خشکسالی در راه است
میزان هدر رفت آب در ایران 28 تا 30 درصد یعنی سه برابر جهانی است، درحالی که متوسط هدر رفت آب در دنیا 9 تا 12 درصد گزارش شده است.
کد خبر: ۵۵۲۵۴۰
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۹ 15 January 2018

به گزارش تابناک البرز، به گفته کارشناسان که آمار بالای هدر رفت آب درکشور نیز که نسبت به استانداردهای جهانی رشد سه برابری داشته، موجب شکل گیری خسارت های کلان می شود و ضروری است تا با پیش بینی طرح هایی ، نگاه ویژه به مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی به عنوان مصرف کننده اصلی داشت.


با توجه به شرایط موجود و بر اساس اعلام کارشناسان جهانی ایران اکنون در مرحله تنش آبی قرار دارد. کشورهایی که سرانه آب تجدیدپذیر آن ها کمتر از یک هزار و 755 مترمکعب باشد، در مرحله تنش آبی قرار دارند.


از سوی دیگر انشعاب های غیرمجاز آب نیز مشکلات موجود را مضاعف کرده است. بر اساس اعلام مسئولان سازمان آب و فاضلاب کشور نزدیک 300 هزار انشعاب غیرمجاز در کشور وجود دارد.


معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز پاییز سال جاری در کرج، گفت: کشور به شرایط ورشکستگی آبی رسیده اما انجمن های علمی، درگیر مشاوران و پیمانکاران و منافع شخصی هستند و سکوت کرده اند.


عیسی کلانتری در همایش بررسی ساختار تشکیلاتی مدیریت منابع طبیعی و محیط زیست ایران که در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در کرج، افزود: وی خاطرنشان کرد: اگر از 40 سال پیش تا کنون انجمن های علمی ساکت نمی ماندند و ناظر بودند، امروز به ورشکستگی آبی نمی رسیدیم.


وی گفت: در هیچ جای دنیا دیده نمی شود که منابع تجدید شونده آبی 88 میلیارد مترمکعب و مصرف آن 97 میلیارد مترمکعب باشد که حدود 110 درصد استحصال از منابع آبی در کشور انجام می شود در حالیکه سقف آن 40 درصد از منابع تجدید شونده آبی است.


دولت های یازدهم و دوازدهم در این زمینه گام های بلندی برداشته اند که ترویج تغییر نوع کشت و اعطای تسهیلات بر مجهز شدن زمین های کشاورزی به سیستم آبیاری نوین از آن جمله است اما غلبه بر این بحران نیاز به همراهی و همیاری مردم دارد و رسانه ها در این بین می توانند با آگاهی رسانی دقیق و سریع از گسترش آثار بحران جلوگیری کنند.


معاون اول رییس جمهوری نیز در جلسه شورای عالی آب که تابستان امسال برگزار شد با تاکید بر اینکه امروز موضوع آب یک مطالبه و دغدغه عمومی است،‌ گفت: بحران کم آبی یکی از اصلی ترین چالش های پیش روی کشور است و باید با مدیریت دقیق و برنامه ریزی جامع از تشدید این بحران و پیامدهایش جلوگیری کرد.


اسحاق جهانگیری با بیان اینکه همه بخش های کشاورزی، صنعت و شرب نیازمند اصلاح الگوی مصرف است، اظهار داشت: با توجه به اینکه بخش کشاورزی بیش از نود درصد منابع آبی کشور را مصرف می کند تهیه طرح جامع الگوی کشت به عنوان کار جدی می تواند نقش تعیین کننده ای در کاهش استفاده از منابع و ذخایر آبی کشور داشته باشد.
شرایط موجود و شواهد حاکی از جدی بودن بحران آب در کشور و ضرورت ایجاد عزم همگانی برای حل این بحران است زیرا سال ها است که زنگ خطر بحران آب در کشور به صدا درآمده است.


مردم و مسئولان و همه بخش ها و دستگاه ها مسئولیت های بالایی در مهار بحران آب در کشور دارند و ناگزیر از این هستیم که به وظایف خود در قبال این بحران ملی عمل کنیم زیرا در غیر این صورت شاهد تشدید آن خواهیم بود.

مدیرعامل آب منطقه ای البرز اعلام کرد که با وجود اینکه در سال آبی قرار داریم، تاکنون میزان ذخیره سد کرج (امیرکبیر) به 59 درصد و سد طالقان به 60 درصد رسیده که امید است در زمستان امسال با بارش برف این ذخایر افزایش پیدا کند.


بهزاد پارسا به روند نزولات جوی از ابتدای سال آبی 96-97 اشاره کرد و افزود: تاکنون وضعیت بارش ها مطلوب نبوده و در پاییز 96 بارش باران به میزان قابل قبولی نرسیده است.


پارسا با بیان اینکه باید بپذیریم کشور ما در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد، گفت: بر این اساس خشکسالی و کم آبی همزاد تمدن کهن ما بوده و باید برای مدیریت و مواجهه با این پدیده آمادگی لازم را داشته باشیم.


وی افزود: میزان بارندگی از اوایل سال آبی 96-97 حدود 51 میلیمتر بوده که نسبت به سال گذشته 55 درصد کاهش و نسبت به دوره آماری بلندمدت 60 درصد کاهش داشته است.


مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز با بیان اینکه امید است از این پس شاهد زمستان پر باری باشیم، اضافه کرد: بر اساس پیش بینی های سازمان هواشناسی انتظار می رود که در زمستان شاهد بارش های به نسبت خوب برف و باران در استان باشیم.


وی گفت: با توجه به شرایط کشور و به خصوص استان پرجمعیت البرز، توصیه می شود که مردم همواره صرفه جویی در مصرف آب را سرلوحه امور خود قرار دهند که از این طریق از مشکلات بعدی پیشگیری شود.


پارسا افزود: با مدیریت صحیح منابع و توسعه امکانات و تجهیزات لازم، درصدد برنامه ریزی بیشتر و بهتر برای منابع و ذخایر موجود هستیم.


در مقابل روندکاهش میزان بارش ها و سطح آب های تجدیدپذیر کشور، با افزایش میزان بهره برداری آن هم به صورت بی رویه هستیم.


استان البرز نیز به واسطه مهاجرپذیری بالا و تمرکز فعالیت های کشاورزی در این استان، دارا بودن هزاران حلقه چاه غیرمجاز و برداشت های بی رویه از منابع زیرزمینی آب به طور مضاعف با بحران آب مواجه است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار