سیاسی در سال ۱۹۹۸ گرفته و وارد وزارت خارجه عربستان شده است. وی در سفارت عربستان در بیروت در فاصله سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ فعالیت کرد و در سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ در سفارت این کشور در فرانسه فعالیت داشت.

نامه ایران به رئیس شورای امنیت در اعتراض به دخالت آمریکا در امور داخلی/تحریمهای جدید آمریکا علیه ایران به بهانه اغتشاشات

وی روز گذشته رونوشت استوار نامه خود را به جبران باسیل وزیر خارجه لبنان تحویل داده بود.

سفیر جدید عربستان در بیستم نوامبر گذشته وارد بیروت شده و این پس از انتخابش به عنوان سفیر عربستان در لبنان از سوی ملک سلمان به جای علی عواض عسیری است. از زمانی که علی عواض عسیری در آگوست ۲۰۱۴ به عربستان فرا خوانده شد، عربستان سفیری در لبنان نداشت.

واکنش کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل به آشوب‌های اخیر در ایران

«زید رعد حسین»، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز چهارشنبه در واکنش به اغتشاشات اخیر ایران گفته، تهران بایستی به حق تظاهرات‌کنندگان برای آزادی بیان احترام بگذارد. 

وی همچنین از مسئولان در ایران خواسته اعتراضات در ایران را «با دقت زیاد به نحوی مدیریت کنند که به خشونت‌ها و ناآرامی‌های بیشتری دامن نزند.  رعد حسین همچنین خواستار تحقیق درباره اتفاقاتی شده که به کشته و زخمی شدن شماری از شهروندان ایران منجر شده است.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد همچنین خواستار توجه مسئولان در ایران به خواسته‌ها و مطالبات کسانی شده که برای نشان‌ دادن نارضایتی‌شان در خیابان‌ها تظاهرات کرده‌اند. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار