در بیست و سومین جلسه شورای اسلامی کلانشهر رشت ؛
تابناک / رضا رسولی شامگاه دوشنبه در بیست و سومین جلسه شورای اسلامی کلانشهر رشت در نطق پیش از دستور جلسه با تاکید بر این مطلب که کیفیت اجرای پروژه ها حائز اهمیت است، افزود: در طول چند ماه گذشته با یک فاجعه در بخش آسفالت و روکش معابر مواجه هستیم.
کد خبر: ۵۵۲۸۲۶
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۹ 16 January 2018

تابناک / رضا رسولی شامگاه دوشنبه در بیست و سومین جلسه شورای اسلامی کلانشهر رشت در نطق پیش از دستور جلسه با تاکید بر این مطلب که کیفیت اجرای پروژه ها حائز اهمیت است، افزود: در طول چند ماه گذشته با یک فاجعه در بخش آسفالت و روکش معابر مواجه هستیم.


وی با بیان این که نظارت بر اجرای روکش آسفالت بایستی مورد توجه قرار گیرد، خاطر نشان کرد: قیر پاشی و زیرسازی در زیر آسفالت نداریم و دلایل این موارد کم کاری در نظارت است.


رییس کمیسیون عمران و توسعه شواری اسلامی رشت این شرایط را توهین به شعور شهروندان این کلانشهرعنوان و تصریح کرد: ما با این اقدام در واقع منابعی که به قول شهردار رشت با ناخن به دست می آوریم با بیل دور می ریزیم.
وی با تاکید بر این که کلانشهر رشت نباید بیش از این با این نابخردی ها آسیب ببیند، افزود: شهرداری دارای کارشناسان باتجربه ای در بخش عمران است که شهردار در شناخت این افراد دچار مشکل است.


رییس شورای اسلامی کلانشهر رشت نیز در این جلسه با بیان این که شهردار بایستی در تصمیم گیری ها قاطعیت داشته باشد، اظهار کرد: شهردار بایستی نسبت به همه موارد مربوط به حوزه مدیریت شهری حساسیت داشته باشد.
امیرحسین علوی بیان داشت: حفظ منافع شهر و پرسنل خدمتگزار شهرداری وظیفه ماست اما در برخی موارد خواسته یا ناخواسته بی تدبیری صورت می گیرد.


فاطمه شیرزاد سخنگوی شورای اسلامی کلانشهر رشت نیز با بیان این که زمان آزمون و خطا گذشته، خاطر نشان کرد: شهردار بایستی پاسخگوی انتظارات مردم در مواردی از جمله بحران برف باشد.


احمد رمضانپور نرگسی نیز با تاکید بر این که برای احداث زباله سوز بایستی اقدام جدی انجام گیرد، اظهار کرد: حتما بایستی حادثه دیگری اتفاق بیفتد تا ما کاری انجام دهیم؟


وی بیان داشت: در رابطه با تفریغ بودجه سال های گذشته شهرداری کلانشهر رشت بایستی شفاف سازی انجام گیرد و تکلیف مطالبات شهرداری از دستگاه های مختلف هر چه سریعتر مشص شود.

 

تذکر بر اجرای نامطلوب آسفالت/ این نوع اجرا توهین به شعور شهروندان است

رضا رسولی در نطق پیش از دستور جلسه، حادثه سانچی را تسلیت گفت و تاکید کرد: این ضایعه که موجب از دست دادن جمع کثیری از متخصصان و مهندسان ما شد، زمینه خشم مردم را فراهم نمود و عزیزانی که برای توسعه اقتصاد کشور جان خود را از دست دادند، بسیار تاسف بار است.

عضو شورای شهر رشت، به جلسات پی درپی کمیسیون های عمران و بودجه اشاره نمود و تاکید کرد: دفترچه تعرفه عوارض سال آتی در این جلسات مورد کنکاش قرار گرفته و امیدواریم هفته آتی نتیجه این کمیسیون به اتمام برسد.

وی یادآور شد: می باید پس از بررسی بقیه کمیسیون ها در تاریخ ۱۵ بهمن ماه، این تعرفه طبق قانون رسانه ای شده و به اطلاع عموم برسد.

رئیس کمیسیون عمران و توسعه شهری شورا همچنین گفت: عدم اقدام بهنگام و زمانبر شدن و تطویل مباحث در شهردار و عدم تصمیم قاطع شهردار اشکالاتی بوجود آورده که اتلاف منابع را در پی دارد. کیفیت اجرای پروژه ها همواره مورد تایید اعضای شوراست. سال ۹۲ شاهد اجرای نابهنجار در حوزه آسفالت بودیم و تلاش کردیم با کمک متخصصان، فرایندی ایجاد شد که موجب بهبود کیفیت آسفالت گردد با این حال همچنان شاهد اجرای کیفیت نامطلوب آسفالت در معابر هستیم.

رسولی افزود: با وجود خرید تجهیزات جدید، متاسفانه شاهد اجرای آسفالت های بسیار نامطلوب بوده و گویا چند قرن به عقب برگشته ایم. در اجرای جاده ابریشم که قیر بکار می بردیم، وضعیت راهسازی بهتر از اکنون بود!

وی با نشان دادن تصاویری از اجرای نامطلوب آسفالت تاکید کرد: چنین شیوه ای سالهاست که در کشور منسوخ شده است. اجرای آسفالت با دمای بسیار پایین، عدم نظارت درست شهرداری، عدم زیر سازی و حتی اجرا روی علف ها، عدم قیر پاشی و… همه موجب اتلاف بیت المال است و این شکل اجرا،توهین به شعور شهروندان است. به عنوان یک شهروند تذکر می دهم منابعی که به تصریح خود شهردار با ناخن بدست می آوریم، با بیل هدر می دهیم.

وی به امکانات نامناسب کارگران و عدم ایمنی کارگران در حین اجرای عملیات هم اشاره نمود و یادآور شد: مشخص نیست چرا نیروهای خدمات شهری و رفتگر در اجرای پروژه آسفالت دخیل هستند و باعث تاسف است که از ساختارهای غیر فنی و بی توجه به تصمیمات کمیسون های عمران و شورا چنین اجراهایی در حوزه آسفالت داریم.

رسولی تاکید کرد: فرایند درست اسفالت در کمیسیون بارها بررسی و به شهرداری ابلاغ شد ولی این فرایند اصلا اجرایی نمی شود و بنده مراتب تذکر و اعتراض رسمی خود را تقدیم هیات رئیسه نموده و انتظار دارم به شهردار ابلاغ گردد. و از دیگر اعضای شورا هم انتظار دام نسبت به فجایعی که رخ می دهد، سکوت نکنند.

وی افزود: کارشناسان خوبی در شهرداری در حوزه آسفالت داریم ولی بنظر می رسد شهردار معیاری برای شناخت کارشناسان شهرداری ندارند و امیدواریم بیش از این شهر با چنین نابخردی هایی آسیب نبیند و انتظار دارم شهردار برای تذکرات داده شده پاسخ قانع کننده ای داشته باشد.

فاطمه شیرزاد نیز در نطق پیش از دستور جلسه اظهار کرد: حادثه کشتی سانچی همه را داغدار کرد.

منشی شورا با اشاره به سخنان شهردار که بیان کرده؛ ما معجزه گر نیستیم، گفت: این سخن برای اعضای شورا قابل قبول نیست و باید نتایج جلسات شهرداری و تصمیماتی که گرفته می شود به اطلاع همه مردم برسد.

سخنگوی شورای شهر رشت همچنین ابراز کرد: دو ماه به پایان سال باقی مانده است، شهردار باید تصمیم جدی برای پرداخت حقوق معوق پیمانکاران و نیروهای شرکتی داشته باشند و برنامه خود را برای خروج از مشکلات مالی بیان نمایند.

وی افزود: کارت های هدیه ای که به تازگی پرداخت شد، برای سال ۹۵ بوده و با توجه به پایان سال، شهردار تلاش نماید کارت های هدیه امسال کارکنان را نیز بپردازد.

عضو شورا ابراز کرد: طی دو روز از فردا، همایش سرمایه گذاری با حضور کلانشهرها در هتل کادوس برگزار می شود و انتظار داریم خروجی خوبی در حوزه جذب سرمایه گذار داشته باشیم. شیرزاد ادامه داد: بخصوص در حوزه احیای رودخانه ها و دریاچه عینک و همچنین ایجاد هتل های اقامتی که می تواند موجب جذب گردشگر باشد، امیدواریم بتوانیم سرمایه گذار جذب نماییم.

شیرزاد همچنین گفت: پس از سالها و پیگیری در دوره قبل شورا، بالاخره شاهد برگزاری این همایش هستیم و امیدواریم این همایش سرمایه گذاری در این دو روز نتایج خوبی داشته باشد.

شهرداری در وصول مطالبات جدی عمل کند

احمد رمضانپور دیگر عضو شورای شهر رشت نیز با قرائت آیاتی از کلام الله مجید، حادثه کشتی سانچی را تسلیت گفت و اظهار کرد: درگذشت شهادت گونه دریانوردان سانچی بسیار غمبار بود و آرزوی صبر برای خانواده ها داریم و دولت چین باید پاسخ دهد چرا در اسرع وقت برای کمک نیروهای خود اقدام کرد ولی برای خاموش کردن آتش کشتی سانچی تعلل کرد. قطعا وزیر امور خارجه باید از دولت چین پاسخ بخواهد و به افکار عمومی هم پاسخ دهد.

عضو شورای شهر رشت در ارتباط با حوزه مدیریت شهری هم به وضعیت نامطلوب اجرای آسفالت اعتراض نمود و گفت: نوع اعتراض بنده با آقای رسولی شاید متفاوت باشد. این آسفالت محصول باند بازی ها و نیرو گذاشتن های ماست و ریشه این باند بازی باید بررسی شود و نباید شخص شهردار را مورد خطاب قرار داد. و ما اعضای شورا نیز در کنار شهرداری هستیم که مدت کوتاهی امده است. این نوع فعالیت، مربوط به افرادی است که قبلا سابقه کار و اجرا در حوزه آسفالت داشته اند.

رمضانپور یادآور شد: ابتدایی ترین موضوع در حوزه آسفالت، اجرای زیر سازی درست و ریختن آسفالت گرم است و باید به درستی نظارت شود.

عضو شورا طی تذکری به شهردار گفت: پارک بازی در باغ محتشم چندین سال است که بسته مانده چه مشکلی است که با وجود بزرگان و دستگاه های نظارتی نمی توانیم این مشکل را حل نموده و شهربازی را مجدد باز کنیم. همچنین باید تکلیف کمپ بوستان ملت هم مشخص شود. تنها مکانی بود که مسافران استفاده می کردند.

رمضانپور خواستار پیگیری و دریافت مطالبات از ادارت دولتی شد و تاکید کرد: وضعیت وصول طلب های شهرداری از ادارات دولتی روشن نیست. وقتی شهردار تاکید دارند که از ادارات گاز و برق و آب و دارایی طلب دارند، همین ادارت راحت حساب شهرداری را می بندند ولی تلاشی برای مطالبات صورت نمی گیرد.

وی همچنین گفت: ممیزی املاک در دور قبل شورا پیگیری و تا حدی هم انجام شد ولی چرا تعیین تکلیف نمی شود. پول هنگفتی که به شرکت مشهدی برای اجرای ممیزی داده شده است، ولی وصول از ممیزی نداریم. شهردارهای منابع درامدی دارد ولی دریافت نمی شود. تذکر من برای بهبود شرایط است. شهرداری سرمایه هایی دارد که در شهر بلاتکلیف ریخته و باید جمع نماییم.

رمضانپور ادامه داد: هوشمند سازی شهرداری باید اجرایی شود. زیر ساخت هوشمند سازی ایجاد کانال های فیبر نوری است و باید ضوابط آن اجرا شود.در حال حاضر شرکتهایی معرفی شده اند، و لازم است با حضور دستگاه های نظارتی مناقصه اجرایی ان احداث گردد. و با کمترین هزینه هوشمند سازی صورت گیرد.

عضو شورا افزود: شهردار قرار بود پروژه ها را تعطیل کرده و اولویت ها را مشخص و به شورا اعلام نماید ولی هنوز اولویت بندی پروژه های شهرداری بدست ما نرسیده است. و قرار دادهایی که فسخ شده به ما گزارش دهند.

رمضانپور خواستار ارایه گزارشی از واگذاری تابلوهای تبلیغاتی بخصوص در پل های عابر پیاده شد و تاکید کرد: باید به اطلاع شورای پنجم برسد، چه دست هایی در شورای چهارم بوده و چه قراردادهایی بررسی نشده منعقد شده که بنظر می رسد قرارداد ترکمنچای است. نظیر این قرارداد را در پروژه عینک هم می بینیم. باید وضعیت این قرادادها مشخص گردد. تالابی داریم که نه شهرداری سند دارد و نه اجازه ورود و دخل و تصرف به شهرداری داده می شود و شهردار باید این موضوع را تعیین تکلیف نماید.

رمضانپور در مورد تفریغ بودجه سالهای گذشته هم گفت: برخی موارد تفریغ بودجه وظیفه هیات رئیسه است که باید به بقیه اعضای شورا گزارش دهند. گزارش دهید چرا برخی اسناد از بین رفته است. قرار بود تا نیمه آبان ۹۴ تفریغ بودجه سالهای قبل ارایه شود ولی هنوز ارایه نشده است.

وی ادامه داد: اجرایی شدن زباله سوز هم باید تعیین تکلیف شود. حتما باید حادثه دیگری رخ دهد تا به دنبال راه حل باشیم!

رمضانپور تصریح کرد: ساختار سازمانی در بازدیدهایی که در مناطق داشته ام، ضابطه مند نیست. شهردار منطقه اعمال مدیریت و قدرت بر پرسنل خود ندارد و بدون اطلاع نیروهایش را به مرکز منتقل می کنند. شهرداری که نمی تواند روی پرسنل خود اعمال نظر کند، چه شهرداری است؟ اینها دیگر مشکل فنی نیست.

وی در مورد طرح تفصیلی شهرداری که منجر به رکود ساخت و ساز شده، هم بیان کرد: در طرح تفصیلی، پروانه سه مرحله ای شده است. از کمیسیون ها عمران و بودجه انتظار داریم همانند کلانشهرهای تهران و تبریز و مشهد، برنامه ریزی نموده و با ایجاد یک توافق، سازنده و شهرداری با یک چارچوب مشخص کار کنند و اگر پرونده ای هم برای بررسی تخلف به کمیسیون ماده صد ارجاع شد، حتما حکم کمیسیون بدون دخالت اعضای شورا اجرایی گردد.

وی تاکید کرد: قصد تذکرات بنده تخریب فرد نیست ولی انتظار پیگیری و اجرایی شدن تذکرات را دارم.خروجی شورای پنجم نباید تنها سفر و دیدار با وزرا و نماینده ها باشد.

علوی رئیس شورا در توضیح، اظهار کرد: اعضای شورا در نطق های خود مختارند ولی قبل از علنی مطرح کردن برخی مباحث، باید یک بررسی اجمالی از اطلاعات کسب شده داشته باشند تا احیانا بازتاب نادرست رسانه ای پیدا نکند.

وی تاکید کرد: تلاش بنده این بوده که همه اعضای شورا از نامه ها و رویکردهای وارده به شورا مطلع باشند و انتظار می رود روسای کمیسیون ها نیز خروجی جلسات خود را به اطلاع هیات رئیسه برسانند.

باندباز کسی است که زن و شوهری را معاون می‌کند

در ادامه نیز رسولی در واکنش به اظهارات رمضانپور نرگسی گفت: بنده نمی‌خواهم کسی را تضعیف کنیم. سیستم نظارت شهرداری بر کنترل آسفالت تعطیل است و شهردار رشت باید پاسخگوی آن باشد. باندباز کسی است که زن و شوهری را معاون می‌کند. نباید به هم توهین کنیم و آقای رمضانپور در مورد اسفالت بیشتر مطالعه کنند و طوری رفتار نکنیم که شهردار پشت ما مخفی شوند.

 

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار