مدیر کل میراث‌فرهنگی استان سمنان:
مدیر کل میراث‌فرهنگی استان سمنان گفت : سایت موزه مجموعه باستانی تپه حصار شهرستان دامغان دهه فجر امسال گشایش می‌یابد.
کد خبر: ۵۵۴۷۳۵
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۶ 20 January 2018

به گزارش تابناک سمنان و به نقل از باشگاه خبرنگاران، حسین خواجه‌بیدختی مدیر کل میراث‌فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت : در این سایت موزه اشیاء قدیمی کشف شده از منطقه به نمایش گذاشته می‌شود.

وی افزود : پس از انجام مطالعات ایجاد سایت موزه در مجموعه تپه حصار دامغان، کار راه اندازی این مجموعه آغاز شد.

بیدختی با اشاره به شناسایی هفت لایه دوره تاریخی تپه حصار دامغان در کاوش‌های انجام شده، افزود: این مجموعه تاریخی و فرهنگی در سال 1355 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و در بین ۲۱۵ تپه تاریخی و باستانی استان، منحصر به فرد است.

گفتنی است ، تپه حصار واقع در حاشیه جنوبی شهر دامغان برای نخستین بار توسط اریخ اشمیت از دانشگاه پنسیلوانیا در سال 1312 مورد کاوش قرار گرفت و بر اثر این کاوش‌ها روشن شد که این محوطه باستانی دارای سه دوره اصلی فرهنگی از اواخر نوسنگی تا پایان عصر مفرغ است که از زمان کاوش های اشمیت در تپه حصار این محوطه به عنوان یکی از محوطه‌های مبنا برای شناسایی فرهنگ های همزمان در فلات مرکزی ایران مورد استناد باستان شناسان است.

در سال 1355 هیاتی از باستان شناسان دانشگاه پنسیلوانیا، تورین ایتالیا و مرکز باستان شناسی ایران کاوش‌هایی در تپه حصار انجام دادند، هدف از این کاوش‌ها بازنگری مواد به دست آمده و دوره بندی فرهنگی توسط اشمیت بود و بر اثر این کاوشها روشن شد که تپه حصار در هزاره‌های چهارم و سوم قبل از میلاد یکی از مراکز مهم تولیدی برای ساخت انواع اقلام صادراتی نظیر اشیای سنگی و فلزی در فلات ایران بوده است.

درسال 1373 تپه حصار برای سومین بار مورد کاوش قرار گرفت که در آن سال قرار بود خط دوم راه آهن تهران- مشهد که در زمان پهلوی اول در دل تپه حصار ایجاد شده بود ساخته شود این کاوش‌ها به سرپرستی احسان یغمایی، نتایجی قابل توجه در برداشت از جمله کشف شماری گل نبشته به خط میخی بابلی قدیم که هنوز خوانده نشده است و این گل نبشته‌ها که قدمت آنها به حدود 2200- 2000 ق. م بر می‌گردد، شاهد بسیار خوبی بر وجود مبادلات فرهنگی بین تمدن‌های بین النهرین و فلات ایران است که جزئیات آن هنوز بر ما روشن نیست.

برچسب ها: تپه حصار دامغان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار