رئیس شورای ملی زیتون:
رئیس شورای ملی زیتون گفت: دو هزار هکتار اراضی تحت کشت زیتون در فارس به دلیل خشکسالی نابود شد و نباید گذاشت باغات زیتون استان سمنان نیز به این سرنوشت دچار شوند.
کد خبر: ۵۵۵۶۷۳
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰ 22 January 2018

به گزارش تابناک سمنان، مهدی عباسی صبح دوشنبه در در مجمع عمومی مؤسسان انجمن ‌زیتون استان سمنان به میزبانی اتاق بازرگانی، صنایع، ‌معادن و کشاورزی سمنان، ضمن بیان اینکه حدود دو هزار ‌هکتار باغات زیتون در استان فارس به‌طور کامل خشک‌شده است، ابراز داشت: یکی از مشکلات اصلی پیرامون توسعه زیتون‌کاری در کشور خشکسالی و بحران آب است که این امر در استان سمنان نیز دیده می شود.

اتاق بازرگانی سمنان انجمن زیتون  - کراپ‌شده

وی افزود: برای توسعه محصول زیتون می بایست الگوی کشت به دقت رعایت شود تا شاهد افزایش بهره وری این محصول باشیم و لذا نباید بگذاریم زیتون های استان سمنان نیز به سرنوشت باغات استان فارس دچار شوند.

زیتون کاران شناسایی می شوند 

رئیس شورای ملی زیتون بابیان اینکه۳۰ تا ۴۰ درصد باغ‌های زیتون کشور تحت آبیاری نوین هستند، گفت: هنوز مشکل پساب فرآوری زیتون برطرف نشده اما به جدّ پیگیر این امر هستیم.

عباسی بیان کرد: عملیات مدیریت پساب زیتون از طریق جداسازی و ‌ته‌نشینی ازنظر زیست‌محیطی مورد قبول نیست و از سوی دیگر  تصفیه‌خانه ‌زیتون نیز در کشور وجود ندارد و باید با بندسازی و هویت بخشی به صنعت زیتون استان‌ها این تصفیه‌خانه‌ها ‌ایجاد شود. ‌

وی افزود: یکی دیگر از اقداماتی که باید در کنار مدیریت آب و عملیات پساب در سطح باغات زیتون صورت گیر، شناسنامه‌دار کردن فعالان زیتون از باغدار تا صنعتگر است که این امر نیز در دستور کار شورای زیتون قرار دارد.

۳ درصد باغات استان سمنان زیر کشت زیتون هستند 

عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی سمنان نیز در این نشست از تشکیل پنجمین انجمن زیتون کشور در این استان به منظور ساماندهی مسائل باغداران، زیتون‌کاران و صنعت این محصول خبر داد و ابراز داشت: تاکنون سه انجمن تخصصی کشاورزی پسته، ارگانیک و انگور در استان سمنان تشکیل‌شده است.

عبدالحمید دربانیان با بیان اینکه سه درصد باغات استان زیر کشت زیتون است، گفت: انجمن زیتون استان به منظور سامان‌دهی باغداران تشکیل شد.

وی افزود: برند سازی و حمایت از محصول زیتون تولیدی در استان سمنان باید در اولویت برنامه های هیئت رئیسه انجمن زیتون استان سمنان باشد.

در انتخابات انجمن زیتون استان سمنان با حضور زیتون‌کاران، محمدعلی عرب پناهان، حسین گیلوری، ‌حسین سعیدی، نصرالله حسنی، اسماعیل قباخلو، محمد احمدی و غلامرضا شهسواری به عنوان اعضای ‌هیت مدیره انجمن زیتون استان سمنان انتخاب شدند. ‌

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار