اختصاصی تابناک سمنان: معلولان به دلیل شرایط جسمانی نیاز به محلی ایمن و امن برای تردد در سطح معابر شهر دارند اما متاسفانه این معابر برای تردد این افراد ساخته نشده و در اکثر نقاط شهر معلولان برای تردد با مشکلات فراوانی روبرو هستند. باوجود ابلاغیه های مسئولان دولتی و تذکرات کتبی و شفاهی در ارتباط با مناسب سازی معابر برای تردد معلولان اما گوش ها همچنان ساز نشنیدن می زنند و این معلولان هستند که با معابری بد ونامناسب مواجه اند.
کد خبر: ۵۵۰۶۸۷
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۶ 11 January 2018
اختصاصی تابناک سمنان:
معلولان به دلیل شرایط جسمانی نیاز به محلی ایمن و امن برای تردد در سطح معابر شهر دارند اما متاسفانه این معابر برای تردد این افراد ساخته نشده و در اکثر نقاط شهر معلولان برای تردد با مشکلات فراوانی روبرو هستند.
باوجود ابلاغیه های مسئولان دولتی و تذکرات کتبی و شفاهی در ارتباط با مناسب سازی معابر برای تردد معلولان اما گوش ها همچنان ساز نشنیدن می زنند و این معلولان هستند که با معابری بد ونامناسب مواجه اند.

توقف ممنوع معابر سمنان برای  معلولان!
 

در حالی که به گفته ایزدپور ،مدیرکل بهزیستی استان سمنان، حدود 13 هزار معلول از خدمات توان بخشی اداره کل بهزیستی استان سمنان استفاده می کنند و همچنین براساس آمار در حال حاضر10 تا 12درصد از جمعیت کشور را افراد دارای معلولیت های مختلف و نزدیک به 3میلیون نفر از شهروندان را کم توانان جسمی تشکیل می دهند، افرادی که حق دارند همانند سایرین از حقوق شهروندی  بهره مند شوند اما به دلیل نامناسب بودن فضاها  و محیط های شهری،حتی از کمترین حقوق خود بی بهره اند.

مناسب سازی شهری یعنی محیطی بدون مانع برای معلولان، جانبازان، سالمندان و حتی بانوان باردار یا انسان هایی که به نحوی دچار محدودیت هستند. فراهم کردن شرایط مناسب برای عبور و مرور این افراد بر عهده شهرداری ها، سازمان بهزیستی، وزارت کشور، وزارت راه و ترابری و صدا و سیما است، وظیفه ای که متاسفانه در شهرسمنان به درستی انجام نشده است و معابر نه تنها برای افراد دارای محدودیت بلکه برای افراد عادی هم از نظر رفت و آمد مناسب نیستند.


مسئولین باید روی صندلی چرخ دار بشینند تا درد معلولان را بفهمند
سروش باقری یکی از شهروندان معلول سمنانی به خبرنگار تابناک سمنان گفت: در کشور ما با این سابقه غنی فرهنگی_اجتماعی موضوع مناسب سازی صرفا به این دلیل که نیاز عامه مردم نیست مورد بی توجهی قرار گرفته است.
وی افزود:هر ساله مراسمی به مناسبت روز جهانی معلولان برگزار می شود، مراسمی که فقط تکرار مکررات و بدون نتیجه و بازخور است.مراسمی که درست مثل تمام برنامه های دیگر نطق مسئولان شنیده و درد معلولان پشت گوش انداخته می شود.
این شهروند معلول سمنانی بیان کرد:معلولیت هنوز در فرهنگ لغت ما ایرانی ها جای نگرفته است و انگار ما افراد معلول از این اجتماع و مردم نیستیم.
توقف ممنوع معابر سمنان برای  معلولان!
 
توقف ممنوع معابر سمنان برای  معلولان!
 

وی بیان کرد: بسیاری از مغازه ها، ساختمان ها و مراکز خرید فاقد سطح شیب دار است و ما به تنهایی نمی توانیم وارد آنها شویم.
وی گفت:چندی پیش در یکی از مراکز عمومی برخورد خوبی با یکی از دوستان معلول من صورت نگرفت و تنها به دلیل این نوع رفتار و برخورد اشتباه ، وی مدتی است که از خانه بیرون نمی آید.
وی اظهار کرد:وقتی کسی معلولیت دارد باید شیوه رفتار و برخورد سایر اقشار جامعه با وی بهتر باشد ولی متاسفانه امروز وضعیت مناسب نیست.
وی خاطر نشان کرد:این ها تنها بخشی از موانع است و درد بزرگ آن است که شهرداری اقدام به مناسب سازی در قسمت هایی کرده که استاندارد نیست و همین موضوع مشکلات معلولان را دوچندان کرده است.
وی افزود:مسئولین باید روی صندلی چرخ دار بنشینند و یا با عصا در سطح شهر راه بروند تا درد ما معلولین را بفهمند.
وی بیان کرد: جدا از تمام این مشکلات درد و دغدغه اصلی ما معلولین اشتغال و مسکن است که در طول این سال ها هیچ ارگانی این دو نیاز ما را برطرف نکرده است.


حمایت از معلولین از نگاه حقوق داخلی

کاظم ترکاشوند کارشناس ارشد حقوق گفت:معلولیت به مثابه  پدیده ای است اجتماعی و بخش جداناپذیر از زندگی بشری به گونه ای که هر انسانی در طول حیات خود به علل مختلف مثل بیماری،حوادث و یا با رسیدن به دوران سالمندی آن را تجربه می کند.
وی بیان کرد:بنابر ماده2 قانون مصوب جامع حمایت از حقوق جانبازان و معلولان کلیه دستگاه های اجرایی موظف به رعایت و اجرای مناسب سازی معابر و فضاهای شهری شده اند و 16 دستگاه مختلف در کشور نیز در اجرای کامل این قانون دخالت دارند ولی متاسفانه به دلیل عدم هماهنگی های لازم از ضمانت اجرایی برخوردار نیست.
وی اظهار کرد:بر اساس تبصره این ماده ،این دستگاه ها موظفند جهت دسترسی و بهره مندی افراد دارای معلولیت، ساختمان ها و اماکن عمومی، ورزشی و تفریحی، معابر و وسایل خدماتی موجود را در چارچوب بودجه های مصوب سالانه خود مناسب سازی کنند.
 

وی افزود:اگرچه در قانون اساس جمهوری اسلامی ایران مفاهیم بسیاری در اصول 21، 28 و 29قانون، قابل تعمیم به حقوق انسانی و اسلامی معلولان و جانبازان است ، با این وجود هنوز این قوانین ضمانت اجرایی ندارد و معلولان ایرانی همچنان مورد کم توجهی سازمان های مختلف نسبت به حقوق خود و تبعیض های متعدد در سطح جامعه قرار می گیرند.
وی ضمن اشاره به این موضوع که بر اساس قانون 3درصد از کل اشتغال ایجاد شده باید به معلولان اختصاص یابد گفت:این موضوع می طلبد که ادارات، سازمان های دولتی و حتی بخش خصوصی در خصوص به کارگیری امکانات برای معلولان اقدامات بهتری را در دستور کار قرار دهند.
وی خاطر نشان کرد:ایران از لحاظ اجرای قوانین مربوط به معلولان با فاصله خیلی زیاد در رتبه های انتهایی نسبت به کشور های دیگر قرار دارد.


انزوای معلولین زیر بار نگاه های سنگین مردم
نیلوفر احمدی روان شناس  اجتماعی در طی گفتگو با خبرنگار تابناک سمنان گفت:افراد معلول به دلیل شرایط خاص جسمی و ذهنی با درجه شدت های مختلف برای تامین امنیت روانی_اجتماعی نیازمند مراوده با مردم و حضور در اجتماع هستند.
وی افزود:مناسب سازی محیط باعث کاهش هزینه های حضور این گروه در جامعه و برقراری ارتباط با مردم و تامین نیاز های روانی_اجتماعی این افراد می شود و می توانند در زمینه های مختلف اجتماعی، اقتصادی، تولیدی، فرهنگی، ورزشی و هنری نقش آفرینی کنند.
وی بیان کرد:نامناسب بودن محیط شهری ونگاه های سنگین مردم باعث انزوای افراد معلول می شود به طوری که کنترل کردن آن بسیار سخت تر خواهد بود.
این روانشناس اجتماعی بیان کرد:مناسب سازی محیط شهری از شاخص های فرهنگی و نشان دهنده شخصیت اجتماعی شهروندان یک جامعه است و تساوی حقوق شهروندان و رعایت این حقوق ویژگی شاخص کشورهای توسعه یافته و صاحب فرهنگ غنی می باشد.


توجه به مسائل و مشکلات معلولین باید دراولویت شهرداری قرار گیرد
شیما شاهینی کارشناس شهرسازی گفت:شهرداری ها موظفند از صدور پروانه، احداث و پایان کار برای ساختمان ها، اماکن و معابری که ضوابط و مقررات شهرسازی را برای معلولان رعایت نکرده باشند خودداری کنند.
وی بیان کرد:یکی ازاقدامات مهم در زمینه مناسب سازی، اختصاص فضای ویژه ای از ناوگان حمل و نقل عمومی اعم از اتوبوس برای کم توانان جسمی است.
توقف ممنوع معابر سمنان برای  معلولان!
 وی افزود:هر چند در این زمینه گام هایی برداشته شده، اما عزم و تلاشی فراتر از آنچه عملی شده را می طلبد.
ایشان ادامه داد:شهر سمنان به همه شهروندانش تعلق دارد و ایجاد شرایط مناسب و استفاده از مواهب و امکانات زندگی مدنی برای کسانی که در این شهر زندگی یا توقف می کنند بر عهده مدیریت شهری است.
وی خاطر نشان کرد:اقدامات نباید به صورت موردی و پراکنده باشد.اقدامات مربوط به معلولان حتما باید در راستای قانون و آیین نامه باشد تا بتواند پوشش فراگیرتری برای جامعه هدف فراهم کند.

 بررسی وضعیت معلولین در کشورهای دیگر
شیما شاهینی در خصوص وضعیت معلولین در سایر کشور ها گفت:مسئولیت معلولان و رسیدگی به آنها در ایالات متحده آمریکا به عهده دولت است. به همین علت، دولت موظف است تسهیلات و مقررات ویژه‌ای برای راحتی زندگی معلولین فراهم کند.

کارشناس شهرسازی دراین زمینه افزود:طبق قانون اساسی آمریکا تمام شرکت‌های دولتی و غیردولتی و کارآفرین موظف‌اند هر فرد معلولی که بتواند شغل موردنظر را بدون آسیب به شرایط جسمی‌اش انجام دهد و ثابت شود صلاحیت انجام آن را دارد، استخدام کند. همچنین در تمام پیاده‌روها و پارکینگ‌های عمومی می‌توان قسمت «ویژه معلولین» را دید. 

وی بیان کرد:برخی کشور ها از تاکسی‌های بلک کپ برای حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند که برای مسافران بسیار راحت و البته قابل‌استفاده توسط افراد دارای معلولیت است.
این کارشناس شهرسازی اظهار کرد:براساس قوانین آلمان،افراد دارای معلولیت،به منظور گذراندن وبرطرف کردن و یا بهبود ناتوانی خود مستحق دریافت کمک و مساعدت می باشند.هدف کلی غلبه برآثار معلولیت و قادرساختن فرد معلول بر شرکت در تمام زمینه های اجتماعی علی الخصوص در بازار کار و حیات اجتماعی تا حد ممکن است.
وی خاطر نشان کرد:امکانات مورد نیاز برای تردد معلولین در شهر توکیو مرکز ژاپن به نحوی است که آنان در استفاده از حق شهروندی خود با دیگر شهروندان سالم این شهر تبعیضی احساس نمی‌کنند.


سخن پایانی:

- شهرداری به تنهایی نمی تواند تمامی این مسائل و مشکلات را رفع کند بلکه رفع این دغدغه ها نیازمند یک اجماع عمومی بین تمامی ادارات و حتی خود مردم است و باید بسترهای مناسب همکاری فی ما بین همه سازمان ها فراهم شود.
- مناسب سازی نیازمند تغییرنگرش در مسئولین و مردم است و همه آحاد جامعه باید قادر باشند آزادانه و بدون خطر در محیط پیرامون خود اعم از ساختمان ها و اماکن عمومی و معابر شهری تردد کنند و از کلیه حقوق اجتماعی خود برخوردار باشند.
- اگر در ساخت پارک ها، موزه ها، اماکن تفریحی، گردشگری، فرهنگی و تاریخی موضوع مناسب سازی مورد توجه قرار گیرد بی شک تاثیرات شگرفی بر جامعه خواهد داشت چرا که شهر و امکانات و فضاهای شهری مختص افراد سالم نیست و همه باید از این امکان بهره مند شوند.
 
 
عکاس و خبرنگار:عطیه نبوی
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار