رییس اتاق بازرگانی:
رییس اتاق بازرگانی ، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان گفت : کمبود آب در شهرکها و نواحی صنعتی این استان به دلیل خشکسالی های متناوب و افت سطح آب های زیرزمینی به مرز بحران رسیده است.
کد خبر: ۵۵۱۸۱۸
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۷ 14 January 2018

به گزارش تابناک سمنان، علی اصغر جمعه ای روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : استان سمنان در منطقه ای خشک کشور قرار گرفته است و باید بپذیریم که دچار کمبود شدید آب هستیم. 


وی سهم آب بخش صنعتی از کل آب استان را حدود چهار درصد اعلام کرد و اظهارداشت : به ازای هر لیتر آب تخصیصی به صنعت، زمینه اشتغال برای 70 نفر فراهم شده است که در صورت تامین آب مورد نیاز برای این بخش حداقل به میزان یک تا 2 درصد، ایجاد اشتغال بسیار بالاتری را در سمنان شاهد خواهیم بود. 


وی خاطرنشان کرد : اکنون حفر حدود 18 حلقه چاه با آب دهی حدود 340 لیتر بر ثانیه برای تامین نیاز آب واحدهای صنعتی اقدام شده است که برای واحدهای بزرگ صنعتی استان نیاز به تامین 60 لیتر آب در ثانیه هستیم. 


رییس اتاق بازرگانی ، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان گفت : باوجود کمبود آب ، واحدهای نامبرده باید بدون دغدغه نسبت به سرمایه گذاری اقدام کنند و مسوولان استانی به ویژه استاندار و مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان هم در راستای تامین آب بخش صنعت باید تلاش کنند. 


جمعه ای اضافه کرد : برای استفاده بهینه منابع آبی موجود برای شهرک های صنعتی شاهرود، دامغان، سمنان، گرمسار و ایوانکی پنج تصفیه خانه را با ظرفیت چهار هزار و 660 مترمکعب در شبانه روز احداث در سه سال گذشته احداث شده است. 


وی در رابطه با استفاده از پساب صنعتی در استان سمنان تصریح کرد : در زمان حاضر میزان دریافتی پساب حدود 20 لیتر در ثانیه است که این میزان پس از تصفیه، مستقیم در آبیاری فضای سبز مورد استفاده قرار می گیرد و در شهرک صنعتی سمنان که به عنوان بزرگترین شهرک صنعتی استان و یکی از بزرگترین شهرک های صنعتی در منطقه تلقی می شود، 2 تصفیه خانه وجود دارد. 


استان سمنان هزار و 700 پروانه بهره برداری در بخش صنعت و معدن و بیش از 40 هزار بهره بردار در بخش های مختلف کشاورزی دارد، سهم اشتغال استان سمنان در بخش صنعت و معدن بیش از 38 درصد و در کشاورزی بیش از 14 درصد و تولید ناخالص استان سمنان در حدود 18.2 درصد مربوط به بخش کشاورزی و حدود 22 درصد مربوط به بخش صنعت و معدن است. 


میانگین سرانه مصرف آب در کشور حدود 200 لیتر در شبانه روز و در استان بیش از 700 هزار نفری سمنان 160 لیتر است، در استان سمنان حدود یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب در سال تولید می شود که هفت درصد از آن به مصارف خانگی اختصاص دارد. 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار